Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
Texto Completo: | http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1657 |
Resumo: | This dissertation approaches three different fields of knowledge: education, philosophy, and art. Under the problem Which the powers of the concept of minor pedagogy to Visual Arts Education?, aims to deploy and present the concept of minor pedagogy, using it to interrogate the field of Visual Arts Education. In contrast, the model of higher education of the Visual Arts Education, expressed by the Parâmetros Curriculares Nacionais of the area, with the possibility of a minor pedagogy. The minor pedagogy is understood as practices that divert, undermine and undo the claims of a higher education. A higher education is that engendered by that legitimizes by a macropolitics educational policies, parameters and guidelines, etc. The concept of minor pedagogy minor was drafted by Sílvio Gallo, from the book Kafka for a minor literature of Gilles Deleuze and Félix Guattari, in which these create the concept of minor literature. Both concepts have three coefficients: desterritorialization, political branch and collective value. This dissertation preserves such coefficients, but throws four propositions about the concept of minor pedagogy: I) The minor pedagogy works as a war machine in the educational territory; II) the minor pedagogy is rhizomatic; III) the minor pedagogy works through a micropolitics; IV) A knowledge of experience is a minor know. The study developed as bibliographical research. The central theoretical tools and dizzying write-downs signal in the thought of Gilles Deleuze and Félix Guattari, Michel Foucault, Jorge Larrosa and Sílvio Gallo. |
id |
UFPL_bb27761d8dae91873587ba9828058789 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1657 |
network_acronym_str |
UFPL |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-08-20T13:47:56Z2014-01-082014-08-20T13:47:56Z2013-03-28SCHNEIDER, Daniela da Cruz. Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais. 2013. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1657This dissertation approaches three different fields of knowledge: education, philosophy, and art. Under the problem Which the powers of the concept of minor pedagogy to Visual Arts Education?, aims to deploy and present the concept of minor pedagogy, using it to interrogate the field of Visual Arts Education. In contrast, the model of higher education of the Visual Arts Education, expressed by the Parâmetros Curriculares Nacionais of the area, with the possibility of a minor pedagogy. The minor pedagogy is understood as practices that divert, undermine and undo the claims of a higher education. A higher education is that engendered by that legitimizes by a macropolitics educational policies, parameters and guidelines, etc. The concept of minor pedagogy minor was drafted by Sílvio Gallo, from the book Kafka for a minor literature of Gilles Deleuze and Félix Guattari, in which these create the concept of minor literature. Both concepts have three coefficients: desterritorialization, political branch and collective value. This dissertation preserves such coefficients, but throws four propositions about the concept of minor pedagogy: I) The minor pedagogy works as a war machine in the educational territory; II) the minor pedagogy is rhizomatic; III) the minor pedagogy works through a micropolitics; IV) A knowledge of experience is a minor know. The study developed as bibliographical research. The central theoretical tools and dizzying write-downs signal in the thought of Gilles Deleuze and Félix Guattari, Michel Foucault, Jorge Larrosa and Sílvio Gallo.Esta dissertação aproxima três diferentes campos do saber: educação, filosofia e arte. Sob o problema Quais as potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais?, objetiva desdobrar e apresentar o conceito de pedagogia menor, utilizando-o para interrogar o campo do Ensino de Artes Visuais. Contrasta, assim, o modelo da educação maior do Ensino de Artes Visuais, expresso pelos Parâmetros Curriculares Nacionais da área, com as possibilidades de uma pedagogia menor. A pedagogia menor é entendida como práticas que desviam, subvertem e desrealizam as pretensões de uma educação maior. Uma educação maior é aquela engendrada pela macropolítica, que se legitima via políticas educacionais, parâmetros e diretrizes, etc. O conceito de pedagogia menor foi elaborado por Sílvio Gallo, a partir da obra Kafka por uma literatura menor de Gilles Deleuze e Félix Guattari, na qual criam o conceito de literatura menor. Ambos os conceitos apresentam três coeficientes: desterritorialização, ramificação política e valor coletivo. A presente dissertação preserva tais coeficientes, mas lança ainda quatro proposições acerca do conceito de pedagogia menor: I) A pedagogia menor opera como Máquina de Guerra no território educacional; II) A pedagogia menor é rizomática; III) A pedagogia menor esboça-se sobre e através de uma micropolítica; IV) Um saber de experiência é um saber menor. O estudo desenvolveu-se como pesquisa bibliográfica. As ferramentas teóricas centrais arquitetaram-se no pensamento de Gilles Deleuze e Félix Guattari, Michel Foucault, Jorge Larrosa e Sílvio Gallo.