Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Avila, Luciana Toaldo Gentilini
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1780
Resumo: The present study investigated the influence of positive social-comparative feedback on the learning of a throwing task in 10-year-old children. Two groups of participants, a positive social-comparative feedback and a control group, received veridical feedback about their performance (accuracy score) after each practice trial. In addition, after each block of 10 trials, the positive social-comparative feedback group was given bogus feedback suggesting that their own performance was better than that of a peer group s on that block. One day after the practice phase, a retention test without (veridical or social-comparative) feedback was performed to assess learning effects as a function of feedback. The positive social-comparison feedback group demonstrated greater throwing accuracy than the control group on the retention test. In addition, questionnaire results indicated that this group scored higher in terms of perceived competence and effort/importance than the control group. These findings demonstrate that feedback can have an important motivational function that affects the learning of motor skills in children
id UFPL_ec59aa634dfceacc379aca8b73f10847
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1780
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4236058Z6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790109E3Clark, Suzete ChiviacowskyAvila, Luciana Toaldo Gentilini2014-08-20T13:49:08Z2013-02-272014-08-20T13:49:08Z2012-03-22AVILA, Luciana Toaldo Gentilini. Feedback normative effects on skill motor learning in children. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1780The present study investigated the influence of positive social-comparative feedback on the learning of a throwing task in 10-year-old children. Two groups of participants, a positive social-comparative feedback and a control group, received veridical feedback about their performance (accuracy score) after each practice trial. In addition, after each block of 10 trials, the positive social-comparative feedback group was given bogus feedback suggesting that their own performance was better than that of a peer group s on that block. One day after the practice phase, a retention test without (veridical or social-comparative) feedback was performed to assess learning effects as a function of feedback. The positive social-comparison feedback group demonstrated greater throwing accuracy than the control group on the retention test. In addition, questionnaire results indicated that this group scored higher in terms of perceived competence and effort/importance than the control group. These findings demonstrate that feedback can have an important motivational function that affects the learning of motor skills in childrenO presente estudo investigou a influência do feedback positivo de comparação social na aprendizagem de uma tarefa de arremesso em crianças com 10 anos de idade. Dois grupos de participantes, um denominado de feedback positivo de comparação social e outro grupo controle, receberam feedback verídico sobre sua performance depois de cada tentativa de prática. Em adicional, o grupo feedback positivo de comparação social recebeu após cada bloco de 10 tentativas uma informação sugerindo que sua performance estava melhor do que a performance de outras crianças que já haviam executado a mesma tarefa. Um dia após a fase de prática, um teste de retenção foi realizado sem feedback (verídico ou de comparação social). Os resultados do estudo demonstraram que o grupo feedback positivo de comparação social apresentou melhor precisão dos arremessos que o grupo controle no teste de retenção. Assim como, os resultados do questionário indicaram que esse mesmo grupo apresentou maior percepção de competência e esforço/importância na tarefa do que o grupo controle. Esses resultados demonstram que o feedback pode exercer uma importante função motivacional a qual afeta a aprendizagem de habilidades motoras em criançasapplication/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFPelBREscola Superior de Educação FísicaAprendizagem motoraCriançasFeedback de comparação socialMotor learningChildrenSocial-comparative feedbackCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAEfeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em criançasFeedback normative effects on skill motor learning in childreninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALLuciana Toaldo Gentilini Avila.pdfapplication/pdf859699http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1780/1/Luciana%20Toaldo%20Gentilini%20Avila.pdf98d467bf80e000b84459635de889b6f8MD51open accessTEXTLuciana Toaldo Gentilini Avila.pdf.txtLuciana Toaldo Gentilini Avila.pdf.txtExtracted Texttext/plain166413http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1780/2/Luciana%20Toaldo%20Gentilini%20Avila.pdf.txt4e81d5a921fc3ff2096e0c301eb850feMD52open accessTHUMBNAILLuciana Toaldo Gentilini Avila.pdf.jpgLuciana Toaldo Gentilini Avila.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1258http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1780/3/Luciana%20Toaldo%20Gentilini%20Avila.pdf.jpgf00c54c315257aa54a4c9ff9392c794bMD53open access123456789/17802022-12-15 17:43:05.326open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1780Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2022-12-15T20:43:05Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Feedback normative effects on skill motor learning in children
title Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
spellingShingle Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
Avila, Luciana Toaldo Gentilini
Aprendizagem motora
Crianças
Feedback de comparação social
Motor learning
Children
Social-comparative feedback
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
title_short Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
title_full Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
title_fullStr Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
title_full_unstemmed Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
title_sort Efeito do feedback normativo na aprendizagem de uma habilidade motora em crianças
author Avila, Luciana Toaldo Gentilini
author_facet Avila, Luciana Toaldo Gentilini
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4236058Z6
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790109E3
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Clark, Suzete Chiviacowsky
dc.contributor.author.fl_str_mv Avila, Luciana Toaldo Gentilini
contributor_str_mv Clark, Suzete Chiviacowsky
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem motora
Crianças
Feedback de comparação social
topic Aprendizagem motora
Crianças
Feedback de comparação social
Motor learning
Children
Social-comparative feedback
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Motor learning
Children
Social-comparative feedback
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The present study investigated the influence of positive social-comparative feedback on the learning of a throwing task in 10-year-old children. Two groups of participants, a positive social-comparative feedback and a control group, received veridical feedback about their performance (accuracy score) after each practice trial. In addition, after each block of 10 trials, the positive social-comparative feedback group was given bogus feedback suggesting that their own performance was better than that of a peer group s on that block. One day after the practice phase, a retention test without (veridical or social-comparative) feedback was performed to assess learning effects as a function of feedback. The positive social-comparison feedback group demonstrated greater throwing accuracy than the control group on the retention test. In addition, questionnaire results indicated that this group scored higher in terms of perceived competence and effort/importance than the control group. These findings demonstrate that feedback can have an important motivational function that affects the learning of motor skills in children
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-03-22
dc.date.available.fl_str_mv 2013-02-27
2014-08-20T13:49:08Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:49:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AVILA, Luciana Toaldo Gentilini. Feedback normative effects on skill motor learning in children. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1780
identifier_str_mv AVILA, Luciana Toaldo Gentilini. Feedback normative effects on skill motor learning in children. 2012. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.
url http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Escola Superior de Educação Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1780/1/Luciana%20Toaldo%20Gentilini%20Avila.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1780/2/Luciana%20Toaldo%20Gentilini%20Avila.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1780/3/Luciana%20Toaldo%20Gentilini%20Avila.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 98d467bf80e000b84459635de889b6f8
4e81d5a921fc3ff2096e0c301eb850fe
f00c54c315257aa54a4c9ff9392c794b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1801846882316582912