Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
DOI: | 10.18542/amazrecm.v4i0.1721 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1721 |
Resumo: | The problem based on learning (PBL) has been pointed out as an important tool to teach students how to learn by themselves. The aim of the present paper is to compare the usual way to deliver sciences and biology lectures at the Public High School with the problem based on learning (PBL). For this purpose two holiday courses based on PBL, were delivered to teachers and students of the High School and dedicated to re-discover animals' anatomy with contrasting life styles. Quali-quantitative analyses were done applying questionnaires to the teachers before and after the courses. The results pointed to higher motivation of both students and teachers in sciences and biology after the holiday courses and suggested that it is possible to start with PBL methodology at the Public High School despite the present infrastructure limitations |
id |
UFPA-7_f7be69377dedc49de544e43d0824fa39 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1721 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
spelling |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudesAprendizagem baseada em problemas no ensino de ciências: Mudando atitudes de alunos e professoresscience teaching; problem based learning; public school; high schoolensino de ciências; aprendizado baseado em problemas; escola pública; ensino médioThe problem based on learning (PBL) has been pointed out as an important tool to teach students how to learn by themselves. The aim of the present paper is to compare the usual way to deliver sciences and biology lectures at the Public High School with the problem based on learning (PBL). For this purpose two holiday courses based on PBL, were delivered to teachers and students of the High School and dedicated to re-discover animals' anatomy with contrasting life styles. Quali-quantitative analyses were done applying questionnaires to the teachers before and after the courses. The results pointed to higher motivation of both students and teachers in sciences and biology after the holiday courses and suggested that it is possible to start with PBL methodology at the Public High School despite the present infrastructure limitationsO aprendizado baseado em problemas (APB) é apontado como ferramenta importante para ensinar os alunos a aprender com autonomia. O objetivo deste trabalho é comparar a forma habitual de ensinar Ciências e Biologia no Ensino Médio da Escola Pública com a metodologia da Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP). Para tanto, dois Cursos de Férias frequentados por alunos e professores do ensino médio foram baseados na ABP e dedicados à redescoberta da anatomia do corpo de animais com estilos de vida contrastantes. Foram feitas análises qualitativas e quantitativas a partir de questionários aplicados antes e depois dos cursos a alunos e professores. Os resultados apontaram para maior motivação dos alunos e professores em ciências e biologia após os cursos de férias e para a possibilidade da utilização imediata da metodologia no ensino médio na escola pública a despeito das restrições atuais de infra-estrutura.Universidade Federal do ParáMalheiro, João Manoel da SilvaDiniz, Cristowan Wanderley Picanço2008-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/172110.18542/amazrecm.v4i0.1721Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 1-10Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 1-102317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1721/2123/*ref*/ALVES, R. Conversas Sobre Educação. Campinas (SP): Verus Editora, 2003a/*ref*/ALVES, R. É Preciso Aprender a Brincar. São Paulo (SP), 2003b. Disponível em: www.rubemalves.com.br. Acesso em 15 nov. 2004./*ref*/ALVES, R. Que Pipoquem Experimentos. São Paulo (SP). 2003 c . Disponível em: www1.folha.uol.br/folha/sinapse. Acesso em 16 nov 2004./*ref*/BERBEL, N.A.N. A Problematização e a Aprendizagem Baseada em Problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Londrina (PR), 1998. Disponível em: www.interface.org.br/artigos2.asp?nCo dartigos=8. Acesso em 02 mar 2005./*ref*/BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo (SP): Ática, 2001./*ref*/BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília (DF): : MEC/SEF, 1997./*ref*/CURY, A. Pais Brilhantes, Professores Fascinantes. Rio de Janeiro (RJ): Sextante, 2003./*ref*/GADOTTI, M. Boniteza de um Sonho. Ensinar e Aprender com Sentido: desafio do processo ensino-aprendizagem. IN: Anais do Congresso Internacional de Educação. Autores Associados. João Pessoa (PB): Editora Universitária, 2004./*ref*/HENNIG, G.J. Metodologia do Ensino de Ciências. 