THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sabino, Aderlaine da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Esteves, Arinete Véras Fontes, de Oliveira, Ana Paula Pessoa, da Silva, Marcos Vinícius Gusmão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52849
Resumo: Objective: verify how the parents and/or legal caregivers of hospitalized children perceive playing as a dimension of Nursing care.Method: qualitative, descriptive, exploratory and prospective study, using theme/category-based analysis. A semistructured interview was held ata Children’s Hospital of reference in the State of Amazonas in January 2016. The participants were 22 parents between 18 and 50 years of age.The thematic categories “Meaning of play and playing”, “Importance of the toy during playing practice for hospitalized children” and “Care whileplaying” emerged from the analysis. Results: the parents acknowledged the importance of playing during the care process in pediatric contexts, butdid not envisage the activity as part of the professionals’ care plan, so that the child’s singularity can be fully respected in that sense. Conclusion: theprofessionals need qualification and awareness raising to use play in their care practice.
id UFPR-15_8e52630c492740eafef69c564eac100c
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/52849
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAYEL CONOCIMIENTO DE LOS PADRES ACERCA DEL PROCESO DEL CUIDAR POR MEDIO DEL JUGARO CONHECIMENTO DOS PAIS QUANTO AO PROCESSO DO CUIDAR POR MEIO DO BRINCARNursing; Family; Child, hospitalized; Play Therapy; Child Care.Enfermería; Familia; Niño hospitalizado; Ludoterapia; Cuidado del niño.EnfermagemEnfermagem; Família; Criança hospitalizada; Ludoterapia; Cuidado da criança.Objective: verify how the parents and/or legal caregivers of hospitalized children perceive playing as a dimension of Nursing care.Method: qualitative, descriptive, exploratory and prospective study, using theme/category-based analysis. A semistructured interview was held ata Children’s Hospital of reference in the State of Amazonas in January 2016. The participants were 22 parents between 18 and 50 years of age.The thematic categories “Meaning of play and playing”, “Importance of the toy during playing practice for hospitalized children” and “Care whileplaying” emerged from the analysis. Results: the parents acknowledged the importance of playing during the care process in pediatric contexts, butdid not envisage the activity as part of the professionals’ care plan, so that the child’s singularity can be fully respected in that sense. Conclusion: theprofessionals need qualification and awareness raising to use play in their care practice.Objetivo: verificar a percepção dos pais e/ou responsáveis legais de crianças hospitalizadas sobre a atividade do brincar como uma dimensão do cuidado de Enfermagem. Método: estudo qualitativo, descritivo, exploratório e prospectivo, baseado na análise categorial temática. Realizou-se entrevista semiestruturada em um Hospital Infantil de referência do Amazonas, no mês janeiro de 2016. Participaram 22 pais com idade entre 18 e 50 anos. Da análise, emergiram as categoriais temáticas “Significado da brincadeira e brincar”, “Importância do brinquedo durante a prática do brincar para a criança hospitalizada” e “O cuidar brincando”. Resultados: os pais reconheceram a importância do brincar durante o processo de cuidar em ambiente pediátrico, mas não visualizaram a atividade inserida no plano de cuidado dos profissionais de modo que a singularidade da criança seja respeitada em sua integralidade nesse sentido. Conclusão: há a necessidade de capacitar e sensibilizar os profissionais para utilizar o brincar em sua prática assistencial.Objetivo: evaluar la percepción de los padres y/o responsables legales de niños hospitalizados acerca de la actividad del jugar comouna dimensión del cuidado de Enfermería. Método: estudio cualitativo, descriptivo, exploratorio y prospectivo, basado en el análisis de categoríatemática. Se realizó entrevista semi estructurada en un Hospital Infantil de referencia en Amazonas, en el mes de enero de 2016. Participaron 22padres con edad entre 18 y 50 años. Del análisis, resultaron las categorías temáticas “Significado del juego y del jugar”, “Importancia del juguetedurante la práctica del jugar para el niño hospitalizado” y “El cuidar jugando”. Resultados: los padres reconocieron la importancia del jugar duranteel proceso de cuidar en ambiente pediátrico, pero no visualizaron la actividad presente en el plan de cuidado de los profesionales de modo que lasingularidad del niño sea respetada en su integralidad en ese sentido. Conclusión: hay necesidad de capacitar y sensibilizar a los profesionales parautilizar el jugar en su práctica