Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7845 |
Resumo: | The distance learning in Brazil is a reality and, to each day, has increased the number of institutions, courses and people, who aspire to qualify professionally and even pursue an undergraduate or graduate degree. The accreditation of technical and higher education institutions to implement the modality of distance education; the creation of the Program Open University of Brazil – which allowed undergraduate and graduate degrees in various locations for partnership between public institution of higher education; and municipal management for the creation of an ODL center. These three main topics listed above, were determining factors for the growth in the number of students enrolled in distance education in Brazil. In this type of education, teachers and tutors are responsible for mediation of student learning, but for that to happen satisfactorily, it is essential the use technologies and methodologies that enable them to plan and monitor the activities assigned to students. The practice of teaching an undergraduate, as an open distance learning, has been a challenge for teachers of the curricular subjects - especially with regard to the activities assigned to students. Therefore, the present research work presents a methodology for a systematic approach in the planning and monitoring of activities in undergraduate distance learning courses. |
id |
UFPB_09960e2b8e3a21b486295fcf6bc03192 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/7845 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distânciaEducação a DistânciaDistance EducationSistemas de Apoio ao MoodleAmbiente Virtual de AprendizagemMetodologia de Ensino-aprendizagemSystems Support MoodleVirtual Learning EnvironmentTeaching-learning methodologyCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe distance learning in Brazil is a reality and, to each day, has increased the number of institutions, courses and people, who aspire to qualify professionally and even pursue an undergraduate or graduate degree. The accreditation of technical and higher education institutions to implement the modality of distance education; the creation of the Program Open University of Brazil – which allowed undergraduate and graduate degrees in various locations for partnership between public institution of higher education; and municipal management for the creation of an ODL center. These three main topics listed above, were determining factors for the growth in the number of students enrolled in distance education in Brazil. In this type of education, teachers and tutors are responsible for mediation of student learning, but for that to happen satisfactorily, it is essential the use technologies and methodologies that enable them to plan and monitor the activities assigned to students. The practice of teaching an undergraduate, as an open distance learning, has been a challenge for teachers of the curricular subjects - especially with regard to the activities assigned to students. Therefore, the present research work presents a methodology for a systematic approach in the planning and monitoring of activities in undergraduate distance learning courses.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA educação a distância no Brasil é uma realidade e, a cada dia, vem crescendo o número de instituições, cursos e de pessoas que almejam se qualificar profissionalmente, cursar uma graduação ou uma pós-graduação. O credenciamento de instituições de ensino técnico e superior para a implantação da modalidade de educação a distância, a criação do Programa Universidade Aberta do Brasil que permitiu que cursos de graduação e pós-graduação em diversas localidades pela parceria firmada entre instituição pública de ensino superior e a gestão municipal para a criação de um polo de EAD foram fatores determinantes para o crescimento do número de alunos matriculados em cursos a distância no Brasil. Nesta modalidade de educação, professores e tutores são responsáveis pela mediação da aprendizagem do aluno, mas, para que possa acontecer de maneira satisfatória, é imprescindível a utilização de tecnologias e metodologias que lhes permitam planejar e monitorar as atividades atribuídas aos alunos. O exercício da docência em cursos de graduação a distância tem sido um desafio para os professores das disciplinas curriculares – principalmente com relação às atividades atribuídas aos alunos. Portanto, o presente trabalho de pesquisa apresenta uma metodologia para uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância.Universidade Federal da ParaíbaBrasilInformáticaPrograma de Pós-Graduação em InformáticaUFPBMedeiros, Alvaro Francisco de Castrohttp://lattes.cnpq.br/5061312286412870Costa Neto, Oswaldo Evaristo da2016-02-15T19:39:27Z2018-07-21T00:14:52Z2018-07-21T00:14:52Z2015-06-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCOSTA NETO, Oswaldo Evaristo da. Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7845porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:21:40Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/7845Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:21:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância |
title |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância |
spellingShingle |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância Costa Neto, Oswaldo Evaristo da Educação a Distância Distance Education Sistemas de Apoio ao Moodle Ambiente Virtual de Aprendizagem Metodologia de Ensino-aprendizagem Systems Support Moodle Virtual Learning Environment Teaching-learning methodology CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância |
title_full |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância |
title_fullStr |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância |
title_sort |
Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância |
author |
Costa Neto, Oswaldo Evaristo da |
author_facet |
Costa Neto, Oswaldo Evaristo da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Medeiros, Alvaro Francisco de Castro http://lattes.cnpq.br/5061312286412870 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Neto, Oswaldo Evaristo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a Distância Distance Education Sistemas de Apoio ao Moodle Ambiente Virtual de Aprendizagem Metodologia de Ensino-aprendizagem Systems Support Moodle Virtual Learning Environment Teaching-learning methodology CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
topic |
Educação a Distância Distance Education Sistemas de Apoio ao Moodle Ambiente Virtual de Aprendizagem Metodologia de Ensino-aprendizagem Systems Support Moodle Virtual Learning Environment Teaching-learning methodology CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
The distance learning in Brazil is a reality and, to each day, has increased the number of institutions, courses and people, who aspire to qualify professionally and even pursue an undergraduate or graduate degree. The accreditation of technical and higher education institutions to implement the modality of distance education; the creation of the Program Open University of Brazil – which allowed undergraduate and graduate degrees in various locations for partnership between public institution of higher education; and municipal management for the creation of an ODL center. These three main topics listed above, were determining factors for the growth in the number of students enrolled in distance education in Brazil. In this type of education, teachers and tutors are responsible for mediation of student learning, but for that to happen satisfactorily, it is essential the use technologies and methodologies that enable them to plan and monitor the activities assigned to students. The practice of teaching an undergraduate, as an open distance learning, has been a challenge for teachers of the curricular subjects - especially with regard to the activities assigned to students. Therefore, the present research work presents a methodology for a systematic approach in the planning and monitoring of activities in undergraduate distance learning courses. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-17 2016-02-15T19:39:27Z 2018-07-21T00:14:52Z 2018-07-21T00:14:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA NETO, Oswaldo Evaristo da. Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7845 |
identifier_str_mv |
COSTA NETO, Oswaldo Evaristo da. Uma abordagem sistêmica no planejamento e monitoramento de atividades em cursos de graduação a distância. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7845 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Informática Programa de Pós-Graduação em Informática UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Informática Programa de Pós-Graduação em Informática UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842903497048064 |