3.ed. Porto Alegre (RS): Mercado Aberto, 1998./*ref*/HERNÁNDEZ, F. Transgressão e Mudança na Educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre (RS): ArtMed, 1998./*ref*/JÚNIOR, O.A. O Papel do Construtivismo na Pesquisa em Ensino de Ciências. IN: MOREIRA, M.A. (Editor). Investigações em Ensino de Ciências. v.3. Instituto de Física. Rio Grande do Sul (RS): UFRGS, 1998./*ref*/MALHEIRO, J.M.S. Panorama da Educação Fundamental e Média no Brasil: o modelo da Aprendizagem Baseada em Problemas como experiência na prática docente. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará. Belém (PA), 2005./*ref*/MORIN, E. A Cabeça Bem-Feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro (RJ): Bertrand Brasil, 2004./*ref*/MOYSÉS, L.M. O Desafio de Saber Ensinar. Campinas (SP): Papirus; Rio de Janeiro (RJ): EDUFF, 1995./*ref*/OLIVEIRA, R.J. A Escola e o Ensino de Ciências. São Leopoldo (RS). UNISINOS, 2000./*ref*/PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre (RS): ArtMed, 1999./*ref*/RATHS, L.E.; JONAS, A.; ROTHSTEIN, A.M.; WASSERMANN, S. Ensinar a Pensar. São Paulo (SP): EPU, 1997./*ref*/SANTOMÉ , J. T. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre (RS): Artes Médicas Sul Ltda, 1998./*ref*/SANTOS, B.S. Introdução a uma Ciência Pós Moderna. Rio de Janeiro (RJ): Graal, 1989./*ref*/SANTOS, B.S. Um Discurso Sobre as Ciências. 11ª ed. Portugal Afrontamento, 1999./*ref*/SANTOS, B.S. A Crítica a Razão Indolente: contra o desperdício da experiência – para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. 4ª ed. São Paulo (SP): Cortez, 2002./*ref*/SILVA, M.H.S; DUARTE, M.C. O Diário de Aula na Formação de Professores Reflexivos: resultados de uma experiência com professores estagiários de Biologia/Geologia. IN: Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. V.1, Nº 2, MAIO/AGO, 2001./*ref*/WERNECK, H. Se você finge que ensina, eu finjo que aprendo. Petrópolis (RJ): Vozes, 1998.Direitos autorais 2008 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:09Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1721Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:09Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes Aprendizagem baseada em problemas no ensino de ciências: Mudando atitudes de alunos e professores |
title |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes |
spellingShingle |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes Malheiro, João Manoel da Silva science teaching; problem based learning; public school; high school ensino de ciências; aprendizado baseado em problemas; escola pública; ensino médio Malheiro, João Manoel da Silva science teaching; problem based learning; public school; high school ensino de ciências; aprendizado baseado em problemas; escola pública; ensino médio |
title_short |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes |
title_full |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes |
title_fullStr |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes |
title_full_unstemmed |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes |
title_sort |
Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes |
author |
Malheiro, João Manoel da Silva |
author_facet |
Malheiro, João Manoel da Silva Malheiro, João Manoel da Silva Diniz, Cristowan Wanderley Picanço Diniz, Cristowan Wanderley Picanço |
author_role |
author |
author2 |
Diniz, Cristowan Wanderley Picanço |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malheiro, João Manoel da Silva Diniz, Cristowan Wanderley Picanço |
dc.subject.por.fl_str_mv |
science teaching; problem based learning; public school; high school ensino de ciências; aprendizado baseado em problemas; escola pública; ensino médio |
topic |
science teaching; problem based learning; public school; high school ensino de ciências; aprendizado baseado em problemas; escola pública; ensino médio |
description |
