TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912 |
Resumo: | The present work aims to reflect on the teaching mediation in the classroom in order to understand what aspects to consider in pedagogical work with students who have learning difficulties, having as reference the principles of the historical-cultural current. In order to do that, we conducted a bibliographic research that addresses the epistemological basis of the historical-cultural perspective, understanding fully the student learning difficulties in the school context, resulting in authors who deal with teaching mediation with students who present difficulties in their learning processes. At the end of this work, we found that learning difficulties come not only from cognitive factors, but also from social and cultural aspects, and how essential is the role of the educator who makes it possible overcome learning difficulties through interactions based on dialogue, cooperation, mediating situations based on the student's potential. |
id |
UFPB-11_c8ad7090f5eca1e3ea1c1e90ee74f16b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/59912 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOMLA MEDIACIÓN DOCENTE ANTE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJEDE LOS ALUNOS EN EL AULAA mediação docente diante das dificuldades de aprendizagem dos alunos no contexto dos anos iniciais do ensino fundamentalHistorical-culturalMediationLearning difficultiesClassroomHistórico-CulturalMediaciónDificultades de aprendizajeSalón de clasesMediação docenteTeoria histórico-culturaldificuldades de aprendizagemThe present work aims to reflect on the teaching mediation in the classroom in order to understand what aspects to consider in pedagogical work with students who have learning difficulties, having as reference the principles of the historical-cultural current. In order to do that, we conducted a bibliographic research that addresses the epistemological basis of the historical-cultural perspective, understanding fully the student learning difficulties in the school context, resulting in authors who deal with teaching mediation with students who present difficulties in their learning processes. At the end of this work, we found that learning difficulties come not only from cognitive factors, but also from social and cultural aspects, and how essential is the role of the educator who makes it possible overcome learning difficulties through interactions based on dialogue, cooperation, mediating situations based on the student's potential.Este presente trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la mediación docente en el aula con el fin de comprender qué aspectos considerar en el trabajo pedagógico con estudiantes que presentan dificultades en el aprendizaje, referenciando los principios de la corriente histórico-cultural. Para ello, se utilizó una investigación bibliográfica que trae las bases epistemológicas de la perspectiva histórico-cultural, profundiza en la comprensión de las dificultades de aprendizaje del alumno en el contexto escolar, llegando hacia autores que tratan la mediación docente con alumnos que presentan dificultades en sus procesos de aprendizaje. Al final de esta investigación, percibimos que las dificultades de aprendizaje provienen no solo de factores cognitivos, sino también de aspectos sociales y culturales, y lo esencial que es el papel del educador como mediador, que por medio de interacciones basadas en el diálogo, la cooperación, mediando situaciones basadas en las potencialidades del alumno, permite superar las dificultades de aprendizaje.O presente trabalho tem como objetivo refletir sobre a mediação docente em sala de aula, a fim de compreender que aspectos considerar no trabalho pedagógico com os discentes que apresentam dificuldades de aprendizagem, tendo como referência os princípios da teoria histórico-cultural. Para tanto, fez-se uso de uma revisão bibliográfica na qual se aborda a base epistemológica da teoria histórico-cultural, adentra-se na compreensão das dificuldades de aprendizagem discente no contexto escolar, desembocando em autores que tratam da mediação docente com alunos que apresentam dificuldades em seus processos de aprendizagem. Ao final deste trabalho, constata-se que as dificuldades de aprendizagem são provenientes não apenas de fatores cognitivos, mas também de aspectos sociais e culturais, e o quão imprescindível é o papel do educador enquanto mediador, que através de interações fundamentadas no diálogo, na cooperação, mediando situações a partir das potencialidades do educando, torna viável a superação das dificuldades de aprendizagem.Editora da UFPB2023-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/5991210.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59912Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023252359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912/36890Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDantas da Silva, EricaCosta, Maria da Conceição Everton Edival de Sousa, Signey 2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/59912Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM LA MEDIACIÓN DOCENTE ANTE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJEDE LOS ALUNOS EN EL AULA A mediação docente diante das dificuldades de aprendizagem dos alunos no contexto dos anos iniciais do ensino fundamental |
title |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM |
spellingShingle |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM Dantas da Silva, Erica Historical-cultural Mediation Learning difficulties Classroom Histórico-Cultural Mediación Dificultades de aprendizaje Salón de clases Mediação docente Teoria histórico-cultural dificuldades de aprendizagem |
title_short |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM |
title_full |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM |
title_fullStr |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM |
title_full_unstemmed |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM |
title_sort |
TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM |
author |
Dantas da Silva, Erica |
author_facet |
Dantas da Silva, Erica Costa, Maria da Conceição Everton Edival de Sousa, Signey |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Maria da Conceição Everton Edival de Sousa, Signey |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dantas da Silva, Erica Costa, Maria da Conceição Everton Edival de Sousa, Signey |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical-cultural Mediation Learning difficulties Classroom Histórico-Cultural Mediación Dificultades de aprendizaje Salón de clases Mediação docente Teoria histórico-cultural dificuldades de aprendizagem |
topic |
Historical-cultural Mediation Learning difficulties Classroom Histórico-Cultural Mediación Dificultades de aprendizaje Salón de clases Mediação docente Teoria histórico-cultural dificuldades de aprendizagem |
description |
The present work aims to reflect on the teaching mediation in the classroom in order to understand what aspects to consider in pedagogical work with students who have learning difficulties, having as reference the principles of the historical-cultural current. In order to do that, we conducted a bibliographic research that addresses the epistemological basis of the historical-cultural perspective, understanding fully the student learning difficulties in the school context, resulting in authors who deal with teaching mediation with students who present difficulties in their learning processes. At the end of this work, we found that learning difficulties come not only from cognitive factors, but also from social and cultural aspects, and how essential is the role of the educator who makes it possible overcome learning difficulties through interactions based on dialogue, cooperation, mediating situations based on the student's potential. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59912 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912/36890 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908081836032 |