A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657 |
Resumo: | The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on nowadays discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations in the school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence in the pertaining school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the programs of prevention to the violence extend the reflection on the different aspects concerned to the school violence |
id |
UFPR-4_acfd36006ade8cecea3960a16c9fde2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/13657 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃOVIOLENCE IN THE SCHOOL: THEORETICAL APPROACHES AND PROPOSALS OF PREVENTIONTópicos Específicos da Educaçãoescola, violência, propostas de intervenção7.08.07.04-3 Educação em Periferias UrbanasThe objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on nowadays discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations in the school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence in the pertaining school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the programs of prevention to the violence extend the reflection on the different aspects concerned to the school violenceO objetivo deste texto é proceder a uma reflexão, por meio de uma revisão de estudos na área, sobre as tendências teóricas que tem permeado a discussão sobre violência escolar. Busca-se caracterizar propostas de intervenção na escola, implementadas por iniciativa governamental, para prevenir violência e que têm como proposta central o incentivo ás relações democráticas na escola. Aponta-se neste estudo que o incentivo às relações democráticas embora importantes são insuficientes para trabalhar a violência no âmbito escolar. Os determinantes da violência extrapolam as características individuais e grupais dos indivíduos envolvidos e não se restringem às vivencias do contexto escolar. Assim, é importante que os programas de prevenção à violência ampliem a reflexão sobre os diferentes aspectos presentes na violência escolar.UFPRFAPESP E CAPESAdam de Paula e Silva, Joyce MaryFerreira Salles, Leila Maria2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-2321984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/14013https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/30984info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:55:34Zoai:revistas.ufpr.br:article/13657Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:55:34Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO VIOLENCE IN THE SCHOOL: THEORETICAL APPROACHES AND PROPOSALS OF PREVENTION |
title |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO |
spellingShingle |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO Adam de Paula e Silva, Joyce Mary Tópicos Específicos da Educação escola, violência, propostas de intervenção 7.08.07.04-3 Educação em Periferias Urbanas |
title_short |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO |
title_full |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO |
title_fullStr |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO |
title_full_unstemmed |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO |
title_sort |
A VIOLÊNCIA NA ESCOLA: ABORDAGENS TEÓRICAS E PROPOSTAS DE PREVENÇÃO |
author |
Adam de Paula e Silva, Joyce Mary |
author_facet |
Adam de Paula e Silva, Joyce Mary Ferreira Salles, Leila Maria |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira Salles, Leila Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
FAPESP E CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adam de Paula e Silva, Joyce Mary Ferreira Salles, Leila Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tópicos Específicos da Educação escola, violência, propostas de intervenção 7.08.07.04-3 Educação em Periferias Urbanas |
topic |
Tópicos Específicos da Educação escola, violência, propostas de intervenção 7.08.07.04-3 Educação em Periferias Urbanas |
description |
The objective of this text is maturing a reflection, by means of a revision of studies in the area, on the theoretical trends involved on nowadays discussions on school violence. We try to characterize proposals of intervention in the school environment implemented for governmental initiative to prevent violence. These proposals have, as a core objective, the incentive of democratic relations in the school. It is pointed in this study that this important incentive to install democratic relations is insufficient to prevent violence in the pertaining school scope. The violence determinants go beyond the individual and group characteristics of the people, and they are not restricted to the school context. Thus, it is important that the programs of prevention to the violence extend the reflection on the different aspects concerned to the school violence |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/14013 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/13657/30984 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232 Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232 Educar em Revista; v. 26, n. especial 2 (2010); p. 217-232 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711895403364352 |