The problem based on learning (PBL) has been pointed out as an important tool to teach students how to learn by themselves. The aim of the present paper is to compare the usual way to deliver sciences and biology lectures at the Public High School with the problem based on learning (PBL). For this purpose two holiday courses based on PBL, were delivered to teachers and students of the High School and dedicated to re-discover animals' anatomy with contrasting life styles. Quali-quantitative analyses were done applying questionnaires to the teachers before and after the courses. The results pointed to higher motivation of both students and teachers in sciences and biology after the holiday courses and suggested that it is possible to start with PBL methodology at the Public High School despite the present infrastructure limitations |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1721 10.18542/amazrecm.v4i0.1721 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1721 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v4i0.1721 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1721/2123 /*ref*/ALVES, R. Conversas Sobre Educação. Campinas (SP): Verus Editora, 2003a /*ref*/ALVES, R. É Preciso Aprender a Brincar. São Paulo (SP), 2003b. Disponível em: www.rubemalves.com.br. Acesso em 15 nov. 2004. /*ref*/ALVES, R. Que Pipoquem Experimentos. São Paulo (SP). 2003 c . Disponível em: www1.folha.uol.br/folha/sinapse. Acesso em 16 nov 2004. /*ref*/BERBEL, N.A.N. A Problematização e a Aprendizagem Baseada em Problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Londrina (PR), 1998. Disponível em: www.interface.org.br/artigos2.asp?nCo dartigos=8. Acesso em 02 mar 2005. /*ref*/BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo (SP): Ática, 2001. /*ref*/BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília (DF): : MEC/SEF, 1997. /*ref*/CURY, A. Pais Brilhantes, Professores Fascinantes. Rio de Janeiro (RJ): Sextante, 2003. /*ref*/GADOTTI, M. Boniteza de um Sonho. Ensinar e Aprender com Sentido: desafio do processo ensino-aprendizagem. IN: Anais do Congresso Internacional de Educação. Autores Associados. João Pessoa (PB): Editora Universitária, 2004. /*ref*/HENNIG, G.J. Metodologia do Ensino de Ciências. 3.ed. Porto Alegre (RS): Mercado Aberto, 1998. /*ref*/HERNÁNDEZ, F. Transgressão e Mudança na Educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre (RS): ArtMed, 1998. /*ref*/JÚNIOR, O.A. O Papel do Construtivismo na Pesquisa em Ensino de Ciências. IN: MOREIRA, M.A. (Editor). Investigações em Ensino de Ciências. v.3. Instituto de Física. Rio Grande do Sul (RS): UFRGS, 1998. /*ref*/MALHEIRO, J.M.S. Panorama da Educação Fundamental e Média no Brasil: o modelo da Aprendizagem Baseada em Problemas como experiência na prática docente. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará. Belém (PA), 2005. /*ref*/MORIN, E. A Cabeça Bem-Feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro (RJ): Bertrand Brasil, 2004. /*ref*/MOYSÉS, L.M. O Desafio de Saber Ensinar. Campinas (SP): Papirus; Rio de Janeiro (RJ): EDUFF, 1995. /*ref*/OLIVEIRA, R.J. A Escola e o Ensino de Ciências. São Leopoldo (RS). UNISINOS, 2000. /*ref*/PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre (RS): ArtMed, 1999. /*ref*/RATHS, L.E.; JONAS, A.; ROTHSTEIN, A.M.; WASSERMANN, S. Ensinar a Pensar. São Paulo (SP): EPU, 1997. /*ref*/SANTOMÉ , J. T. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre (RS): Artes Médicas Sul Ltda, 1998. /*ref*/SANTOS, B.S. Introdução a uma Ciência Pós Moderna. Rio de Janeiro (RJ): Graal, 1989. /*ref*/SANTOS, B.S. Um Discurso Sobre as Ciências. 11ª ed. Portugal Afrontamento, 1999. /*ref*/SANTOS, B.S. A Crítica a Razão Indolente: contra o desperdício da experiência – para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. 4ª ed. São Paulo (SP): Cortez, 2002. /*ref*/SILVA, M.H.S; DUARTE, M.C. O Diário de Aula na Formação de Professores Reflexivos: resultados de uma experiência com professores estagiários de Biologia/Geologia. IN: Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. V.1, Nº 2, MAIO/AGO, 2001. /*ref*/WERNECK, H. Se você finge que ensina, eu finjo que aprendo. Petrópolis (RJ): Vozes, 1998. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2008 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2008 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 1-10 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 1-10 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1822183581463609344 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18542/amazrecm.v4i0.1721 |