THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Brito Fernandes, Stenio, Menezes de Paiva, Marlúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66629
Resumo: Writing is a complex and challenging activity, as there are countless difficulties between the researcher and what is being studied. Therefore, the objective of the study is to reflect on the challenges inherent in writing a doctoral thesis and the fear of writing in the postgraduate universe. The theoretical path undertaken here for analysis followed the assumptions of a qualitative approach. In this way, we carried out a bibliographical and narrative research. The constructed narratives are from a doctoral student in a Graduate Program in Education at a Federal Institute in Brazil. As a result, we deduced that the act of writing in graduate school is sinuous, but possible. Furthermore, these difficulties are even greater for women, who, in addition to academic activities, have to take care of the education of their children, household activities and professional life.Palavras-chave: Escrita da tese. Narrativas formativas. Pós-graduação.
id UFPB-11_89dd7a2ab6852028d51c5a6372ddf9e6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/66629
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativasLOS LABERINTOS DE LA TESIS Y EL MIEDO A TINTAR LAS PALABRAS: NARRATIVAS FORMATIVAS: narrativas formativasOs labirintos da tese e o medo de tingir palavras: : narrativas formativasThesis writing. Formative narratives. Postgraduate studies.Redacción de tesis. Narrativas formativas. Posgraduación.Escrita da tese. Narrativas formativas. Pós-graduação.Writing is a complex and challenging activity, as there are countless difficulties between the researcher and what is being studied. Therefore, the objective of the study is to reflect on the challenges inherent in writing a doctoral thesis and the fear of writing in the postgraduate universe. The theoretical path undertaken here for analysis followed the assumptions of a qualitative approach. In this way, we carried out a bibliographical and narrative research. The constructed narratives are from a doctoral student in a Graduate Program in Education at a Federal Institute in Brazil. As a result, we deduced that the act of writing in graduate school is sinuous, but possible. Furthermore, these difficulties are even greater for women, who, in addition to academic activities, have to take care of the education of their children, household activities and professional life.Palavras-chave: Escrita da tese. Narrativas formativas. Pós-graduação.Escribir es una actividad compleja y desafiante, ya que existen innumerables dificultades entre el investigador y lo que se está estudiando. Por ello, el objetivo del estudio es reflexionar sobre los desafíos inherentes a la redacción de una tesis doctoral y el miedo a escribir en el universo de posgrado. El camino teórico emprendido aquí para el análisis siguió los supuestos de un enfoque cualitativo. De esta manera, realizamos una investigación bibliográfica y narrativa. Las narrativas construidas son de un estudiante de doctorado en un Programa de Posgrado en Educación en un Instituto Federal en Brasil. Como resultado, deducimos que el acto de escribir en la escuela de posgrado es sinuoso, pero posible. Además, estas dificultades son aún mayores para las mujeres, quienes, además de las actividades académicas, deben ocuparse de la educación de sus hijos, las actividades del hogar y la vida profesional.Escrever é uma atividade complexa e desafiadora, pois são inúmeras as dificuldades entre o pesquisador e o que está sendo estudado. Para tanto, o objetivo do estudo é refletir sobre os desafios inerentes à escrita da tese de doutorado e o medo de redigir no universo da pós-graduação. O percurso teórico aqui empreendido para análise, seguiu os pressupostos de uma abordagem qualitativa. Nesse caminho, realizamos uma pesquisa bibliográfica e narrativa. As narrativas erigidas são de uma doutoranda de um Programa de Pós-Graduação em Educação de um Instituto Federal do Brasil. Como resultados, depreendemos que o ato da escrita na pós-graduação é sinuoso, porém possível. Ademais essas dificuldades se sobrelevam para as mulheres, que além das atividades acadêmicas, têm que dar conta da educação dos filhos, das atividades do lar e da vida profissional. O artigo foi organizado em duas seções, além dessas considerações iniciais e das sendas (in) conclusivas. Na primeira, apresentamos uma reflexão sobre a escrita acadêmica e os seus desafios, especialmente quando realizadas por pós-graduandos em formação.  Na segunda seção, realizamos um exercício de introspecção-retrospecção sobre as experiências em torno do escrever de uma mulher, mãe, esposa, professora e doutoranda vinculada a um Programa de Pós-Graduação de um Instituto Federal de Educação do Brasil.Editora da UFPB2023-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6662910.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66629Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202344Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202344Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023442359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66629/37822Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra de Brito Fernandes, StenioMenezes de Paiva, Marlúcia2023-05-08T21:40:08Zoai:periodicos.ufpb.br:article/66629Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-05-08T21:40:08Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
LOS LABERINTOS DE LA TESIS Y EL MIEDO A TINTAR LAS PALABRAS: NARRATIVAS FORMATIVAS: narrativas formativas
Os labirintos da tese e o medo de tingir palavras: : narrativas formativas
title THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
spellingShingle THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
Thesis writing. Formative narratives. Postgraduate studies.
Redacción de tesis. Narrativas formativas. Posgraduación.
Escrita da tese. Narrativas formativas. Pós-graduação.
title_short THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
title_full THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
title_fullStr THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
title_full_unstemmed THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
title_sort THE LABYRINTHS OF THE THESIS AND THE FEAR OF DYEING WORDS: FORMATIVE NARRATIVES: narrativas formativas
author Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
author_facet Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
de Brito Fernandes, Stenio
Menezes de Paiva, Marlúcia
author_role author
author2 de Brito Fernandes, Stenio
Menezes de Paiva, Marlúcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira de Oliveira Fernandes, Aleksandra
de Brito Fernandes, Stenio
Menezes de Paiva, Marlúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Thesis writing. Formative narratives. Postgraduate studies.
Redacción de tesis. Narrativas formativas. Posgraduación.
Escrita da tese. Narrativas formativas. Pós-graduação.
topic Thesis writing. Formative narratives. Postgraduate studies.
Redacción de tesis. Narrativas formativas. Posgraduación.
Escrita da tese. Narrativas formativas. Pós-graduação.
description Writing is a complex and challenging activity, as there are countless difficulties between the researcher and what is being studied. Therefore, the objective of the study is to reflect on the challenges inherent in writing a doctoral thesis and the fear of writing in the postgraduate universe. The theoretical path undertaken here for analysis followed the assumptions of a qualitative approach. In this way, we carried out a bibliographical and narrative research. The constructed narratives are from a doctoral student in a Graduate Program in Education at a Federal Institute in Brazil. As a result, we deduced that the act of writing in graduate school is sinuous, but possible. Furthermore, these difficulties are even greater for women, who, in addition to academic activities, have to take care of the education of their children, household activities and professional life.Palavras-chave: Escrita da tese. Narrativas formativas. Pós-graduação.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66629
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66629
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66629
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66629
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66629/37822
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202344
Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202344
Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202344
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908216053760