TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas da Silva, Erica
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Maria da Conceição, Everton Edival de Sousa, Signey
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912
Resumo: The present work aims to reflect on the teaching mediation in the classroom in order to understand what aspects to consider in pedagogical work with students who have learning difficulties, having as reference the principles of the historical-cultural current. In order to do that, we conducted a bibliographic research that addresses the epistemological basis of the historical-cultural perspective, understanding fully the student learning difficulties in the school context, resulting in authors who deal with teaching mediation with students who present difficulties in their learning processes. At the end of this work, we found that learning difficulties come not only from cognitive factors, but also from social and cultural aspects, and how essential is the role of the educator who makes it possible overcome learning difficulties through interactions based on dialogue, cooperation, mediating situations based on the student's potential.
id UFPB-11_c8ad7090f5eca1e3ea1c1e90ee74f16b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/59912
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOMLA MEDIACIÓN DOCENTE ANTE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJEDE LOS ALUNOS EN EL AULAA mediação docente diante das dificuldades de aprendizagem dos alunos no contexto dos anos iniciais do ensino fundamentalHistorical-culturalMediationLearning difficultiesClassroomHistórico-CulturalMediaciónDificultades de aprendizajeSalón de clasesMediação docenteTeoria histórico-culturaldificuldades de aprendizagemThe present work aims to reflect on the teaching mediation in the classroom in order to understand what aspects to consider in pedagogical work with students who have learning difficulties, having as reference the principles of the historical-cultural current. In order to do that, we conducted a bibliographic research that addresses the epistemological basis of the historical-cultural perspective, understanding fully the student learning difficulties in the school context, resulting in authors who deal with teaching mediation with students who present difficulties in their learning processes. At the end of this work, we found that learning difficulties come not only from cognitive factors, but also from social and cultural aspects, and how essential is the role of the educator who makes it possible overcome learning difficulties through interactions based on dialogue, cooperation, mediating situations based on the student's potential.Este presente trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la mediación docente en el aula con el fin de comprender qué aspectos considerar en el trabajo pedagógico con estudiantes que presentan dificultades en el aprendizaje, referenciando los principios de la corriente histórico-cultural. Para ello, se utilizó una investigación bibliográfica que trae las bases epistemológicas de la perspectiva histórico-cultural, profundiza en la comprensión de las dificultades de aprendizaje del alumno en el contexto escolar, llegando hacia autores que tratan la mediación docente con alumnos que presentan dificultades en sus procesos de aprendizaje. Al final de esta investigación, percibimos que las dificultades de aprendizaje provienen no solo de factores cognitivos, sino también de aspectos sociales y culturales, y lo esencial que es el papel del educador como mediador, que por medio de interacciones basadas en el diálogo, la cooperación, mediando situaciones basadas en las potencialidades del alumno, permite superar las dificultades de aprendizaje.O presente trabalho tem como objetivo refletir sobre a mediação docente em sala de aula, a fim de compreender que aspectos considerar no trabalho pedagógico com os discentes que apresentam dificuldades de aprendizagem, tendo como referência os princípios da teoria histórico-cultural. Para tanto, fez-se uso de uma revisão bibliográfica na qual se aborda a base epistemológica da teoria histórico-cultural, adentra-se na compreensão das dificuldades de aprendizagem discente no contexto escolar, desembocando em autores que tratam da mediação docente com alunos que apresentam dificuldades em seus processos de aprendizagem. Ao final deste trabalho, constata-se que as dificuldades de aprendizagem são provenientes não apenas de fatores cognitivos, mas também de aspectos sociais e culturais, e o quão imprescindível é o papel do educador enquanto mediador, que através de interações fundamentadas no diálogo, na cooperação, mediando situações a partir das potencialidades do educando, torna viável a superação das dificuldades de aprendizagem.Editora da UFPB2023-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/5991210.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59912Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023252359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912/36890Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDantas da Silva, EricaCosta, Maria da Conceição Everton Edival de Sousa, Signey 2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/59912Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
LA MEDIACIÓN DOCENTE ANTE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJEDE LOS ALUNOS EN EL AULA
A mediação docente diante das dificuldades de aprendizagem dos alunos no contexto dos anos iniciais do ensino fundamental
title TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
spellingShingle TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
Dantas da Silva, Erica
Historical-cultural
Mediation
Learning difficulties
Classroom
Histórico-Cultural
Mediación
Dificultades de aprendizaje
Salón de clases
Mediação docente
Teoria histórico-cultural
dificuldades de aprendizagem
title_short TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
title_full TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
title_fullStr TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
title_full_unstemmed TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
title_sort TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
author Dantas da Silva, Erica
author_facet Dantas da Silva, Erica
Costa, Maria da Conceição
Everton Edival de Sousa, Signey
author_role author
author2 Costa, Maria da Conceição
Everton Edival de Sousa, Signey
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dantas da Silva, Erica
Costa, Maria da Conceição
Everton Edival de Sousa, Signey
dc.subject.por.fl_str_mv Historical-cultural
Mediation
Learning difficulties
Classroom
Histórico-Cultural
Mediación
Dificultades de aprendizaje
Salón de clases
Mediação docente
Teoria histórico-cultural
dificuldades de aprendizagem
topic Historical-cultural
Mediation
Learning difficulties
Classroom
Histórico-Cultural
Mediación
Dificultades de aprendizaje
Salón de clases
Mediação docente
Teoria histórico-cultural
dificuldades de aprendizagem
description The present work aims to reflect on the teaching mediation in the classroom in order to understand what aspects to consider in pedagogical work with students who have learning difficulties, having as reference the principles of the historical-cultural current. In order to do that, we conducted a bibliographic research that addresses the epistemological basis of the historical-cultural perspective, understanding fully the student learning difficulties in the school context, resulting in authors who deal with teaching mediation with students who present difficulties in their learning processes. At the end of this work, we found that learning difficulties come not only from cognitive factors, but also from social and cultural aspects, and how essential is the role of the educator who makes it possible overcome learning difficulties through interactions based on dialogue, cooperation, mediating situations based on the student's potential.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59912
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59912
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59912/36890
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325
Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325
Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202325
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908081836032