Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gabriel, Fábio Antonio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva Júnior, Alfredo Moreira da, Pereira, Ana Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027
Resumo: Religious education has been consolidated in the basic education curriculum as a humanizing subject that contributes to the formation of citizenship. Therefore, this paper, of bibliographical nature, aims to understand the configuration of the religious teaching in the context of the guidelines issued by the Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC). For that, we sought to understand the constitution of this field of knowledge and the tensions involving different interests in its genesis and consolidation, unveil the identity of religious teaching in the context of the BNCC and investigate epistemological aspects to think about the didactics of this subject. The results show that the configuration of religious teaching opposes proselytism and establishes itself as a school subject that enables an experience of education for peace in a pluralistic society, in which the individual is invited to overcome conflicts facing the need to live with the different.
id UFPB-11_bde240b5e329aa71a7ede0b89ac65977
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/67027
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticasBase Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos.Religious education has been consolidated in the basic education curriculum as a humanizing subject that contributes to the formation of citizenship. Therefore, this paper, of bibliographical nature, aims to understand the configuration of the religious teaching in the context of the guidelines issued by the Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC). For that, we sought to understand the constitution of this field of knowledge and the tensions involving different interests in its genesis and consolidation, unveil the identity of religious teaching in the context of the BNCC and investigate epistemological aspects to think about the didactics of this subject. The results show that the configuration of religious teaching opposes proselytism and establishes itself as a school subject that enables an experience of education for peace in a pluralistic society, in which the individual is invited to overcome conflicts facing the need to live with the different.La enseñanza religiosa ha sido consolidada en el currículo de la educación primaria como una asignatura humanizadora que contribuye a la formación de la ciudadanía. Siendo así, este artículo, de carácter bibliográfico, tiene como objetivo general comprender la configuración de la enseñanza religiosa en el contexto de las directrices emanadas por la Base Nacional Común Curricular (BNCC). Para lograr este objetivo, se buscó entender la constitución de este campo del conocimiento y las tensiones que involucraron distintos intereses en su génesis y consolidación, develar la identidad de la enseñanza religiosa en el contexto de la BNCC y investigar aspectos epistemológicos para pensar en una didáctica de esa asignatura. Los resultados apuntan que la configuración de una enseñanza religiosa se contrapone al proselitismo y se consolida como una asignatura escolar que posibilita una experiencia de la educación para la paz, en una sociedad pluralista, en la que el individuo es invitado a superar conflictos ante la necesidad de convivencia con lo diferente.O ensino religioso vem sendo consolidado no currículo da educação básica como uma disciplina humanizadora que contribui para a formação da cidadania. Assim sendo, este artigo, de natureza bibliográfica, tem como objetivo geral compreender a configuração do ensino religioso no contexto das diretrizes emanadas pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Para isso, buscou-se entender a constituição do ensino religioso e as tensões que envolveram interesses distintos em sua gênese e consolidação, desvelando sua identidade no contexto da BNCC, e investigar aspectos epistemológicos para pensar sobre uma didática dessa disciplina. Os resultados apontam que a configuração de um ensino religioso se contrapõe ao proselitismo e se firma como disciplina escolar que possibilita uma experiência da educação para a paz, em uma sociedade pluralista, na qual o indivíduo é convidado a superar conflitos diante da necessidade de convivência com o diferente.  Editora da UFPB2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6702710.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67027Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024242359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027/38765Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGabriel, Fábio AntonioSilva Júnior, Alfredo Moreira daPereira, Ana Lúcia2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/67027Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
title Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
spellingShingle Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
Gabriel, Fábio Antonio
Base Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos.
title_short Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
title_full Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
title_fullStr Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
title_full_unstemmed Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
title_sort Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
author Gabriel, Fábio Antonio
author_facet Gabriel, Fábio Antonio
Silva Júnior, Alfredo Moreira da
Pereira, Ana Lúcia
author_role author
author2 Silva Júnior, Alfredo Moreira da
Pereira, Ana Lúcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gabriel, Fábio Antonio
Silva Júnior, Alfredo Moreira da
Pereira, Ana Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Base Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos.
topic Base Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos.
description Religious education has been consolidated in the basic education curriculum as a humanizing subject that contributes to the formation of citizenship. Therefore, this paper, of bibliographical nature, aims to understand the configuration of the religious teaching in the context of the guidelines issued by the Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC). For that, we sought to understand the constitution of this field of knowledge and the tensions involving different interests in its genesis and consolidation, unveil the identity of religious teaching in the context of the BNCC and investigate epistemological aspects to think about the didactics of this subject. The results show that the configuration of religious teaching opposes proselytism and establishes itself as a school subject that enables an experience of education for peace in a pluralistic society, in which the individual is invited to overcome conflicts facing the need to live with the different.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67027
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027/38765
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424
Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424
Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908231782400