The nursing educator and the home care teaching in the graduation course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Soriane Kieski
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Mathias, Jania Jacson dos Santos, Meier, Marineli Joaquim, Lacerda, Maria Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011
Resumo: It is a reflection about the need of a differentiated focus on the care facets, especially home care, aiming at the nursing teacher’s realization of the new perspectives aroused during the post-modern period. The study contemplates the emerging challenges in relation to the nursing professional’s new profile, and the need for a teaching re-elaboration. It also emphasizes the need of constant knowledge upgrade on the part of the nursing educator as a way to fulfill his/her goals. Finally, it considers the ultimate importance, in the aforementioned outlook, of educating professionals aware of the nursing care essential character and, of the difference that they can make as actual nurses.
id UFPR-15_de24b2e0a99c13f8c33f081817596798
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/5011
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling The nursing educator and the home care teaching in the graduation courseEl enfermero docente y la enseñanza del cuidado domiciliario en la graduaciónO ENFERMEIRO DOCENTE E O ENSINO DO CUIDADO DOMICILIAR NA GRADUAÇÃODocentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; CuidadoIt is a reflection about the need of a differentiated focus on the care facets, especially home care, aiming at the nursing teacher’s realization of the new perspectives aroused during the post-modern period. The study contemplates the emerging challenges in relation to the nursing professional’s new profile, and the need for a teaching re-elaboration. It also emphasizes the need of constant knowledge upgrade on the part of the nursing educator as a way to fulfill his/her goals. Finally, it considers the ultimate importance, in the aforementioned outlook, of educating professionals aware of the nursing care essential character and, of the difference that they can make as actual nurses.Esta es una reflexión acerca de la necesidad de un enfoque distinto con relación al cuidado y sus desdoblamentos, de modo especial, el cuidado domiciliario, buscando despertar la mirada del docente de Enfermería para la enseñanza en la graduación basada en nuevas perspectivas advenidas de los cambios que se presentan en el periodo de la posmodernidad. El objetivo de este estudio fue completar los desafíos emergentes en relación al nuevo perfil del profesional de enfermería y demostrar la necesidad de una nueva elaboración de la enseñanza y, además de eso, destacar la necesidad de un constante perfeccionamento del enfermero docente como modo de alcanzar los objetivos a que se propone. Se considera, finalmente, la importancia de que, dentro de esas perspectivas apuntadas, se desarrollen profesionales de enfermería conscientes de lo esencial, que es el cuidado de enfermería y la diferencia que pueden elles como verdaderos enfermeros.Reflexão a respeito da necessidade de um enfoque diferenciado com relação ao cuidado e seus desdobramentos, especialmente o cuidado domiciliar, buscando despertar o olhar do docente de enfermagem para o ensino na graduação a partir das novas perspectivas surgidas com as mudanças que se apresentam no período de pós-modernidade. O estudo buscou contemplar os desafios emergentes em relação ao novo perfil do profissional de enfermagem e demonstrar a necessidade de uma re-elaboração do ensino, e, além disso, ressaltar a necessidade de um constante aprimoramento do docente enfermeiro como forma de atingir os objetivos aos quais se propõe. Considera, finalmente, a importância de que, dentro dessas perspectivas apontadas, formem-se profissionais de enfermagem conscientes da essencialidade do cuidado de enfermagem e da diferença que podem fazer como enfermeiros.Universidade Federal do Paraná2005-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/501110.5380/ce.v10i2.5011Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)2176-91331414-853610.5380/ce.v10i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011/3788Martins, Soriane KieskiMathias, Jania Jacson dos SantosMeier, Marineli JoaquimLacerda, Maria Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2006-05-09T19:50:45Zoai:revistas.ufpr.br:article/5011Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2006-05-09T19:50:45Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
El enfermero docente y la enseñanza del cuidado domiciliario en la graduación
O ENFERMEIRO DOCENTE E O ENSINO DO CUIDADO DOMICILIAR NA GRADUAÇÃO
title The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
spellingShingle The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
Martins, Soriane Kieski
Docentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; Cuidado
title_short The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
title_full The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
title_fullStr The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
title_full_unstemmed The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
title_sort The nursing educator and the home care teaching in the graduation course
author Martins, Soriane Kieski
author_facet Martins, Soriane Kieski
Mathias, Jania Jacson dos Santos
Meier, Marineli Joaquim
Lacerda, Maria Ribeiro
author_role author
author2 Mathias, Jania Jacson dos Santos
Meier, Marineli Joaquim
Lacerda, Maria Ribeiro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Soriane Kieski
Mathias, Jania Jacson dos Santos
Meier, Marineli Joaquim
Lacerda, Maria Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Docentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; Cuidado
topic Docentes; Ensino; Cuidados de enfermagem; Faculty; Teaching; Nursing care; Docente de Enfermería; Enseñanza; Cuidado
description It is a reflection about the need of a differentiated focus on the care facets, especially home care, aiming at the nursing teacher’s realization of the new perspectives aroused during the post-modern period. The study contemplates the emerging challenges in relation to the nursing professional’s new profile, and the need for a teaching re-elaboration. It also emphasizes the need of constant knowledge upgrade on the part of the nursing educator as a way to fulfill his/her goals. Finally, it considers the ultimate importance, in the aforementioned outlook, of educating professionals aware of the nursing care essential character and, of the difference that they can make as actual nurses.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-08-31
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011
10.5380/ce.v10i2.5011
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011
identifier_str_mv 10.5380/ce.v10i2.5011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5011/3788
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)
Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)
Cogitare Enfermagem; v. 10, n. 2 (2005)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v10i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068298928521216