Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881 |
Resumo: | This article aims to carry out an analysis of the phenomenon of academic dropout among undergraduate students. More specifically, the hypothesis that motivational and academic aspects can encourage the desire of abandonment is tested. Questionnaires are applied among students at a public university. Instead of the previous literature, the questionnaire is applied among students who are still enrolled, to anticipate the problem. Models for the probability of the student who wish to perform some type of abandonment are estimated. The results show that factors related to the choice of course, due to pressure or influence from parents, academic performance, as well as the guarantee of the job market, are more relevant to explain the student's desire. A series of general actions are proposed to try to reduce the problems of academic dropout and mitigate their impacts on students and the institution. |
id |
UFPB-11_be15e06048f597fe4fe99382c32ee773 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/61881 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education¿Por qué el estudiante desea abandonar? Un análisis para la educación superiorPor que o discente deseja evadir? uma análise para o ensino superiorAcademic DropoutHigher EducationMotivationAbandono académicoEducación SuperiorMotivaciónEvasão AcadêmicaEnsino SuperiorMotivaçãoThis article aims to carry out an analysis of the phenomenon of academic dropout among undergraduate students. More specifically, the hypothesis that motivational and academic aspects can encourage the desire of abandonment is tested. Questionnaires are applied among students at a public university. Instead of the previous literature, the questionnaire is applied among students who are still enrolled, to anticipate the problem. Models for the probability of the student who wish to perform some type of abandonment are estimated. The results show that factors related to the choice of course, due to pressure or influence from parents, academic performance, as well as the guarantee of the job market, are more relevant to explain the student's desire. A series of general actions are proposed to try to reduce the problems of academic dropout and mitigate their impacts on students and the institution.Este artículo tiene como objetivo analizar el fenómeno del abandono académico entre estudiantes universitarios. Más concretamente, se pone un test sobre la hipótesis de que los aspectos motivacionales y académicos pueden fomentar el deseo de abandono de los estudios. Para eso, se aplican cuestionarios entre estudiantes de una universidad pública. Diferente de parte de la literatura previa, el cuestionario se aplica entre estudiantes que aún están matriculados, buscando anticiparse al problema. Se estiman modelos de probabilidad de que el alumno quiera realizar algún tipo de abandono. Los resultados muestran que los factores relacionados con la forma de elegir el curso, ya sea por presión o influencia de los padres, el rendimiento académico, así como la inseguridad con el mercado laboral son más relevantes para explicar el deseo de abandono que las características sociales y demográficas. Se proponen una serie de acciones generales para tratar de reducir los problemas y mitigar sus impactos en los estudiantes y la institución.Este artigo tem como objetivo realizar uma análise do fenômeno da evasão acadêmica entre estudantes de graduação. Mais especificamente, é testada a hipótese de que aspectos motivacionais e acadêmicos podem incentivar o desejo de abandono. Para tanto, são aplicados questionários entre estudantes de uma universidade pública. Diferente de parte da literatura prévia, o questionário é aplicado entre discentes ainda matriculados, buscando antecipar o problema. São estimados modelos de probabilidade de o aluno desejar realizar algum tipo de abandono. Os resultados mostram que fatores relacionados com a forma de escolha do curso, se por pressão ou influência dos pais, desempenho acadêmico ou a insegurança com o mercado de trabalho, são mais relevantes para explicar o desejo de evadir do que as características sociais e demográficas. São propostas uma série de ações gerais para tentar reduzir os problemas de evasão acadêmica e mitigar seus impactos sobre alunos e instituição.Editora da UFPB2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6188110.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.61881Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023062359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881/36447Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Adriana MouraMonsueto, Sandro Eduardo2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/61881Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education ¿Por qué el estudiante desea abandonar? Un análisis para la educación superior Por que o discente deseja evadir? uma análise para o ensino superior |
title |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education |
spellingShingle |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education Guimarães, Adriana Moura Academic Dropout Higher Education Motivation Abandono académico Educación Superior Motivación Evasão Acadêmica Ensino Superior Motivação |
title_short |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education |
title_full |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education |
title_fullStr |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education |
title_full_unstemmed |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education |
title_sort |
Whay do studants want to dropout? An analysis for higher education |
author |
Guimarães, Adriana Moura |
author_facet |
Guimarães, Adriana Moura Monsueto, Sandro Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Monsueto, Sandro Eduardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Adriana Moura Monsueto, Sandro Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Academic Dropout Higher Education Motivation Abandono académico Educación Superior Motivación Evasão Acadêmica Ensino Superior Motivação |
topic |
Academic Dropout Higher Education Motivation Abandono académico Educación Superior Motivación Evasão Acadêmica Ensino Superior Motivação |
description |
This article aims to carry out an analysis of the phenomenon of academic dropout among undergraduate students. More specifically, the hypothesis that motivational and academic aspects can encourage the desire of abandonment is tested. Questionnaires are applied among students at a public university. Instead of the previous literature, the questionnaire is applied among students who are still enrolled, to anticipate the problem. Models for the probability of the student who wish to perform some type of abandonment are estimated. The results show that factors related to the choice of course, due to pressure or influence from parents, academic performance, as well as the guarantee of the job market, are more relevant to explain the student's desire. A series of general actions are proposed to try to reduce the problems of academic dropout and mitigate their impacts on students and the institution. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.61881 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.61881 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61881/36447 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202306 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908093370368 |