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPelBREducaçãoCurrículoEnsino de Artes VisuaisPedagogia menorCurriculumVisual Arts EducationMinor pedagogyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOVerter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://lattes.cnpq.br/2781742033248654http://lattes.cnpq.br/7490451482911533Garcia, Maria Manuela Alveshttp://lattes.cnpq.br/0141183727711568Vieira, Jarbas SantosSchneider, Daniela da Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALDaniela da Cruz Schneider_Dissertacao.pdfapplication/pdf1440263http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1657/1/Daniela%20da%20Cruz%20Schneider_Dissertacao.pdf8bb0f5fe2b9f11c38022ebc06e46c49eMD51open accessTEXTDaniela da Cruz Schneider_Dissertacao.pdf.txtDaniela da Cruz Schneider_Dissertacao.pdf.txtExtracted Texttext/plain226433http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1657/2/Daniela%20da%20Cruz%20Schneider_Dissertacao.pdf.txtec434516e75f7f0c32c796bb537fcda8MD52open accessTHUMBNAILDaniela da Cruz Schneider_Dissertacao.pdf.jpgDaniela da Cruz Schneider_Dissertacao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1254http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1657/3/Daniela%20da%20Cruz%20Schneider_Dissertacao.pdf.jpg3a4356a0c6ae292f69ebf166fbc5d623MD53open access123456789/16572021-12-07 13:23:38.757open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1657Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-07T16:23:38Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais |
title |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais |
spellingShingle |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais Schneider, Daniela da Cruz Currículo Ensino de Artes Visuais Pedagogia menor Curriculum Visual Arts Education Minor pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais |
title_full |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais |
title_fullStr |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais |
title_full_unstemmed |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais |
title_sort |
Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais |
author |
Schneider, Daniela da Cruz |
author_facet |
Schneider, Daniela da Cruz |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2781742033248654 |
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7490451482911533 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Garcia, Maria Manuela Alves |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0141183727711568 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Jarbas Santos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schneider, Daniela da Cruz |
contributor_str_mv |
Vieira, Jarbas Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Ensino de Artes Visuais Pedagogia menor |
topic |
Currículo Ensino de Artes Visuais Pedagogia menor Curriculum Visual Arts Education Minor pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Visual Arts Education Minor pedagogy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation approaches three different fields of knowledge: education, philosophy, and art. Under the problem Which the powers of the concept of minor pedagogy to Visual Arts Education?, aims to deploy and present the concept of minor pedagogy, using it to interrogate the field of Visual Arts Education. In contrast, the model of higher education of the Visual Arts Education, expressed by the Parâmetros Curriculares Nacionais of the area, with the possibility of a minor pedagogy. The minor pedagogy is understood as practices that divert, undermine and undo the claims of a higher education. A higher education is that engendered by that legitimizes by a macropolitics educational policies, parameters and guidelines, etc. The concept of minor pedagogy minor was drafted by Sílvio Gallo, from the book Kafka for a minor literature of Gilles Deleuze and Félix Guattari, in which these create the concept of minor literature. Both concepts have three coefficients: desterritorialization, political branch and collective value. This dissertation preserves such coefficients, but throws four propositions about the concept of minor pedagogy: I) The minor pedagogy works as a war machine in the educational territory; II) the minor pedagogy is rhizomatic; III) the minor pedagogy works through a micropolitics; IV) A knowledge of experience is a minor know. The study developed as bibliographical research. The central theoretical tools and dizzying write-downs signal in the thought of Gilles Deleuze and Félix Guattari, Michel Foucault, Jorge Larrosa and Sílvio Gallo. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-08-20T13:47:56Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-01-08 2014-08-20T13:47:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SCHNEIDER, Daniela da Cruz. Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais. 2013. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1657 |
identifier_str_mv |
SCHNEIDER, Daniela da Cruz. Verter a educação em arte: potências do conceito de pedagogia menor para o Ensino de Artes Visuais. 2013. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. |
url |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1657 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPel |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Pelotas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) instacron:UFPEL |
instname_str |
Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
instacron_str |
UFPEL |
institution |
UFPEL |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
collection |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1657/1/Daniela%20da%20Cruz%20Schneider_Dissertacao.pdf http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1657/2/Daniela%20da%20Cruz%20Schneider_Dissertacao.pdf.txt http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1657/3/Daniela%20da%20Cruz%20Schneider_Dissertacao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8bb0f5fe2b9f11c38022ebc06e46c49e ec434516e75f7f0c32c796bb537fcda8 3a4356a0c6ae292f69ebf166fbc5d623 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br |
_version_ |
1801846947552690176 |