Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027 |
Resumo: | Religious education has been consolidated in the basic education curriculum as a humanizing subject that contributes to the formation of citizenship. Therefore, this paper, of bibliographical nature, aims to understand the configuration of the religious teaching in the context of the guidelines issued by the Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC). For that, we sought to understand the constitution of this field of knowledge and the tensions involving different interests in its genesis and consolidation, unveil the identity of religious teaching in the context of the BNCC and investigate epistemological aspects to think about the didactics of this subject. The results show that the configuration of religious teaching opposes proselytism and establishes itself as a school subject that enables an experience of education for peace in a pluralistic society, in which the individual is invited to overcome conflicts facing the need to live with the different. |
id |
UFPB-11_bde240b5e329aa71a7ede0b89ac65977 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/67027 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticasBase Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos.Religious education has been consolidated in the basic education curriculum as a humanizing subject that contributes to the formation of citizenship. Therefore, this paper, of bibliographical nature, aims to understand the configuration of the religious teaching in the context of the guidelines issued by the Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC). For that, we sought to understand the constitution of this field of knowledge and the tensions involving different interests in its genesis and consolidation, unveil the identity of religious teaching in the context of the BNCC and investigate epistemological aspects to think about the didactics of this subject. The results show that the configuration of religious teaching opposes proselytism and establishes itself as a school subject that enables an experience of education for peace in a pluralistic society, in which the individual is invited to overcome conflicts facing the need to live with the different.La enseñanza religiosa ha sido consolidada en el currículo de la educación primaria como una asignatura humanizadora que contribuye a la formación de la ciudadanía. Siendo así, este artículo, de carácter bibliográfico, tiene como objetivo general comprender la configuración de la enseñanza religiosa en el contexto de las directrices emanadas por la Base Nacional Común Curricular (BNCC). Para lograr este objetivo, se buscó entender la constitución de este campo del conocimiento y las tensiones que involucraron distintos intereses en su génesis y consolidación, develar la identidad de la enseñanza religiosa en el contexto de la BNCC y investigar aspectos epistemológicos para pensar en una didáctica de esa asignatura. Los resultados apuntan que la configuración de una enseñanza religiosa se contrapone al proselitismo y se consolida como una asignatura escolar que posibilita una experiencia de la educación para la paz, en una sociedad pluralista, en la que el individuo es invitado a superar conflictos ante la necesidad de convivencia con lo diferente.O ensino religioso vem sendo consolidado no currículo da educação básica como uma disciplina humanizadora que contribui para a formação da cidadania. Assim sendo, este artigo, de natureza bibliográfica, tem como objetivo geral compreender a configuração do ensino religioso no contexto das diretrizes emanadas pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Para isso, buscou-se entender a constituição do ensino religioso e as tensões que envolveram interesses distintos em sua gênese e consolidação, desvelando sua identidade no contexto da BNCC, e investigar aspectos epistemológicos para pensar sobre uma didática dessa disciplina. Os resultados apontam que a configuração de um ensino religioso se contrapõe ao proselitismo e se firma como disciplina escolar que possibilita uma experiência da educação para a paz, em uma sociedade pluralista, na qual o indivíduo é convidado a superar conflitos diante da necessidade de convivência com o diferente. Editora da UFPB2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6702710.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67027Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024242359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027/38765Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGabriel, Fábio AntonioSilva Júnior, Alfredo Moreira daPereira, Ana Lúcia2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/67027Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas |
title |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas |
spellingShingle |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas Gabriel, Fábio Antonio Base Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos. |
title_short |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas |
title_full |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas |
title_fullStr |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas |
title_full_unstemmed |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas |
title_sort |
Ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular:: reflexões epistemológicas e didáticas |
author |
Gabriel, Fábio Antonio |
author_facet |
Gabriel, Fábio Antonio Silva Júnior, Alfredo Moreira da Pereira, Ana Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Silva Júnior, Alfredo Moreira da Pereira, Ana Lúcia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gabriel, Fábio Antonio Silva Júnior, Alfredo Moreira da Pereira, Ana Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos. |
topic |
Base Nacional Comum Curricular. Ensino religioso. Pluralidade. Direitos humanos. |
description |
Religious education has been consolidated in the basic education curriculum as a humanizing subject that contributes to the formation of citizenship. Therefore, this paper, of bibliographical nature, aims to understand the configuration of the religious teaching in the context of the guidelines issued by the Common Core State Standards (Base Nacional Comum Curricular – BNCC). For that, we sought to understand the constitution of this field of knowledge and the tensions involving different interests in its genesis and consolidation, unveil the identity of religious teaching in the context of the BNCC and investigate epistemological aspects to think about the didactics of this subject. The results show that the configuration of religious teaching opposes proselytism and establishes itself as a school subject that enables an experience of education for peace in a pluralistic society, in which the individual is invited to overcome conflicts facing the need to live with the different. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67027 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.67027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67027/38765 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424 Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424 Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202424 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908231782400 |