The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011 |
Resumo: | It is a reflection about the need of a differentiated focus on the care facets, especially home care, aiming at the nursing teachers realization of the new perspectives aroused during the post-modern period. The study contemplates the emerging challenges in relation to the nursing professionals new profile, and the need for a teaching re-elaboration. It also emphasizes the need of constant knowledge upgrade on the part of the nursing educator as a way to fulfill his/her goals. Finally, it considers the ultimate importance, in the aforementioned outlook, of educating professionals aware of the nursing care essential character and, of the difference that they can make as actual nurses. |
id |
UFPR-15_de24b2e0a99c13f8c33f081817596798 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/5011 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation courseEl enfermero docente y la enseñanza del cuidado domiciliario en la graduaciónO ENFERMEIRO DOCENTE E O ENSINO DO CUIDADO DOMICILIAR NA GRADUAÇÃODocentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; CuidadoIt is a reflection about the need of a differentiated focus on the care facets, especially home care, aiming at the nursing teachers realization of the new perspectives aroused during the post-modern period. The study contemplates the emerging challenges in relation to the nursing professionals new profile, and the need for a teaching re-elaboration. It also emphasizes the need of constant knowledge upgrade on the part of the nursing educator as a way to fulfill his/her goals. Finally, it considers the ultimate importance, in the aforementioned outlook, of educating professionals aware of the nursing care essential character and, of the difference that they can make as actual nurses.Esta es una reflexión acerca de la necesidad de un enfoque distinto con relación al cuidado y sus desdoblamentos, de modo especial, el cuidado domiciliario, buscando despertar la mirada del docente de Enfermería para la enseñanza en la graduación basada en nuevas perspectivas advenidas de los cambios que se presentan en el periodo de la posmodernidad. El objetivo de este estudio fue completar los desafíos emergentes en relación al nuevo perfil del profesional de enfermería y demostrar la necesidad de una nueva elaboración de la enseñanza y, además de eso, destacar la necesidad de un constante perfeccionamento del enfermero docente como modo de alcanzar los objetivos a que se propone. Se considera, finalmente, la importancia de que, dentro de esas perspectivas apuntadas, se desarrollen profesionales de enfermería conscientes de lo esencial, que es el cuidado de enfermería y la diferencia que pueden elles como verdaderos enfermeros.Reflexão a respeito da necessidade de um enfoque diferenciado com relação ao cuidado e seus desdobramentos, especialmente o cuidado domiciliar, buscando despertar o olhar do docente de enfermagem para o ensino na graduação a partir das novas perspectivas surgidas com as mudanças que se apresentam no período de pós-modernidade. O estudo buscou contemplar os desafios emergentes em relação ao novo perfil do profissional de enfermagem e demonstrar a necessidade de uma re-elaboração do ensino, e, além disso, ressaltar a necessidade de um constante aprimoramento do docente enfermeiro como forma de atingir os objetivos aos quais se propõe. Considera, finalmente, a importância de que, dentro dessas perspectivas apontadas, formem-se profissionais de enfermagem conscientes da essencialidade do cuidado de enfermagem e da diferença que podem fazer como enfermeiros.Universidade Federal do Paraná2005-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/501110.5380/ce.v10i2.5011Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)2176-91331414-853610.5380/ce.v10i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011/3788Martins, Soriane KieskiMathias, Jania Jacson dos SantosMeier, Marineli JoaquimLacerda, Maria Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2006-05-09T19:50:45Zoai:revistas.ufpr.br:article/5011Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2006-05-09T19:50:45Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course El enfermero docente y la enseñanza del cuidado domiciliario en la graduación O ENFERMEIRO DOCENTE E O ENSINO DO CUIDADO DOMICILIAR NA GRADUAÇÃO |
title |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course |
spellingShingle |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course Martins, Soriane Kieski Docentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; Cuidado |
title_short |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course |
title_full |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course |
title_fullStr |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course |
title_full_unstemmed |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course |
title_sort |
The nursing educator and the home care teaching in the graduation course |
author |
Martins, Soriane Kieski |
author_facet |
Martins, Soriane Kieski Mathias, Jania Jacson dos Santos Meier, Marineli Joaquim Lacerda, Maria Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Mathias, Jania Jacson dos Santos Meier, Marineli Joaquim Lacerda, Maria Ribeiro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Soriane Kieski Mathias, Jania Jacson dos Santos Meier, Marineli Joaquim Lacerda, Maria Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; Cuidado |
topic |
Docentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; Cuidado |
description |
It is a reflection about the need of a differentiated focus on the care facets, especially home care, aiming at the nursing teachers realization of the new perspectives aroused during the post-modern period. The study contemplates the emerging challenges in relation to the nursing professionals new profile, and the need for a teaching re-elaboration. It also emphasizes the need of constant knowledge upgrade on the part of the nursing educator as a way to fulfill his/her goals. Finally, it considers the ultimate importance, in the aforementioned outlook, of educating professionals aware of the nursing care essential character and, of the difference that they can make as actual nurses. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-08-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011 10.5380/ce.v10i2.5011 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v10i2.5011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011/3788 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005) Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005) Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v10i2 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068298928521216 |