Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1661 |
Resumo: | This investigation analized my pedagogical practice in the teaching process as a distance learning tutor in the Federal University of Pelotas Herval Pole Distance Learning Pedagogy Course, throughout auto-formation and formation processes supported by digital technology. It had as a goal to identify, in the exercized pedagogical practice, the stablishment of dialogue, using, as analisys categories, the afectivity, the compromise and the rigorisity patterns, guided by the Freirian outlines, considering that the interaction with the studants ocurried virtualy. The data collection had as an instrument the use of narratives, oraly in the first moment, followed by the written narratives, elaborated by four studants of the CLPD course. After that, the explanation of how would be made the narratives and keep clear that the studants would explain their trajetory in the CLPD course, through the period in that I was the tutor, and explicite if our interaction provided the establishment of affective bounds, wich were fundamental for the dialogical pedagogical practice to take place in our virtual interaction and in our on-line relation. Through the data analysis I identified the viability and the stablishment of affective bounds, and the existence of a dialogue pauted pedagogical practice in the relation, not been absent the compromise in terms of rigorisity in my action with the studants, wich showed have been achieved the proposed goals. |
id |
UFPL_6047c92f1f3431f7d64ae5f35456c263 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1661 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-08-20T13:47:57Z2014-01-102014-08-20T13:47:57Z2012-06-12ARRIADA, Adriane Bender. Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos. 2012. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1661This investigation analized my pedagogical practice in the teaching process as a distance learning tutor in the Federal University of Pelotas Herval Pole Distance Learning Pedagogy Course, throughout auto-formation and formation processes supported by digital technology. It had as a goal to identify, in the exercized pedagogical practice, the stablishment of dialogue, using, as analisys categories, the afectivity, the compromise and the rigorisity patterns, guided by the Freirian outlines, considering that the interaction with the studants ocurried virtualy. The data collection had as an instrument the use of narratives, oraly in the first moment, followed by the written narratives, elaborated by four studants of the CLPD course. After that, the explanation of how would be made the narratives and keep clear that the studants would explain their trajetory in the CLPD course, through the period in that I was the tutor, and explicite if our interaction provided the establishment of affective bounds, wich were fundamental for the dialogical pedagogical practice to take place in our virtual interaction and in our on-line relation. Through the data analysis I identified the viability and the stablishment of affective bounds, and the existence of a dialogue pauted pedagogical practice in the relation, not been absent the compromise in terms of rigorisity in my action with the studants, wich showed have been achieved the proposed goals.Esta investigação analisou minha prática pedagógica no trabalho docente como tutora a distância do curso de Licenciatura em Pedagogia a Distância da Universidade Federal de Pelotas no Pólo de Herval, em processos de formação e autoformação mediados por tecnologias digitais. Tendo como objetivo identificar na prática pedagógica exercida o estabelecimento do diálogo, utilizando como categorias de análise a afetividade, o compromisso e a rigorosidade, pautados em pressupostos freirianos, visto que, a interação com os educados se dava prioritariamente virtualmente. A coleta de dados teve por instrumento a utilização de narrativas, primeiramente oral, seguida pelas narrativas escritas, elaboradas por quatro educanda, do curso CLPD. Após a explanação de como seriam realizadas as narrativas e deixar claro que as educanda deveriam narrar sua trajetória no curso durante o tempo em que eu fui tutora e explicitar se nossa interação propiciou o estabelecimento de vínculos afetivos, fundamental para que a prática pedagógica dialógica estivesse presente em nossa interação virtual e como elas visualizavam nossa relação online. Nesse sentido, identifiquei a viabilidade e o estabelecimento do vínculo afetivo, da prática pedagógica pautada pelo diálogo, sem por isso estar ausente o compromisso e a rigorosidade na minha atuação com as educanda.