O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Alan Leite
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9329
Resumo: The present study aimed to analyze the contributions of internship conducted at an area of practice is different to that of the classroom to UFPB/Campus I for the training of students of Pedagogy of the University. For this reason, we carried out a qualitative study, descriptive and exploratory. This was first, with a literature review and documentary about internship and formation of a pedagogue and the pedagogy course, focusing on areas not directly related to education. Later, there was an exploratory study from documentary sources of Coordination of Internship and Monitoring (CEM): data; plans of activities of internship and reports of internship holders. Finally, we performed a semi-structured interview with the manager of the CEM, with supervisors/mentors of internship and with the holders. The processing of such data was conducted by means of content analysis. From the statements of the subject referenced, it is considered that, despite the shortcomings, this experience contributes to both the institution, provided the grantor of internship, as to the permanence and to the formation of the student of pedagogy, especially in the areas of management and research, linked also to the teaching. In the end, proposals were made for actions, aiming at the improvement in the management and training of the internship within the University.
id UFPB_e1b48382b8fc55e64e6910f44417a310
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/9329
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aulaPedagogiaEstágio curricularGestão educacionalPedagogyInternshipEducational ManagementPOLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONALThe present study aimed to analyze the contributions of internship conducted at an area of practice is different to that of the classroom to UFPB/Campus I for the training of students of Pedagogy of the University. For this reason, we carried out a qualitative study, descriptive and exploratory. This was first, with a literature review and documentary about internship and formation of a pedagogue and the pedagogy course, focusing on areas not directly related to education. Later, there was an exploratory study from documentary sources of Coordination of Internship and Monitoring (CEM): data; plans of activities of internship and reports of internship holders. Finally, we performed a semi-structured interview with the manager of the CEM, with supervisors/mentors of internship and with the holders. The processing of such data was conducted by means of content analysis. From the statements of the subject referenced, it is considered that, despite the shortcomings, this experience contributes to both the institution, provided the grantor of internship, as to the permanence and to the formation of the student of pedagogy, especially in the areas of management and research, linked also to the teaching. In the end, proposals were made for actions, aiming at the improvement in the management and training of the internship within the University.O presente trabalho teve por objetivo analisar as contribuições do estágio realizado em uma área de atuação diferente à da sala de aula na UFPB/Campus I para a formação de estudantes de Pedagogia dessa Universidade. Para isso, realizou-se uma pesquisa qualitativa, de cunho descritivo e exploratório. Procedeu-se, primeiramente, com uma revisão bibliográfica e documental sobre estágio e formação do Pedagogo e do curso de Pedagogia, com foco em áreas de atuação não diretamente relacionadas ao ensino. Posteriormente, realizou-se um estudo exploratório a partir das fontes documentais da Coordenação de Estágio e Monitoria (CEM): dados; planos de atividades de estágio e relatórios de estágio. Por fim, foi realizada uma entrevista semiestruturada com a gestora da CEM, com os supervisores/orientadores de estágio e com os estagiários. O tratamento desses dados se deu por meio da análise de conteúdo. A partir das falas dos sujeitos referenciadas, considerou-se que, apesar das lacunas, esta experiência contribui tanto para a Instituição, na condição de unidade concedente de estágio, quanto para a permanência e para a formação do estudante de Pedagogia, sobretudo nas áreas da gestão e da pesquisa, articuladas também à docência. Ao final, foram apresentadas propostas de ações, visando a melhorias na gestão e na formação do estágio no âmbito da Universidade.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoMestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da EducaçãoUFPBPontes , Ana Paula Furtado Soareshttp://lattes.cnpq.br/5604144898950278Moreira, Alan Leite2017-08-29T12:21:54Z2018-07-21T00:36:04Z2018-07-21T00:36:04Z2017-02-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMOREIRA, Alan Leite. O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula. 2017. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9329porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:12:45Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9329Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:12:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
title O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
spellingShingle O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
Moreira, Alan Leite
Pedagogia
Estágio curricular
Gestão educacional
Pedagogy
Internship
Educational Management
POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL
title_short O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
title_full O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
title_fullStr O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
title_full_unstemmed O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
title_sort O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula
author Moreira, Alan Leite
author_facet Moreira, Alan Leite
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pontes , Ana Paula Furtado Soares
http://lattes.cnpq.br/5604144898950278
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Alan Leite
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Estágio curricular
Gestão educacional
Pedagogy
Internship
Educational Management
POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL
topic Pedagogia
Estágio curricular
Gestão educacional
Pedagogy
Internship
Educational Management
POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL
description The present study aimed to analyze the contributions of internship conducted at an area of practice is different to that of the classroom to UFPB/Campus I for the training of students of Pedagogy of the University. For this reason, we carried out a qualitative study, descriptive and exploratory. This was first, with a literature review and documentary about internship and formation of a pedagogue and the pedagogy course, focusing on areas not directly related to education. Later, there was an exploratory study from documentary sources of Coordination of Internship and Monitoring (CEM): data; plans of activities of internship and reports of internship holders. Finally, we performed a semi-structured interview with the manager of the CEM, with supervisors/mentors of internship and with the holders. The processing of such data was conducted by means of content analysis. From the statements of the subject referenced, it is considered that, despite the shortcomings, this experience contributes to both the institution, provided the grantor of internship, as to the permanence and to the formation of the student of pedagogy, especially in the areas of management and research, linked also to the teaching. In the end, proposals were made for actions, aiming at the improvement in the management and training of the internship within the University.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-29T12:21:54Z
2017-02-13
2018-07-21T00:36:04Z
2018-07-21T00:36:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOREIRA, Alan Leite. O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula. 2017. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9329
identifier_str_mv MOREIRA, Alan Leite. O estágio de estudantes de pedagogia: a experiência para além da sala de aula. 2017. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9329
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842925701693440