EDUCACIÓN EN SALUD: CONCEPTOS Y PROPÓSITOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Marjorie Ester Dias
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16399
Resumo: With the aim to promote a reflection regarding the concept of the education in health and its objectives itwas done a survey of its practical through the history of the public health in Brazil. It was verified that the education intraditional health, used since the Old Republic is not adjusted to improve the conditions of health of the population anddon´t agrees with the intentions of the current system of health. Thus, other methodologies and conceptions to educatein health appeared. Being them, popular education in health and dialogical education with basis on dialogue and theimprovement on population´s life conditions.
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spelling EDUCACIÓN EN SALUD: CONCEPTOS Y PROPÓSITOSEDUCATION IN HEALTH: CONCEPTS AND INTENTIONSEDUCAÇÃO EM SAÚDE: CONCEITOS E PROPÓSITOSEducação em saúde; Saúde pública; Prática de saúde pública; Education in health, Public Health, Practice of Public Health; Educación en la Salud, Salud Pública, Práctica de Salud PúblicaWith the aim to promote a reflection regarding the concept of the education in health and its objectives itwas done a survey of its practical through the history of the public health in Brazil. It was verified that the education intraditional health, used since the Old Republic is not adjusted to improve the conditions of health of the population anddon´t agrees with the intentions of the current system of health. Thus, other methodologies and conceptions to educatein health appeared. Being them, popular education in health and dialogical education with basis on dialogue and theimprovement on population´s life conditions.Con el objetivo de promover reflexión al respecto de las mudanzas en el concepto de la educación en salud yde sus objetivos fue hecho un levantamiento de sus prácticas a lo largo de la historia de la salud pública en el Brasil. Fueverificado que la educación en la salud tradicional, usada desde la República Vieja no es adecuada para mejorar lascondiciones de salud de la población y no está condecente con los propósitos del sistema actual de salud. Así, otrosmodelos y concepciones de educación en salud surgieron. Siendo ellos, la educación popular en la salud e la educacióndialógica, teniendo como la base el diálogo y la mejoría de las condiciones de vida de la población.Com o objetivo de promover reflexão a respeito das mudanças no conceito de educação em saúde e de seusobjetivos realizou-se um levantamento de suas práticas ao longo da história da saúde pública no Brasil.Verificou-se que aeducação em saúde tradicional, utilizada desde a República Velha não é adequada para melhorar as condições de saúde dapopulação e não está condizente com os propósitos do atual sistema de saúde. Assim, outros modelos e concepções deeducação em saúde surgiram. Sendo eles, a educação popular em saúde e a educação dialógica, tendo como base o diálogoe a melhoria das condições de vida da população.Universidade Federal do Paraná2009-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1639910.5380/ce.v14i4.16399Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 4 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 4 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 4 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i4reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16399/10878Maciel, Marjorie Ester Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-11-04T11:10:36Zoai:revistas.ufpr.br:article/16399Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-11-04T11:10:36Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
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