asistencial.Universidade Federal do ParanáSabino, Aderlaine da SilvaEsteves, Arinete Véras Fontesde Oliveira, Ana Paula Pessoada Silva, Marcos Vinícius Gusmão2018-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5284910.5380/ce.v23i2.52849Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)2176-91331414-853610.5380/ce.v23i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52849/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52849/pdf_1https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30276https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30277https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30278https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30358https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/31830https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/32393https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/33948Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:19:23Zoai:revistas.ufpr.br:article/52849Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:19:23Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
EL CONOCIMIENTO DE LOS PADRES ACERCA DEL PROCESO DEL CUIDAR POR MEDIO DEL JUGAR
O CONHECIMENTO DOS PAIS QUANTO AO PROCESSO DO CUIDAR POR MEIO DO BRINCAR
title THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
spellingShingle THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
Sabino, Aderlaine da Silva
Nursing; Family; Child, hospitalized; Play Therapy; Child Care.
Enfermería; Familia; Niño hospitalizado; Ludoterapia; Cuidado del niño.
Enfermagem
Enfermagem; Família; Criança hospitalizada; Ludoterapia; Cuidado da criança.
title_short THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
title_full THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
title_fullStr THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
title_full_unstemmed THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
title_sort THE PARENTS’ KNOWLEDGE ON THE CARE PROCESS THROUGH PLAY
author Sabino, Aderlaine da Silva
author_facet Sabino, Aderlaine da Silva
Esteves, Arinete Véras Fontes
de Oliveira, Ana Paula Pessoa
da Silva, Marcos Vinícius Gusmão
author_role author
author2 Esteves, Arinete Véras Fontes
de Oliveira, Ana Paula Pessoa
da Silva, Marcos Vinícius Gusmão
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Sabino, Aderlaine da Silva
Esteves, Arinete Véras Fontes
de Oliveira, Ana Paula Pessoa
da Silva, Marcos Vinícius Gusmão
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Nursing; Family; Child, hospitalized; Play Therapy; Child Care.
Enfermería; Familia; Niño hospitalizado; Ludoterapia; Cuidado del niño.
Enfermagem
Enfermagem; Família; Criança hospitalizada; Ludoterapia; Cuidado da criança.
topic Nursing; Family; Child, hospitalized; Play Therapy; Child Care.
Enfermería; Familia; Niño hospitalizado; Ludoterapia; Cuidado del niño.
Enfermagem
Enfermagem; Família; Criança hospitalizada; Ludoterapia; Cuidado da criança.
description Objective: verify how the parents and/or legal caregivers of hospitalized children perceive playing as a dimension of Nursing care.Method: qualitative, descriptive, exploratory and prospective study, using theme/category-based analysis. A semistructured interview was held ata Children’s Hospital of reference in the State of Amazonas in January 2016. The participants were 22 parents between 18 and 50 years of age.The thematic categories “Meaning of play and playing”, “Importance of the toy during playing practice for hospitalized children” and “Care whileplaying” emerged from the analysis. Results: the parents acknowledged the importance of playing during the care process in pediatric contexts, butdid not envisage the activity as part of the professionals’ care plan, so that the child’s singularity can be fully respected in that sense. Conclusion: theprofessionals need qualification and awareness raising to use play in their care practice.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-05
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52849
10.5380/ce.v23i2.52849
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52849
identifier_str_mv 10.5380/ce.v23i2.52849
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52849/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52849/pdf_1
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30276
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30277
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30278
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/30358
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/31830
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/32393
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52849/33948
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v23i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068301361217536