Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Adriana Moura
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Monsueto, Sandro Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881
Resumo: This article aims to carry out an analysis of the phenomenon of academic dropout among undergraduate students. More specifically, the hypothesis that motivational and academic aspects can encourage the desire of abandonment is tested. Questionnaires are applied among students at a public university. Instead of the previous literature, the questionnaire is applied among students who are still enrolled, to anticipate the problem. Models for the probability of the student who wish to perform some type of abandonment are estimated. The results show that factors related to the choice of course, due to pressure or influence from parents, academic performance, as well as the guarantee of the job market, are more relevant to explain the student's desire. A series of general actions are proposed to try to reduce the problems of academic dropout and mitigate their impacts on students and the institution.
id UFPB-11_be15e06048f597fe4fe99382c32ee773
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/61881
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education¿Por qué el estudiante desea abandonar? Un análisis para la educación superiorPor que o discente deseja evadir? uma análise para o ensino superiorAcademic DropoutHigher EducationMotivationAbandono académicoEducación SuperiorMotivaciónEvasão AcadêmicaEnsino SuperiorMotivaçãoThis article aims to carry out an analysis of the phenomenon of academic dropout among undergraduate students. More specifically, the hypothesis that motivational and academic aspects can encourage the desire of abandonment is tested. Questionnaires are applied among students at a public university. Instead of the previous literature, the questionnaire is applied among students who are still enrolled, to anticipate the problem. Models for the probability of the student who wish to perform some type of abandonment are estimated. The results show that factors related to the choice of course, due to pressure or influence from parents, academic performance, as well as the guarantee of the job market, are more relevant to explain the student's desire. A series of general actions are proposed to try to reduce the problems of academic dropout and mitigate their impacts on students and the institution.Este artículo tiene como objetivo analizar el fenómeno del abandono académico entre estudiantes universitarios. Más concretamente, se pone un test sobre la hipótesis de que los aspectos motivacionales y académicos pueden fomentar el deseo de abandono de los estudios. Para eso, se aplican cuestionarios entre estudiantes de una universidad pública. Diferente de parte de la literatura previa, el cuestionario se aplica entre estudiantes que aún están matriculados, buscando anticiparse al problema. Se estiman modelos de probabilidad de que el alumno quiera realizar algún tipo de abandono. Los resultados muestran que los factores relacionados con la forma de elegir el curso, ya sea por presión o influencia de los padres, el rendimiento académico, así como la inseguridad con el mercado laboral son más relevantes para explicar el deseo de abandono que las características sociales y demográficas. Se proponen una serie de acciones generales para tratar de reducir los problemas y mitigar sus impactos en los estudiantes y la institución.Este artigo tem como objetivo realizar uma análise do fenômeno da evasão acadêmica entre estudantes de graduação. Mais especificamente, é testada a hipótese de que aspectos motivacionais e acadêmicos podem incentivar o desejo de abandono. Para tanto, são aplicados questionários entre estudantes de uma universidade pública. Diferente de parte da literatura prévia, o questionário é aplicado entre discentes ainda matriculados, buscando antecipar o problema. São estimados modelos de probabilidade de o aluno desejar realizar algum tipo de abandono. Os resultados mostram que fatores relacionados com a forma de escolha do curso, se por pressão ou influência dos pais, desempenho acadêmico ou a insegurança com o mercado de trabalho, são mais relevantes para explicar o desejo de evadir do que as características sociais e demográficas. São propostas uma série de ações gerais para tentar reduzir os problemas de evasão acadêmica e mitigar seus impactos sobre alunos e instituição.Editora da UFPB2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6188110.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.61881Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023062359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881/36447Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Adriana MouraMonsueto, Sandro Eduardo2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/61881Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
¿Por qué el estudiante desea abandonar? Un análisis para la educación superior
Por que o discente deseja evadir? uma análise para o ensino superior
title Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
spellingShingle Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
Guimarães, Adriana Moura
Academic Dropout
Higher Education
Motivation
Abandono académico
Educación Superior
Motivación
Evasão Acadêmica
Ensino Superior
Motivação
title_short Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
title_full Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
title_fullStr Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
title_full_unstemmed Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
title_sort Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
author Guimarães, Adriana Moura
author_facet Guimarães, Adriana Moura
Monsueto, Sandro Eduardo
author_role author
author2 Monsueto, Sandro Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Adriana Moura
Monsueto, Sandro Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Academic Dropout
Higher Education
Motivation
Abandono académico
Educación Superior
Motivación
Evasão Acadêmica
Ensino Superior
Motivação
topic Academic Dropout
Higher Education
Motivation
Abandono académico
Educación Superior
Motivación
Evasão Acadêmica
Ensino Superior
Motivação
description This article aims to carry out an analysis of the phenomenon of academic dropout among undergraduate students. More specifically, the hypothesis that motivational and academic aspects can encourage the desire of abandonment is tested. Questionnaires are applied among students at a public university. Instead of the previous literature, the questionnaire is applied among students who are still enrolled, to anticipate the problem. Models for the probability of the student who wish to perform some type of abandonment are estimated. The results show that factors related to the choice of course, due to pressure or influence from parents, academic performance, as well as the guarantee of the job market, are more relevant to explain the student's desire. A series of general actions are proposed to try to reduce the problems of academic dropout and mitigate their impacts on students and the institution.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.61881
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.61881
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881/36447
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306
Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306
Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908093370368