Contributions of the anthropological theory of teaching in mathematics teacher training
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Data de Publicação: | 2017 |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4281 |
Resumo: | This two-part article discusses and reports the findings of investigations on the contributions of Chevallard’s Anthropological Theory of the Didactic (TAD) to studies conducted in the setting of teacher training. TAD is theoretically discussed in the first part, which also describes the findings of a master’s research focused on didactic and mathematical aspects valued by an indigenous teacher of mathematics while teaching plane and spatial geometry to senior secondary students attending a public indigenous school in Dourados county, Mato Grosso do Sul state, Midwest Brazil. In the second part, a theoretical discussion—drawing on preliminary notes from an ongoing doctoral investigation—addresses the use of Chevallard’s Study and Research Pathway (SRP) as a methodological approach to the continuing education of mathematics teachers. |
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Contributions of the anthropological theory of teaching in mathematics teacher trainingContribuições da teoria antropológica do didático na formação de professores de matemáticastudy and research pathway; professional education of teachers; geometry teachingpercurso de estudos e pesquisas; formação de professores; ensino de geometriaThis two-part article discusses and reports the findings of investigations on the contributions of Chevallard’s Anthropological Theory of the Didactic (TAD) to studies conducted in the setting of teacher training. TAD is theoretically discussed in the first part, which also describes the findings of a master’s research focused on didactic and mathematical aspects valued by an indigenous teacher of mathematics while teaching plane and spatial geometry to senior secondary students attending a public indigenous school in Dourados county, Mato Grosso do Sul state, Midwest Brazil. In the second part, a theoretical discussion—drawing on preliminary notes from an ongoing doctoral investigation—addresses the use of Chevallard’s Study and Research Pathway (SRP) as a methodological approach to the continuing education of mathematics teachers.No presente artigo, composto de duas partes, trazemos algumas discussões e resultados de pesquisas sobre como a Teoria Antropológica do Didático (TAD) tem contribuído para estudos desenvolvidos no âmbito da formação de professores. Na primeira parte trazemos uma discussão teórica da TAD e alguns resultados de uma pesquisa de mestrado que investigou aspectos didáticos e matemáticos valorizados por uma professora indígena de matemática ao ensinar geometria plana e espacial a uma turma do 3º ano do ensino médio, em uma escola indígena da rede estadual do município de Dourados, em Mato Grosso do Sul. Na segunda parte realizamos uma discussão em torno do Percurso de Estudos e Pesquisas (PEP) como proposta metodológica para a formação continuada de professores de matemática, discussão está constituída de esboços iniciais de uma pesquisa doutoral em andamento.Universidade Federal do ParáSantos, Cintia Melo dosFreitas, José Luiz Magalhães de2017-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/428110.18542/amazrecm.v13i27.4281Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 51-66Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 51-662317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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