Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bühne, Antonaide Rodrigues
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878
Resumo: This research aimed to investigate how the students of the Zé Peão School Program (PEZP) make use of the reading and the writing, through literacy perspective in their social relations. As regards the theoretical foundations of literacy for realizing this work, we search for support in the historical-cultural approach. It is a qualitative research, with a case study. Data were collected from the non-participant observation technique, in classrooms located at construction sites, in the space of initial and continuing training of PEZP, and observations were recorded in a field diary. Data were also collected by conducting semi-structured interviews with the workers learners. The results revealed that the students surveyed exercise literate social practices and recognize the reading and writing value to their activities and solving everyday problems. Our findings indicate the importance of working pedagogical practices in the process of teaching youths and adults how to read and write, through the perspective of social use of reading and writing.
id UFPB_6a9f8298a63060ac7fa174bd5c2c8cc0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/9878
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civilLetramento socialAlfabetizaçãoEducação de jovens e adultosLiteracyHow to read and write processEducation of youths and adultsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research aimed to investigate how the students of the Zé Peão School Program (PEZP) make use of the reading and the writing, through literacy perspective in their social relations. As regards the theoretical foundations of literacy for realizing this work, we search for support in the historical-cultural approach. It is a qualitative research, with a case study. Data were collected from the non-participant observation technique, in classrooms located at construction sites, in the space of initial and continuing training of PEZP, and observations were recorded in a field diary. Data were also collected by conducting semi-structured interviews with the workers learners. The results revealed that the students surveyed exercise literate social practices and recognize the reading and writing value to their activities and solving everyday problems. Our findings indicate the importance of working pedagogical practices in the process of teaching youths and adults how to read and write, through the perspective of social use of reading and writing.Esta pesquisa teve como objetivo investigar como os educandos do Programa Escola Zé Peão (PEZP) fazem uso da leitura e da escrita, na perspectiva do letramento em suas relações sociais. No que refere aos fundamentos teóricos do letramento para a relização deste trabalho, buscou-se suporte na abordagem histórico-cultural. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso. Os dados foram coletados a partir da técnica de observação não participante, nas salas de aula localizadas nos canteiros de obras, no espaço da formação inicial e continuada do PEZP, tendo as observações sido registradas em diário de campo. Os dados foram coletados por meio da realização de entrevistas semiestruturadas com os educandos-operários. Os resultados revelaram que os educandos pesquisados exercem práticas socias letradas e reconhecem o valor da leitura e da escrita para as suas atividades e a resolução de problemas cotidianos. As conclusões indicam a importância de serem trabalhadas as práticas pedagógicas, no processo de alfabetização de jovens e adultos, na perspectiva do uso social da leitura e da escrita.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBSilva, Eduardo Jorge Lopes daBühne, Antonaide Rodrigues2018-05-15T12:34:45Z2018-07-20T23:56:11Z2018-07-20T23:56:11Z2016-02-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBÜHNE, Antonaide Rodrigues. Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:12:50Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9878Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:12:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
title Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
spellingShingle Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
Bühne, Antonaide Rodrigues
Letramento social
Alfabetização
Educação de jovens e adultos
Literacy
How to read and write process
Education of youths and adults
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
title_full Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
title_fullStr Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
title_full_unstemmed Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
title_sort Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil
author Bühne, Antonaide Rodrigues
author_facet Bühne, Antonaide Rodrigues
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Eduardo Jorge Lopes da
dc.contributor.author.fl_str_mv Bühne, Antonaide Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento social
Alfabetização
Educação de jovens e adultos
Literacy
How to read and write process
Education of youths and adults
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Letramento social
Alfabetização
Educação de jovens e adultos
Literacy
How to read and write process
Education of youths and adults
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aimed to investigate how the students of the Zé Peão School Program (PEZP) make use of the reading and the writing, through literacy perspective in their social relations. As regards the theoretical foundations of literacy for realizing this work, we search for support in the historical-cultural approach. It is a qualitative research, with a case study. Data were collected from the non-participant observation technique, in classrooms located at construction sites, in the space of initial and continuing training of PEZP, and observations were recorded in a field diary. Data were also collected by conducting semi-structured interviews with the workers learners. The results revealed that the students surveyed exercise literate social practices and recognize the reading and writing value to their activities and solving everyday problems. Our findings indicate the importance of working pedagogical practices in the process of teaching youths and adults how to read and write, through the perspective of social use of reading and writing.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-29
2018-05-15T12:34:45Z
2018-07-20T23:56:11Z
2018-07-20T23:56:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BÜHNE, Antonaide Rodrigues. Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878
identifier_str_mv BÜHNE, Antonaide Rodrigues. Programa Escola Zé Peão: uso social da leitura e da escrita dos operários-educandos da construção civil. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842893642530816