PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Ítala Keane Rodrigues
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Teixeira, Olga Feitosa Braga, Teodoro, Ilara Parente Pinheiro, Maia, Evanira Rodrigues, Lopes, Maria do Socorro Vieira, Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664
Resumo: Objective: to investigate the perceptions of nursing professors from an undergraduate course of the domains of the CoreCompetencies Framework for Health Promotion and find out how these domains are applied in their teaching practice. Method: The studywas conducted in 2017 at a public institution of higher education in the Northeastern Region of Brazil. Sixty-two (62) teachers who met theestablished inclusion and exclusion criteria were invited. Of these, 15 participated in the study. Results: The following categories emerged:“Nursing educators’ knowledge about health promotion: recognizing the domains” and “Nurse Educators’’ Practices in Health Promotion:Application of the domains of the Core Competencies Framework for Health Promotion.” Conclusion: Training and continuing educationstrategies on the referred subject should be provided.
id UFPR-15_a2cce12f971a76298316658f8048d699
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/52664
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTIONNURSING EDUCATORS’ PERCEPTIONS OF THE DOMAINS OF THE CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTIONPERSPECTIVAS DE LOS DOMINIOS DEL CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION POR DOCENTES DE ENFERMERÍACompetencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud.Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare.Ciência da saúde; EnfermagemCompetência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde.Objective: to investigate the perceptions of nursing professors from an undergraduate course of the domains of the CoreCompetencies Framework for Health Promotion and find out how these domains are applied in their teaching practice. Method: The studywas conducted in 2017 at a public institution of higher education in the Northeastern Region of Brazil. Sixty-two (62) teachers who met theestablished inclusion and exclusion criteria were invited. Of these, 15 participated in the study. Results: The following categories emerged:“Nursing educators’ knowledge about health promotion: recognizing the domains” and “Nurse Educators’’ Practices in Health Promotion:Application of the domains of the Core Competencies Framework for Health Promotion.” Conclusion: Training and continuing educationstrategies on the referred subject should be provided.Objetivo: verificar las perspectivas de docentes de un curso de graduación en enfermería acerca de los dominios del CoreCompetencies Framework for Health Promotion, y como esos dominios se encuentran en su práctica. Método: el estudio ocurrió en el añode 2017, en una institución pública de enseñanza superior de la Región Nordeste. Se invitaron 62 docentes que obedecían a los criteriosde inclusión y exclusión establecidos, de los cuales 15 participaron de la investigación. Se analizaron los resultados por medio del análisisde contenido. Resultados: las categorías resultantes fueron: “Saberes de los docentes acerca de la promoción de la salud: reconociendolos dominios” y “Prácticas de los docentes en promoción de la salud: aplicabilidad de los dominios del Core Competencies Frameworkfor Health Promotion”. Hubo divergencias acerca de los saberes y prácticas que pueden influenciar la formación de los enfermeros sobrelas competencias necesarias a la promoción de la salud. Conclusión: es importante promover estrategias de cualificación y formacióncontinuada al rededor de la temática en cuestión.Objetivo: verificar as perspectivas de docentes de um curso de graduação em enfermagem acerca dos domínios do Core Competencies Framework for Health Promotion, e como estes estão presentes em sua prática. Método: o estudo foi realizado no ano de 2017, em uma instituição pública de ensino superior da Região Nordeste. Foram convidados 62 docentes que atenderam aos critérios de inclusão e exclusão estabelecidos, dos quais 15 participaram da pesquisa. Os resultados foram analisados a partir da análise de conteúdo. Resultados: emergiram as categorias: “Saberes dos docentes acerca da promoção da saúde: reconhecendo os domínios” e “Práticas dos docentes em promoção da saúde: aplicabilidade dos domínios do Core Competencies Framework for Health Promotion”. Divergências encontradas a respeito dos saberes e práticas podem influenciar a formação dos enfermeiros em relação às competências necessárias à promoção da saúde. Conclusão: é importante oportunizar estratégias de qualificação e formação continuada em tornoda temática em questão.Universidade Federal do ParanáUniversidade Regional do Cariri - URCADias, Ítala Keane RodriguesTeixeira, Olga Feitosa BragaTeodoro, Ilara Parente PinheiroMaia, Evanira RodriguesLopes, Maria do Socorro VieiraMachado, Maria de Fátima Antero Sousa2018-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5266410.5380/ce.v23i2.52664Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)2176-91331414-853610.5380/ce.v23i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdf_1https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29024https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29025https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30743https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30744Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:19:14Zoai:revistas.ufpr.br:article/52664Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:19:14Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
NURSING EDUCATORS’ PERCEPTIONS OF THE DOMAINS OF THE CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
PERSPECTIVAS DE LOS DOMINIOS DEL CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION POR DOCENTES DE ENFERMERÍA
title PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
spellingShingle PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
Dias, Ítala Keane Rodrigues
Competencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud.
Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare.
Ciência da saúde; Enfermagem
Competência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde.
title_short PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
title_full PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
title_fullStr PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
title_full_unstemmed PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
title_sort PERSPECTIVAS DE DOCENTES DE ENFERMAGEM DOS DOMÍNIOS DO CORE COMPETENCIES FRAMEWORK FOR HEALTH PROMOTION
author Dias, Ítala Keane Rodrigues
author_facet Dias, Ítala Keane Rodrigues
Teixeira, Olga Feitosa Braga
Teodoro, Ilara Parente Pinheiro
Maia, Evanira Rodrigues
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
author_role author
author2 Teixeira, Olga Feitosa Braga
Teodoro, Ilara Parente Pinheiro
Maia, Evanira Rodrigues
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Universidade Regional do Cariri - URCA
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Ítala Keane Rodrigues
Teixeira, Olga Feitosa Braga
Teodoro, Ilara Parente Pinheiro
Maia, Evanira Rodrigues
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Competencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud.
Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare.
Ciência da saúde; Enfermagem
Competência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde.
topic Competencia profesional; Promoción de la salud; Educación en enfermería; Docentes de enfermería; Atención a la salud.
Professional competence; Health promotion; Nursing education; Nursing teachers; Healthcare.
Ciência da saúde; Enfermagem
Competência profissional; Promoção da saúde; Educação em enfermagem; Docentes de enfermagem; Atenção à saúde.
description Objective: to investigate the perceptions of nursing professors from an undergraduate course of the domains of the CoreCompetencies Framework for Health Promotion and find out how these domains are applied in their teaching practice. Method: The studywas conducted in 2017 at a public institution of higher education in the Northeastern Region of Brazil. Sixty-two (62) teachers who met theestablished inclusion and exclusion criteria were invited. Of these, 15 participated in the study. Results: The following categories emerged:“Nursing educators’ knowledge about health promotion: recognizing the domains” and “Nurse Educators’’ Practices in Health Promotion:Application of the domains of the Core Competencies Framework for Health Promotion.” Conclusion: Training and continuing educationstrategies on the referred subject should be provided.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-23
dc.type.none.fl_str_mv



dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Abordagem qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664
10.5380/ce.v23i2.52664
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664
identifier_str_mv 10.5380/ce.v23i2.52664
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/52664/pdf_1
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29024
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/29025
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30743
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/52664/30744
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 2 (2018)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v23i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068301315080192