Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Carrgosa, Márcia Cecília
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: dos Santos, José Osman
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3118
Resumo: This article has as purpose to show the educational product ‘Science Fiction Virtual Reading Club’, a result of a master’s research done in the Postgraduate XXX (XXX), whose main objective was to present professionals involved in teaching, in formal and non-formal spaces of education, a proposal for intervention that would contribute to the building of students’ scientific literacy, having as an anchoring point the development of reading comprehension. Therefore, from a qualitative approach to the data, an action research was adopted as a methodological way. The results obtained through data analysis suggest that the proposal presented was configured as viable, possible and, mainly, conducive to the building of students’ scientific literacy.
id UFPI-5_689291c0b1c2af74c5babe766dad78c0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/3118
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological EducationClub virtual de lectura de ciencia ficción: Una propuesta de intervención en la Educación Profesional y TecnológicaCLUBE DE LEITURA VIRTUAL DE FICÇÃO CIENTÍFICA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICAciênciatecnologiacompreensão leitoracienciatecnologíacomprensión lectorasciencetechnologyreading comprehensionThis article has as purpose to show the educational product ‘Science Fiction Virtual Reading Club’, a result of a master’s research done in the Postgraduate XXX (XXX), whose main objective was to present professionals involved in teaching, in formal and non-formal spaces of education, a proposal for intervention that would contribute to the building of students’ scientific literacy, having as an anchoring point the development of reading comprehension. Therefore, from a qualitative approach to the data, an action research was adopted as a methodological way. The results obtained through data analysis suggest that the proposal presented was configured as viable, possible and, mainly, conducive to the building of students’ scientific literacy.Este artículo tiene como objetivo presentar el producto educativo “Club Virtual de Lectura de Ciencia Ficción”, resultado de la investigación de maestría realizada en el Programa de Posgrado en Educación Profesional y Tecnológica, en el Instituto Federal de Sergipe, cuyo principal objetivo fue acercar a los profesionales a los involucrados. con la enseñanza, en espacios formales y no formales de educación, una propuesta de intervención que contribuya a la construcción de la alfabetización científica de los estudiantes, teniendo como punto de anclaje el desarrollo de la comprensión lectora. Por lo tanto, a partir de un abordaje cualitativo de los datos, se adoptó como abordaje metodológico una investigación-acción. Los resultados obtenidos a través del análisis de datos sugieren que la propuesta presentada se configuró como viable, posible y, sobre todo, propicia para la construcción de la alfabetización científica de los estudiantes.Este artigo tem por finalidade apresentar o produto educacional “Clube de Leitura Virtual de Ficção Científica”, resultado da pesquisa de mestrado realizada no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, no Instituto Federal de Sergipe, cujo objetivo central foi apresentar aos profissionais envolvidos com o ensino, em espaços formais e não formais de educação, uma proposta de intervenção que contribuísse para a construção do letramento científico dos estudantes, tendo como ponto de ancoragem o desenvolvimento da compreensão leitora. Para tanto, a partir de uma abordagem qualitativa dos dados, adotou-se uma pesquisa-ação como percurso metodológico. Os resultados obtidos por meio da análise dos dados sugerem que a proposta apresentada se configurou como viável, possível e, principalmente, propícia à construção do letramento científico dos estudantes.Universidade Federal do Piauí2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/311810.26694/rles.v26i52.3118Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 426-450Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 426-450Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 426-4502526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3118/3398Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedadehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Carrgosa, Márcia Cecíliados Santos, José Osman2023-01-29T01:18:19Zoai:periodicos.ufpi.br:article/3118Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-01-29T01:18:19Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
Club virtual de lectura de ciencia ficción: Una propuesta de intervención en la Educación Profesional y Tecnológica
CLUBE DE LEITURA VIRTUAL DE FICÇÃO CIENTÍFICA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA
title Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
spellingShingle Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
de Oliveira Carrgosa, Márcia Cecília
ciência
tecnologia
compreensão leitora
ciencia
tecnología
comprensión lectora
science
technology
reading comprehension
title_short Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
title_full Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
title_fullStr Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
title_full_unstemmed Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
title_sort Science fiction virtual reading club: A proposal for intervention in Professional and Technological Education
author de Oliveira Carrgosa, Márcia Cecília
author_facet de Oliveira Carrgosa, Márcia Cecília
dos Santos, José Osman
author_role author
author2 dos Santos, José Osman
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Carrgosa, Márcia Cecília
dos Santos, José Osman
dc.subject.por.fl_str_mv ciência
tecnologia
compreensão leitora
ciencia
tecnología
comprensión lectora
science
technology
reading comprehension
topic ciência
tecnologia
compreensão leitora
ciencia
tecnología
comprensión lectora
science
technology
reading comprehension
description This article has as purpose to show the educational product ‘Science Fiction Virtual Reading Club’, a result of a master’s research done in the Postgraduate XXX (XXX), whose main objective was to present professionals involved in teaching, in formal and non-formal spaces of education, a proposal for intervention that would contribute to the building of students’ scientific literacy, having as an anchoring point the development of reading comprehension. Therefore, from a qualitative approach to the data, an action research was adopted as a methodological way. The results obtained through data analysis suggest that the proposal presented was configured as viable, possible and, mainly, conducive to the building of students’ scientific literacy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3118
10.26694/rles.v26i52.3118
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3118
identifier_str_mv 10.26694/rles.v26i52.3118
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3118/3398
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Linguagens, Educação e Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 26 No. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 426-450
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 26 Núm. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 426-450
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 26 n. 52 (2022): Dossiê: Que Currículo é a BNCC?; 426-450
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797445162663936