FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassiani, Suzani
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Linsingen, Irlan Von
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516
Resumo: In this study, we present some reflections on a work in classrooms of eigth grade, done by a class of Biological Sciences, specifically in the disciplines of Methodology and Instrumentation for the Science Teaching. The main goal is to create opportunities for future teachers to experience the daily life of a public school, developing an intervention in a didactic discursive perspective in education STS. Thus, our references have been based on analysis of speech and functioning of language in teaching science and technology. We presented and discussed some results over the initial education of science teachers and the relevance of thematic approach for the construction of social-cultural and environmental meanings of the contextualized scientific knowledge.Key-words: Discourse Analysis; STS education; teacher education.
id UFPR-4_3f1fe3481843a42420e90f03829c179b
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16516
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTSINITIAL EDUCATION OF SCIENCE TEACHERS: DISCURSIVE PERSPECTIVE IN STS EDUCATIONIn this study, we present some reflections on a work in classrooms of eigth grade, done by a class of Biological Sciences, specifically in the disciplines of Methodology and Instrumentation for the Science Teaching. The main goal is to create opportunities for future teachers to experience the daily life of a public school, developing an intervention in a didactic discursive perspective in education STS. Thus, our references have been based on analysis of speech and functioning of language in teaching science and technology. We presented and discussed some results over the initial education of science teachers and the relevance of thematic approach for the construction of social-cultural and environmental meanings of the contextualized scientific knowledge.Key-words: Discourse Analysis; STS education; teacher education.Neste estudo apresentamos algumas reflexões sobre um trabalho realizado em salas de aula de oitavas séries de ciências, realizado por turmas da licenciatura em Ciências Biológicas, especificamente nas disciplinas de Metodologia e Instrumentação para o Ensino de Ciências. O objetivo principal é criar possibilidades dos licenciandos vivenciarem o cotidiano de uma escola pública, desenvolvendo uma intervenção didática numa perspectiva discursiva na educação CTS. Dessa forma, nossas referências têm se pautado na análise do discurso e no funcionamento da linguagem em aulas de ciências e tecnologia. São apresentados e discutidos alguns resultados dessa proposta de formação inicial de professores e a pertinência da abordagem temática para a construção de sentidos sociais-culturais e ambientais do conhecimento científico contextualizado.Palavras-chave: Análise do Discurso; educação CTS; formação de professores. UFPR2009-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 127-147Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 127-147Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 127-1471984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516/10991https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516/31077Cassiani, SuzaniLinsingen, Irlan Voninfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:03:02Zoai:revistas.ufpr.br:article/16516Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:03:02Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
INITIAL EDUCATION OF SCIENCE TEACHERS: DISCURSIVE PERSPECTIVE IN STS EDUCATION
title FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
spellingShingle FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
Cassiani, Suzani
title_short FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
title_full FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
title_fullStr FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
title_full_unstemmed FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
title_sort FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVA DISCURSIVA NA EDUCAÇÃO CTS
author Cassiani, Suzani
author_facet Cassiani, Suzani
Linsingen, Irlan Von
author_role author
author2 Linsingen, Irlan Von
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cassiani, Suzani
Linsingen, Irlan Von
description In this study, we present some reflections on a work in classrooms of eigth grade, done by a class of Biological Sciences, specifically in the disciplines of Methodology and Instrumentation for the Science Teaching. The main goal is to create opportunities for future teachers to experience the daily life of a public school, developing an intervention in a didactic discursive perspective in education STS. Thus, our references have been based on analysis of speech and functioning of language in teaching science and technology. We presented and discussed some results over the initial education of science teachers and the relevance of thematic approach for the construction of social-cultural and environmental meanings of the contextualized scientific knowledge.Key-words: Discourse Analysis; STS education; teacher education.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516/10991
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16516/31077
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 127-147
Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 127-147
Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 127-147
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711895456841728