REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Odisséa Boaventura de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515
Resumo: This study searches in the texts written by future teachers about their classes the manifestation of subjectivities, singularities and identities when they assumed their teacher role. The theorical fundamentation is based on notions of identitary processes and textual genres. It’s observed that some students write about faults in their classes trying to explain them. Other students write about the satisfaction with their classes and their identification with the profession. This study discusses about the contribution of writing of different genres in the teacher formation.Key-words: identity process; subjectivity; teacher formation; textual genre.
id UFPR-4_704d7d3d23202317ef254296978f3115
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16515
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORESREFLEXIONS ABOUT WRITTING IN THE INITIAL FORMATION OF TEACHERSThis study searches in the texts written by future teachers about their classes the manifestation of subjectivities, singularities and identities when they assumed their teacher role. The theorical fundamentation is based on notions of identitary processes and textual genres. It’s observed that some students write about faults in their classes trying to explain them. Other students write about the satisfaction with their classes and their identification with the profession. This study discusses about the contribution of writing of different genres in the teacher formation.Key-words: identity process; subjectivity; teacher formation; textual genre.O presente estudo busca nos textos produzidos por licenciandos ao analisarem aulas ministradas por eles a manifestação de subjetividades, singularidades e identidades ao se verem no papel de professor. Toma-se como fundamentação as noções de processos identitários e gêneros textuais. Observa-se que alguns licenciandos destacam as falhas cometidas na condução de suas aulas procurando justificá-las. Outros licenciandos destacam o papel satisfatório de suas práticas se identificando à profissão. Discute-se ainda sobre a contribuição da escrita de gêneros diferenciados na formação docente.Palavras-chave: processo identitário; subjetividade; formação de professor; gênero textual.UFPR2009-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-1261984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/10990https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/31076Oliveira, Odisséa Boaventura deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:03:02Zoai:revistas.ufpr.br:article/16515Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:03:02Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
REFLEXIONS ABOUT WRITTING IN THE INITIAL FORMATION OF TEACHERS
title REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
spellingShingle REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
Oliveira, Odisséa Boaventura de
title_short REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
title_full REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
title_fullStr REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
title_full_unstemmed REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
title_sort REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
author Oliveira, Odisséa Boaventura de
author_facet Oliveira, Odisséa Boaventura de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Odisséa Boaventura de
description This study searches in the texts written by future teachers about their classes the manifestation of subjectivities, singularities and identities when they assumed their teacher role. The theorical fundamentation is based on notions of identitary processes and textual genres. It’s observed that some students write about faults in their classes trying to explain them. Other students write about the satisfaction with their classes and their identification with the profession. This study discusses about the contribution of writing of different genres in the teacher formation.Key-words: identity process; subjectivity; teacher formation; textual genre.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/10990
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/31076
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126
Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126
Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711895452647424