In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues da Silva, Simone da Conceição
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nóbrega Dantas, Otília Maria Alves da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2903
Resumo: The study on screen aims to analyze the meaning of Integral Education expressed from the necessary times the practices of teachers of PROEITI (Program of Integral Education in Full Time) of two public schools in DF (Distrito Federal). The methodology, of a qualitative nature, takes as a method Dialectical Historical Materialism (MHD) outlining categories, in the opportunity to find traces of emancipation from pedagogical practice. The research is guided by Critical Discourse Analysis for the treatment of data. The conclusions point out that the 8´Tempos (TE) of the necessary practices for the PROEITI teacher draws what the totality of the work in the exercise of the integral formation of the subject that is in an Integral Education school. In this way, when there is a humanized planning, a political teaching action, it is possible to have emancipatory training in the teaching practices of PROEITI.
id UFPI-5_78593a933feb0c7bbe12af5f67ad0c9c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpi.br:article/2903
network_acronym_str UFPI-5
network_name_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDFEn la red de educación integral: La perspectiva de la construcción de tiempos pedagógicos en las prácticas de los docentes del proeiti - SEEDFNA TEIA DA EDUCAÇÃO INTEGRAL: A PERSPECTIVA DA CONSTRUÇÃO DE TEMPOS PEDAGÓGICOS NAS PRÁTICAS DOS DOCENTES DO PROEITI - SEEDFEducação Integral versus PROEITI.Práticas docentesEmancipaçãoTempos das práticasEducación integral versus PROEITI Prácticas docentesEmancipaciónTiempos de prácticaIntegral education versus PROEITITeaching practicesEmancipationPractice timesThe study on screen aims to analyze the meaning of Integral Education expressed from the necessary times the practices of teachers of PROEITI (Program of Integral Education in Full Time) of two public schools in DF (Distrito Federal). The methodology, of a qualitative nature, takes as a method Dialectical Historical Materialism (MHD) outlining categories, in the opportunity to find traces of emancipation from pedagogical practice. The research is guided by Critical Discourse Analysis for the treatment of data. The conclusions point out that the 8´Tempos (TE) of the necessary practices for the PROEITI teacher draws what the totality of the work in the exercise of the integral formation of the subject that is in an Integral Education school. In this way, when there is a humanized planning, a political teaching action, it is possible to have emancipatory training in the teaching practices of PROEITI.El estudio en pantalla tiene como objetivo analizar el significado de Educación Integral expresado desde los tiempos necesarios las prácticas de los docentes de PROEITI (Programa de Educación Integral a Tiempo Completo) de dos escuelas públicas en el DF (Distrito Federal). La metodología, de naturaleza cualitativa, toma el materialismo dialéctico (MHD) como un método que describe las categorías, en la oportunidad de encontrar rastros de emancipación de la práctica pedagógica. La investigación se guía por el análisis crítico del discurso para el tratamiento de datos. Las conclusiones señalan que los 8´Tempos (TE) de las prácticas necesarias para el docente PROEITI dibujan lo que es la totalidad del trabajo en el ejercicio de la formación integral del sujeto que se encuentra en una escuela de Educación Integral. De esta forma, cuando hay una planificación humanizada, una acción docente política, es posible tener una formación emancipatoria en las prácticas docentes del PROEITI.O estudo em tela objetiva analisar o sentido da Educação Integral expresso a partir dos tempos necessários às práticas dos docentes do PROEITI (Programa de Educação Integral em Tempo Integral) de duas escolas públicas do DF (Distrito Federal). A metodologia, de natureza qualitativa, toma como método o Materialismo Histórico Dialético (MHD) delineando categorias, no ensejo de encontrar vestígios de emancipação da prática pedagógica. A pesquisa pauta-se pela Análise de Discurso Crítica para o tratamento dos dados. As conclusões apontam que os 8´Tempos (TE) das práticas necessárias ao docente do PROEITI desenha o que seja a totalidade do trabalho no exercício da formação integral do sujeito que está em uma escola de Educação Integral. Deste modo, quando há um planejamento humanizado, uma ação docente política, é possível haver formação emancipadora nas práticas docentes do PROEITI.Universidade Federal do Piauí2023-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/290310.26694/rles.v27i53.2903Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 53 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 7-34Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 53 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 7-34Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 53 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 7-342526-8449reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)instacron:UFPIporhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2903/3508Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedadehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues da Silva, Simone da Conceição Nóbrega Dantas, Otília Maria Alves da 2023-03-24T20:52:17Zoai:periodicos.ufpi.br:article/2903Revistahttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/PUBhttps://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/oairevistales.ppged@ufpi.edu.br2526-84491518-0743opendoar:2023-03-24T20:52:17Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)false
dc.title.none.fl_str_mv In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
En la red de educación integral: La perspectiva de la construcción de tiempos pedagógicos en las prácticas de los docentes del proeiti - SEEDF
NA TEIA DA EDUCAÇÃO INTEGRAL: A PERSPECTIVA DA CONSTRUÇÃO DE TEMPOS PEDAGÓGICOS NAS PRÁTICAS DOS DOCENTES DO PROEITI - SEEDF
title In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
spellingShingle In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
Rodrigues da Silva, Simone da Conceição
Educação Integral versus PROEITI.
