Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15207 |
Resumo: | This paper analyzes the teaching profession in the EJA. The objective of the general study in the education of educational and educational context in the education of Youth and adult-EJA. The authors used to refer to this work, which deal with themes within Public Policies, regarding Education were: Carneiro (2015), Toschi; Oliveira (2012), Fourez (2008), Frigotto (2017), Apple (2003), Santos (2016) Brzezinski (2014). On the Public Educational Policies, through the EJA Mode we have a reference from Haddad; Ximenes (2014), Federal Constitution (1988); LDB 9394/96, Opinion CNE / CEB 11/2000. The teaching was analyzed through authors such as Pimenta (1999), Farias (et al., 2009), Monteiro (2015), Machado (2016), Gatti; Barreto; André (2011), Gatti (2008). Demo (1985), Silva and Pinto (2005), Ramos (2009), Gil (2008), Boaventura (2003), Gatti (2007), Minayo; Deslandes; Gomes (2009), Lakatus (2011). The data were analyzed through the analysis of 5 teachers in the EJA in a municipal school in João Pessoa, being configured as a case study. A content analysis will be performed through data evaluation. The pretension on the results obtained for the educational area a criticism on the education in the EJA, in a way that allows a critical look on the daily education. |
id |
UFPB_027a00888a384ab106a3527bff2f8bd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/15207 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto socioculturalProfissão docentePolíticas educacionaisEducação de jovens e adultosTeaching professionEducational policiesYouth and adult educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis paper analyzes the teaching profession in the EJA. The objective of the general study in the education of educational and educational context in the education of Youth and adult-EJA. The authors used to refer to this work, which deal with themes within Public Policies, regarding Education were: Carneiro (2015), Toschi; Oliveira (2012), Fourez (2008), Frigotto (2017), Apple (2003), Santos (2016) Brzezinski (2014). On the Public Educational Policies, through the EJA Mode we have a reference from Haddad; Ximenes (2014), Federal Constitution (1988); LDB 9394/96, Opinion CNE / CEB 11/2000. The teaching was analyzed through authors such as Pimenta (1999), Farias (et al., 2009), Monteiro (2015), Machado (2016), Gatti; Barreto; André (2011), Gatti (2008). Demo (1985), Silva and Pinto (2005), Ramos (2009), Gil (2008), Boaventura (2003), Gatti (2007), Minayo; Deslandes; Gomes (2009), Lakatus (2011). The data were analyzed through the analysis of 5 teachers in the EJA in a municipal school in João Pessoa, being configured as a case study. A content analysis will be performed through data evaluation. The pretension on the results obtained for the educational area a criticism on the education in the EJA, in a way that allows a critical look on the daily education.NenhumaEste trabalho analisa a profissão Docente na EJA. Tem como o objetivo geral analisar as práticas pedagógicas dos professores da modalidade da Educação de Jovens e adultos-EJA, à luz das políticas educacionais e dos contextos socioculturais. Os autores utilizados para referenciar este trabalho, que trata sobre temas dentro das Políticas Públicas, no tocante à Educação foram: Carneiro (2015), Toschi;Oliveira (2012), Fourez (2008), Frigotto (2017), Apple (2003), Santos (2016) Brzezinski (2014). Quanto à materialização das Políticas Públicas Educacionais, através da Modalidade EJA temos a referência de Haddad; Ximenes (2014), Constituição Federal (1988); LDB 9394/96, Parecer CNE/CEB 11/2000. A Docência foi analisada através de autores como Pimenta (1999), Farias (et al.,2009), Monteiro (2015), Machado (2016), Gatti; Barreto; André (2011), Gatti (2008). Quanto a Pesquisa, com enfoque qualitativo recorremos aos seguintes autores Demo (1985), Silva e Pinto (2005), Ramos (2009), Gil (2008), Boaventura (2003), Gatti (2007), Minayo; Deslandes; Gomes (2009), Lakatus (2011). Os dados foram obtidos através de análise de entrevistas com 5 professores que lecionam na EJA em uma Escola Municipal de João Pessoa, configurando-se como um Estudo de Caso. A análise de conteúdo será a forma pela qual os dados serão avaliados. A pretensão sobre os resultados é trazer para área educacional uma reflexão sobre a Docência na Modalidade EJA, de forma que possibilite um olhar crítico sobre o cotidiano educativo.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBRodrigues, Janine Marta Coelhohttp://lattes.cnpq.br/8491430816252531Santos, Priscila Morgana Galdino dos2019-08-06T19:16:03Z2019-08-062019-08-06T19:16:03Z2018-09-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15207porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-08-06T19:16:34Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/15207Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-08-06T19:16:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural |
title |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural |
spellingShingle |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural Santos, Priscila Morgana Galdino dos Profissão docente Políticas educacionais Educação de jovens e adultos Teaching profession Educational policies Youth and adult education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural |
title_full |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural |
title_fullStr |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural |
title_full_unstemmed |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural |
title_sort |
Análise das práticas pedagógicas dos professores da EJA, à luz das políticas educacionais em um contexto sociocultural |
author |
Santos, Priscila Morgana Galdino dos |
author_facet |
Santos, Priscila Morgana Galdino dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rodrigues, Janine Marta Coelho http://lattes.cnpq.br/8491430816252531 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Priscila Morgana Galdino dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profissão docente Políticas educacionais Educação de jovens e adultos Teaching profession Educational policies Youth and adult education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Profissão docente Políticas educacionais Educação de jovens e adultos Teaching profession Educational policies Youth and adult education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper analyzes the teaching profession in the EJA. The objective of the general study in the education of educational and educational context in the education of Youth and adult-EJA. The authors used to refer to this work, which deal with themes within Public Policies, regarding Education were: Carneiro (2015), Toschi; Oliveira (2012), Fourez (2008), Frigotto (2017), Apple (2003), Santos (2016) Brzezinski (2014). On the Public Educational Policies, through the EJA Mode we have a reference from Haddad; Ximenes (2014), Federal Constitution (1988); LDB 9394/96, Opinion CNE / CEB 11/2000. The teaching was analyzed through authors such as Pimenta (1999), Farias (et al., 2009), Monteiro (2015), Machado (2016), Gatti; Barreto; André (2011), Gatti (2008). Demo (1985), Silva and Pinto (2005), Ramos (2009), Gil (2008), Boaventura (2003), Gatti (2007), Minayo; Deslandes; Gomes (2009), Lakatus (2011). The data were analyzed through the analysis of 5 teachers in the EJA in a municipal school in João Pessoa, being configured as a case study. A content analysis will be performed through data evaluation. The pretension on the results obtained for the educational area a criticism on the education in the EJA, in a way that allows a critical look on the daily education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-24 2019-08-06T19:16:03Z 2019-08-06 2019-08-06T19:16:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15207 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842951993688064 |