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoFreireDiálogoAfetividadeFormação de professoresFreireDialogueAfectivityTheacher formationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORelação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianosDialogical relationship in the processor training and (self)training in distance education: a case study of the assumptions freiriansinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/1750992907152386http://lattes.cnpq.br/7292902568135607Peres, Lúcia Maria Vazhttp://lattes.cnpq.br/5496470672226677Ghiggi, GomercindoArriada, Adriane Benderinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALADRIANE BENDER ARRIADA_DISSERTACA.pdfapplication/pdf1124369http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1661/1/ADRIANE%20BENDER%20ARRIADA_DISSERTACA.pdf01d2e202de4d404d71916159ace31fb0MD51open accessTEXTADRIANE BENDER ARRIADA_DISSERTACA.pdf.txtADRIANE BENDER ARRIADA_DISSERTACA.pdf.txtExtracted Texttext/plain202490http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1661/2/ADRIANE%20BENDER%20ARRIADA_DISSERTACA.pdf.txtcbdaa5bd694bec8dd1f5794c8d2cd79cMD52open accessTHUMBNAILADRIANE BENDER ARRIADA_DISSERTACA.pdf.jpgADRIANE BENDER ARRIADA_DISSERTACA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1523http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1661/3/ADRIANE%20BENDER%20ARRIADA_DISSERTACA.pdf.jpg54fc05ae240db46a7d1ecf94bc76be02MD53open access123456789/16612021-11-29 12:35:59.508open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1661Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-11-29T15:35:59Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Dialogical relationship in the processor training and (self)training in distance education: a case study of the assumptions freirians |
title |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos |
spellingShingle |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos Arriada, Adriane Bender Freire Diálogo Afetividade Formação de professores Freire Dialogue Afectivity Theacher formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos |
title_full |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos |
title_fullStr |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos |
title_full_unstemmed |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos |
title_sort |
Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos |
author |
Arriada, Adriane Bender |
author_facet |
Arriada, Adriane Bender |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1750992907152386 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7292902568135607 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Peres, Lúcia Maria Vaz |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5496470672226677 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ghiggi, Gomercindo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arriada, Adriane Bender |
contributor_str_mv |
Ghiggi, Gomercindo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Freire Diálogo Afetividade Formação de professores |
topic |
Freire Diálogo Afetividade Formação de professores Freire Dialogue Afectivity Theacher formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Freire Dialogue Afectivity Theacher formation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This investigation analized my pedagogical practice in the teaching process as a distance learning tutor in the Federal University of Pelotas Herval Pole Distance Learning Pedagogy Course, throughout auto-formation and formation processes supported by digital technology. It had as a goal to identify, in the exercized pedagogical practice, the stablishment of dialogue, using, as analisys categories, the afectivity, the compromise and the rigorisity patterns, guided by the Freirian outlines, considering that the interaction with the studants ocurried virtualy. The data collection had as an instrument the use of narratives, oraly in the first moment, followed by the written narratives, elaborated by four studants of the CLPD course. After that, the explanation of how would be made the narratives and keep clear that the studants would explain their trajetory in the CLPD course, through the period in that I was the tutor, and explicite if our interaction provided the establishment of affective bounds, wich were fundamental for the dialogical pedagogical practice to take place in our virtual interaction and in our on-line relation. Through the data analysis I identified the viability and the stablishment of affective bounds, and the existence of a dialogue pauted pedagogical practice in the relation, not been absent the compromise in terms of rigorisity in my action with the studants, wich showed have been achieved the proposed goals. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-06-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:47:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-01-10 2014-08-20T13:47:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ARRIADA, Adriane Bender. Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos. 2012. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1661 |
identifier_str_mv |
ARRIADA, Adriane Bender. Relação dialógica no processo de formação e autoformação na educação a distância: um estudo de caso a partir de pressupostos freirianos. 2012. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1661 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1661/1/ADRIANE%20BENDER%20ARRIADA_DISSERTACA.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1661/2/ADRIANE%20BENDER%20ARRIADA_DISSERTACA.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1661/3/ADRIANE%20BENDER%20ARRIADA_DISSERTACA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
01d2e202de4d404d71916159ace31fb0 cbdaa5bd694bec8dd1f5794c8d2cd79c 54fc05ae240db46a7d1ecf94bc76be02 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1813710145035698176 |