Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo Júnior, Ivo Teixeira de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914
Resumo: The theme of Plurality is related to the analysis and valuation of ethnic and cultural concepts of the most diverse social groups inserted in socioeconomic inequalities and excluding social relations. For this reason, it is imperative that there be recognition of this plurality, especially those related to race, sexuality and gender. It is with this understanding that the proposed research aims to problematize and discuss discursivities that elaborate meanings, in narratives of teachers and students, about the deal with the coexistence with the ethnic-racial diversity, in the context of a municipal public school of João Pessoa-PB . Thus, it is asked how the statements of teachers and students construct meanings that translate the treatment of diversity in this school context, specifically those related to the identity matrices of racial ethnicity. The research is of a qualitative nature and, methodologically, it was used some procedures, such as questionnaires, interviews and conversation, as well as articulating Foucaultian theorizations about power relations, French discourse analysis (AD) conceptions of French affiliation and Of Cultural Studies. It is part of Applied Linguistics and adopts the concept of language as a social practice (MOITA LOPES, 2006).
id UFPB_52c6bdd261419356a206f7d2439ca787
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8914
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJAPluralidade culturalPráticas discursivasRelações étnico-raciaisLETRAS::LINGUA PORTUGUESAThe theme of Plurality is related to the analysis and valuation of ethnic and cultural concepts of the most diverse social groups inserted in socioeconomic inequalities and excluding social relations. For this reason, it is imperative that there be recognition of this plurality, especially those related to race, sexuality and gender. It is with this understanding that the proposed research aims to problematize and discuss discursivities that elaborate meanings, in narratives of teachers and students, about the deal with the coexistence with the ethnic-racial diversity, in the context of a municipal public school of João Pessoa-PB . Thus, it is asked how the statements of teachers and students construct meanings that translate the treatment of diversity in this school context, specifically those related to the identity matrices of racial ethnicity. The research is of a qualitative nature and, methodologically, it was used some procedures, such as questionnaires, interviews and conversation, as well as articulating Foucaultian theorizations about power relations, French discourse analysis (AD) conceptions of French affiliation and Of Cultural Studies. It is part of Applied Linguistics and adopts the concept of language as a social practice (MOITA LOPES, 2006).A temática da Pluralidade está relacionada à análise e à valorização de conceitos étnicos e culturais dos mais diversos grupos sociais inseridos em desigualdades socioeconômicas e relações sociais excludentes. Por isso, é imperativo que haja o reconhecimento dessa pluralidade, em especial as atinentes a raça, sexualidade e gênero. É com essa compreensão que a pesquisa proposta objetiva problematizar e discutir discursividades que elaboram sentidos, em narrativas de docentes e discentes, em torno do trato com a convivência com a diversidade étnico-racial, no contexto de uma escola pública municipal de João Pessoa-PB. Assim, indaga-se de que modo os enunciados de docentes e discentes constroem sentidos que traduzem o trato com a diversidade nesse contexto escolar, em específico as relacionadas às matrizes identitárias de pertencimento étnico racial. A pesquisa é de natureza qualitativa e, metodologicamente, utilizou-se de alguns procedimentos, como questionários, entrevistas e roda de conversa, além de articular teorizações foucaultianas acerca das relações de poder, concepções da análise de discurso francesa (AD) de filiação francesa e a dos Estudos Culturais. Ela se insere no âmbito da Linguística Aplicada e adota a concepção de língua como prática social (MOITA LOPES, 2006).Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasMestrado Profissional em Letras (Profletras)UFPBSilva, Marluce Pereira dahttp://lattes.cnpq.br/4463809499714404Araújo Júnior, Ivo Teixeira de2017-04-06T12:35:53Z2018-07-20T22:30:00Z2018-07-20T22:30:00Z2016-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfARAÚJO FILHO, Ivo Teixeira. Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA. 2016. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:47:45Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8914Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:47:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
title Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
spellingShingle Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
Araújo Júnior, Ivo Teixeira de
Pluralidade cultural
Práticas discursivas
Relações étnico-raciais
LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
title_full Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
title_fullStr Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
title_full_unstemmed Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
title_sort Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
author Araújo Júnior, Ivo Teixeira de
author_facet Araújo Júnior, Ivo Teixeira de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marluce Pereira da
http://lattes.cnpq.br/4463809499714404
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo Júnior, Ivo Teixeira de
dc.subject.por.fl_str_mv Pluralidade cultural
Práticas discursivas
Relações étnico-raciais
LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
topic Pluralidade cultural
Práticas discursivas
Relações étnico-raciais
LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The theme of Plurality is related to the analysis and valuation of ethnic and cultural concepts of the most diverse social groups inserted in socioeconomic inequalities and excluding social relations. For this reason, it is imperative that there be recognition of this plurality, especially those related to race, sexuality and gender. It is with this understanding that the proposed research aims to problematize and discuss discursivities that elaborate meanings, in narratives of teachers and students, about the deal with the coexistence with the ethnic-racial diversity, in the context of a municipal public school of João Pessoa-PB . Thus, it is asked how the statements of teachers and students construct meanings that translate the treatment of diversity in this school context, specifically those related to the identity matrices of racial ethnicity. The research is of a qualitative nature and, methodologically, it was used some procedures, such as questionnaires, interviews and conversation, as well as articulating Foucaultian theorizations about power relations, French discourse analysis (AD) conceptions of French affiliation and Of Cultural Studies. It is part of Applied Linguistics and adopts the concept of language as a social practice (MOITA LOPES, 2006).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-30
2017-04-06T12:35:53Z
2018-07-20T22:30:00Z
2018-07-20T22:30:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAÚJO FILHO, Ivo Teixeira. Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA. 2016. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914
identifier_str_mv ARAÚJO FILHO, Ivo Teixeira. Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA. 2016. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Mestrado Profissional em Letras (Profletras)
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Letras
Mestrado Profissional em Letras (Profletras)
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842861012942848