PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664 |
Resumo: | Objective: to investigate the perceptions of nursing professors from an undergraduate course of the domains of the CoreCompetencies Framework for Health Promotion and find out how these domains are applied in their teaching practice. Method: The studywas conducted in 2017 at a public institution of higher education in the Northeastern Region of Brazil. Sixty-two (62) teachers who met theestablished inclusion and exclusion criteria were invited. Of these, 15 participated in the study. Results: The following categories emerged:“Nursing educators’ knowledge about health promotion: recognizing the domains” and “Nurse Educators’’ Practices in Health Promotion:Application of the domains of the Core Competencies Framework for Health Promotion.” Conclusion: Training and continuing educationstrategies on the referred subject should be provided. |
id |
UFPR-15_a2cce12f971a76298316658f8048d699 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/52664 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTIONNURSING EDUCATORS’ PERCEPTIONS OF THE DOMAINS OF THE CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTIONPERSPECTIVAS DE LOS DOMINIOS DEL CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION POR DOCENTES DE ENFERMERÍACompetencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud.Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare.Ciência da saúde; EnfermagemCompetência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde.Objective: to investigate the perceptions of nursing professors from an undergraduate course of the domains of the CoreCompetencies Framework for Health Promotion and find out how these domains are applied in their teaching practice. Method: The studywas conducted in 2017 at a public institution of higher education in the Northeastern Region of Brazil. Sixty-two (62) teachers who met theestablished inclusion and exclusion criteria were invited. Of these, 15 participated in the study. Results: The following categories emerged:“Nursing educators’ knowledge about health promotion: recognizing the domains” and “Nurse Educators’’ Practices in Health Promotion:Application of the domains of the Core Competencies Framework for Health Promotion.” Conclusion: Training and continuing educationstrategies on the referred subject should be provided.Objetivo: verificar las perspectivas de docentes de un curso de graduación en enfermería acerca de los dominios del CoreCompetencies Framework for Health Promotion, y como esos dominios se encuentran en su práctica. Método: el estudio ocurrió en el añode 2017, en una institución pública de enseñanza superior de la Región Nordeste. Se invitaron 62 docentes que obedecían a los criteriosde inclusión y exclusión establecidos, de los cuales 15 participaron de la investigación. Se analizaron los resultados por medio del análisisde contenido. Resultados: las categorías resultantes fueron: “Saberes de los docentes acerca de la promoción de la salud: reconociendolos dominios” y “Prácticas de los docentes en promoción de la salud: aplicabilidad de los dominios del Core Competencies Frameworkfor Health Promotion”. Hubo divergencias acerca de los saberes y prácticas que pueden influenciar la formación de los enfermeros sobrelas competencias necesarias a la promoción de la salud. Conclusión: es importante promover estrategias de cualificación y formacióncontinuada al rededor de la temática en cuestión.Objetivo: verificar as perspectivas de docentes de um curso de graduação em enfermagem acerca dos domínios do Core Competencies Framework for Health Promotion, e como estes estão presentes em sua prática. Método: o estudo foi realizado no ano de 2017, em uma instituição pública de ensino superior da Região Nordeste. Foram convidados 62 docentes que atenderam aos critérios de inclusão e exclusão estabelecidos, dos quais 15 participaram da pesquisa. Os resultados foram analisados a partir da análise de conteúdo. Resultados: emergiram as categorias: “Saberes dos docentes acerca da promoção da saúde: reconhecendo os domínios” e “Práticas dos docentes em promoção da saúde: aplicabilidade dos domínios do Core Competencies Framework for Health Promotion”. Divergências encontradas a respeito dos saberes e práticas podem influenciar a formação dos enfermeiros em relação às competências necessárias à promoção da saúde. Conclusão: é importante oportunizar estratégias de qualificação e formação continuada em tornoda temática em questão.Universidade Federal do ParanáUniversidade Regional do Cariri - URCADias, Ítala Keane RodriguesTeixeira, Olga Feitosa BragaTeodoro, Ilara Parente PinheiroMaia, Evanira RodriguesLopes, Maria do Socorro VieiraMachado, Maria de Fátima Antero Sousa2018-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5266410.5380/ce.v23i2.52664Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)2176-91331414-853610.5380/ce.v23i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdf_1https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29024https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29025https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30743https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30744Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:19:14Zoai:revistas.ufpr.br:article/52664Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:19:14Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION NURSING EDUCATORS’ PERCEPTIONS OF THE DOMAINS OF THE CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION PERSPECTIVAS DE LOS DOMINIOS DEL CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION POR DOCENTES DE ENFERMERÍA |
title |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION |
spellingShingle |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION Dias, Ítala Keane Rodrigues Competencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud. Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare. Ciência da saúde; Enfermagem Competência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde. |
title_short |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION |
title_full |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION |
title_fullStr |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION |
title_full_unstemmed |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION |
title_sort |
PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION |
author |
Dias, Ítala Keane Rodrigues |
author_facet |
Dias, Ítala Keane Rodrigues Teixeira, Olga Feitosa Braga Teodoro, Ilara Parente Pinheiro Maia, Evanira Rodrigues Lopes, Maria do Socorro Vieira Machado, Maria de Fátima Antero Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Olga Feitosa Braga Teodoro, Ilara Parente Pinheiro Maia, Evanira Rodrigues Lopes, Maria do Socorro Vieira Machado, Maria de Fátima Antero Sousa |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Regional do Cariri - URCA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Ítala Keane Rodrigues Teixeira, Olga Feitosa Braga Teodoro, Ilara Parente Pinheiro Maia, Evanira Rodrigues Lopes, Maria do Socorro Vieira Machado, Maria de Fátima Antero Sousa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud. Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare. Ciência da saúde; Enfermagem Competência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde. |
topic |
Competencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud. Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare. Ciência da saúde; Enfermagem Competência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde. |
description |
Objective: to investigate the perceptions of nursing professors from an undergraduate course of the domains of the CoreCompetencies Framework for Health Promotion and find out how these domains are applied in their teaching practice. Method: The studywas conducted in 2017 at a public institution of higher education in the Northeastern Region of Brazil. Sixty-two (62) teachers who met theestablished inclusion and exclusion criteria were invited. Of these, 15 participated in the study. Results: The following categories emerged:“Nursing educators’ knowledge about health promotion: recognizing the domains” and “Nurse Educators’’ Practices in Health Promotion:Application of the domains of the Core Competencies Framework for Health Promotion.” Conclusion: Training and continuing educationstrategies on the referred subject should be provided. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Abordagem qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664 10.5380/ce.v23i2.52664 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v23i2.52664 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdf_1 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29024 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29025 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30743 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30744 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018) Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018) Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v23i2 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068301315080192 |