Investigative approaches in Chemistry education: limits and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wartha, Edson José
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lemos, Marcos Mendonça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3172
Resumo: This work aims to present and discuss theoretical and pedagogical foundations of education for research, seeking to identify the limits and possibilities of this approach in teaching science from official documents and articles that address the issue of investigative approach to science education. The results show numerous possibilities of investigative approaches in science education that most often are limited by aspects of teacher education.
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spelling Investigative approaches in Chemistry education: limits and possibilitiesAbordagens investigativas no ensino de Química: limites e possibilidadesinvestigative approach; science education; teacher trainingabordagem investigativa; ensino de ciências; formação de professoresThis work aims to present and discuss theoretical and pedagogical foundations of education for research, seeking to identify the limits and possibilities of this approach in teaching science from official documents and articles that address the issue of investigative approach to science education. The results show numerous possibilities of investigative approaches in science education that most often are limited by aspects of teacher education.Este trabalho procura apresentar e discutir fundamentos teóricos e pedagógicos do ensino por investigação, procurando identificar limites e possibilidades dessa abordagem no Ensino de Ciências a partir dos documentos oficiais e de artigos que abordam a questão da abordagem investigativa no Ensino de Ciências. Os resultados apresentam inúmeras possibilidades de abordagens investigativas no Ensino de Ciências que na maioria das vezes são limitadas por aspectos relativos a formação docente.Universidade Federal do ParáWartha, Edson JoséLemos, Marcos Mendonça2016-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/317210.18542/amazrecm.v12i24.3172Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 24 (2016); 5-13Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 24 (2016); 5-132317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3172/3734/*ref*/AULER, D; BAZZO, W. A. Reflexões para a Implementação do Movimento CTS no Contexto Educacional Brasileiro. 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(eds.), Las didacticas especqicas en la formación del profesorado, pp. 53-69, 1993./*ref*/SHULMAN, L.S. Paradigms and Research programs in the study of teaching: A contemporary perspective. Versión española de 1989. Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporinea en Wittrock, La investigación de la enseñanza, I. Enfoques, teorías y rnétodos. Barcelona: Paidós, 1986./*ref*/WELLINGTON, J. Re-thinking the Role of Practical Work in Science Education. In M. Sequeira, L. Dourado, M.T. Vilaça, S. Afonso & J. M. Baptista (Orgs.) Trabalho Prático e Experimental na Educação em Ciências, 19-28. Braga: Universidade do Minho, Departamento de Metodologias da Educação. 2000.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:33Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3172Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:33Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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