Práticas docentes
Emancipação
Tempos das práticas
Educación integral versus PROEITI
Prácticas docentes
Emancipación
Tiempos de práctica
Integral education versus PROEITI
Teaching practices
Emancipation
Practice times
title_short In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
title_full In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
title_fullStr In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
title_full_unstemmed In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
title_sort In the web of integral education: The perspective of the construction of pedagogical times in the practices of proeiti teachers - SEEDF
author Rodrigues da Silva, Simone da Conceição
author_facet Rodrigues da Silva, Simone da Conceição
Nóbrega Dantas, Otília Maria Alves da
author_role author
author2 Nóbrega Dantas, Otília Maria Alves da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues da Silva, Simone da Conceição
Nóbrega Dantas, Otília Maria Alves da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Integral versus PROEITI.
Práticas docentes
Emancipação
Tempos das práticas
Educación integral versus PROEITI
Prácticas docentes
Emancipación
Tiempos de práctica
Integral education versus PROEITI
Teaching practices
Emancipation
Practice times
topic Educação Integral versus PROEITI.
Práticas docentes
Emancipação
Tempos das práticas
Educación integral versus PROEITI
Prácticas docentes
Emancipación
Tiempos de práctica
Integral education versus PROEITI
Teaching practices
Emancipation
Practice times
description The study on screen aims to analyze the meaning of Integral Education expressed from the necessary times the practices of teachers of PROEITI (Program of Integral Education in Full Time) of two public schools in DF (Distrito Federal). The methodology, of a qualitative nature, takes as a method Dialectical Historical Materialism (MHD) outlining categories, in the opportunity to find traces of emancipation from pedagogical practice. The research is guided by Critical Discourse Analysis for the treatment of data. The conclusions point out that the 8´Tempos (TE) of the necessary practices for the PROEITI teacher draws what the totality of the work in the exercise of the integral formation of the subject that is in an Integral Education school. In this way, when there is a humanized planning, a political teaching action, it is possible to have emancipatory training in the teaching practices of PROEITI.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2903
10.26694/rles.v27i53.2903
url https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2903
identifier_str_mv 10.26694/rles.v27i53.2903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2903/3508
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Linguagens, Educação e Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Piauí
dc.source.none.fl_str_mv Languages, Education and Society; Vol. 27 No. 53 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 7-34
Lenguaje, Educación y Sociedad ; Vol. 27 Núm. 53 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 7-34
Linguagens, Educação e Sociedade; v. 27 n. 53 (2023): Linguagens, Educação e Sociedade; 7-34
2526-8449
reponame:Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron:UFPI
instname_str Universidade Federal do Piauí (UFPI)
instacron_str UFPI
institution UFPI
reponame_str Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
collection Linguagens, Educação e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagens, Educação e Sociedade (Online) - Universidade Federal do Piauí (UFPI)
repository.mail.fl_str_mv revistales.ppged@ufpi.edu.br
_version_ 1796797444807196672