Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914 |
Resumo: | The theme of Plurality is related to the analysis and valuation of ethnic and cultural concepts of the most diverse social groups inserted in socioeconomic inequalities and excluding social relations. For this reason, it is imperative that there be recognition of this plurality, especially those related to race, sexuality and gender. It is with this understanding that the proposed research aims to problematize and discuss discursivities that elaborate meanings, in narratives of teachers and students, about the deal with the coexistence with the ethnic-racial diversity, in the context of a municipal public school of João Pessoa-PB . Thus, it is asked how the statements of teachers and students construct meanings that translate the treatment of diversity in this school context, specifically those related to the identity matrices of racial ethnicity. The research is of a qualitative nature and, methodologically, it was used some procedures, such as questionnaires, interviews and conversation, as well as articulating Foucaultian theorizations about power relations, French discourse analysis (AD) conceptions of French affiliation and Of Cultural Studies. It is part of Applied Linguistics and adopts the concept of language as a social practice (MOITA LOPES, 2006). |
id |
UFPB_52c6bdd261419356a206f7d2439ca787 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/8914 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJAPluralidade culturalPráticas discursivasRelações étnico-raciaisLETRAS::LINGUA PORTUGUESAThe theme of Plurality is related to the analysis and valuation of ethnic and cultural concepts of the most diverse social groups inserted in socioeconomic inequalities and excluding social relations. For this reason, it is imperative that there be recognition of this plurality, especially those related to race, sexuality and gender. It is with this understanding that the proposed research aims to problematize and discuss discursivities that elaborate meanings, in narratives of teachers and students, about the deal with the coexistence with the ethnic-racial diversity, in the context of a municipal public school of João Pessoa-PB . Thus, it is asked how the statements of teachers and students construct meanings that translate the treatment of diversity in this school context, specifically those related to the identity matrices of racial ethnicity. The research is of a qualitative nature and, methodologically, it was used some procedures, such as questionnaires, interviews and conversation, as well as articulating Foucaultian theorizations about power relations, French discourse analysis (AD) conceptions of French affiliation and Of Cultural Studies. It is part of Applied Linguistics and adopts the concept of language as a social practice (MOITA LOPES, 2006).A temática da Pluralidade está relacionada à análise e à valorização de conceitos étnicos e culturais dos mais diversos grupos sociais inseridos em desigualdades socioeconômicas e relações sociais excludentes. Por isso, é imperativo que haja o reconhecimento dessa pluralidade, em especial as atinentes a raça, sexualidade e gênero. É com essa compreensão que a pesquisa proposta objetiva problematizar e discutir discursividades que elaboram sentidos, em narrativas de docentes e discentes, em torno do trato com a convivência com a diversidade étnico-racial, no contexto de uma escola pública municipal de João Pessoa-PB. Assim, indaga-se de que modo os enunciados de docentes e discentes constroem sentidos que traduzem o trato com a diversidade nesse contexto escolar, em específico as relacionadas às matrizes identitárias de pertencimento étnico racial. A pesquisa é de natureza qualitativa e, metodologicamente, utilizou-se de alguns procedimentos, como questionários, entrevistas e roda de conversa, além de articular teorizações foucaultianas acerca das relações de poder, concepções da análise de discurso francesa (AD) de filiação francesa e a dos Estudos Culturais. Ela se insere no âmbito da Linguística Aplicada e adota a concepção de língua como prática social (MOITA LOPES, 2006).Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasMestrado Profissional em Letras (Profletras)UFPBSilva, Marluce Pereira dahttp://lattes.cnpq.br/4463809499714404Araújo Júnior, Ivo Teixeira de2017-04-06T12:35:53Z2018-07-20T22:30:00Z2018-07-20T22:30:00Z2016-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfARAÚJO FILHO, Ivo Teixeira. Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA. 2016. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:47:45Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8914Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:47:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA |
title |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA |
spellingShingle |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA Araújo Júnior, Ivo Teixeira de Pluralidade cultural Práticas discursivas Relações étnico-raciais LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA |
title_full |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA |
title_fullStr |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA |
title_full_unstemmed |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA |
title_sort |
Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA |
author |
Araújo Júnior, Ivo Teixeira de |
author_facet |
Araújo Júnior, Ivo Teixeira de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Marluce Pereira da http://lattes.cnpq.br/4463809499714404 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo Júnior, Ivo Teixeira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pluralidade cultural Práticas discursivas Relações étnico-raciais LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
topic |
Pluralidade cultural Práticas discursivas Relações étnico-raciais LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The theme of Plurality is related to the analysis and valuation of ethnic and cultural concepts of the most diverse social groups inserted in socioeconomic inequalities and excluding social relations. For this reason, it is imperative that there be recognition of this plurality, especially those related to race, sexuality and gender. It is with this understanding that the proposed research aims to problematize and discuss discursivities that elaborate meanings, in narratives of teachers and students, about the deal with the coexistence with the ethnic-racial diversity, in the context of a municipal public school of João Pessoa-PB . Thus, it is asked how the statements of teachers and students construct meanings that translate the treatment of diversity in this school context, specifically those related to the identity matrices of racial ethnicity. The research is of a qualitative nature and, methodologically, it was used some procedures, such as questionnaires, interviews and conversation, as well as articulating Foucaultian theorizations about power relations, French discourse analysis (AD) conceptions of French affiliation and Of Cultural Studies. It is part of Applied Linguistics and adopts the concept of language as a social practice (MOITA LOPES, 2006). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-30 2017-04-06T12:35:53Z 2018-07-20T22:30:00Z 2018-07-20T22:30:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ARAÚJO FILHO, Ivo Teixeira. Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA. 2016. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914 |
identifier_str_mv |
ARAÚJO FILHO, Ivo Teixeira. Pluralidade cultural: visibilidades e silenciamentos Discursivos nas relações étnico-raciais no cotidiano escolar da EJA. 2016. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8914 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Letras Mestrado Profissional em Letras (Profletras) UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Letras Mestrado Profissional em Letras (Profletras) UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842861012942848 |