Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861 |
Resumo: | This article exposes Sigmund Freud’s ideas concerning themes which are fundamental to the comprehension of the contemporary man: the psychic constitution; the formation and resolution of mental pathologies; the broad meaning of culture and education as mediating element between man and society. This paper aims to present the analysis proposed by John Dewey regarding the same themes based on the book Human nature and conduct. The comparisons between Freudian and Deweyan speeches are made through the methodology proposed by Chaïm Perelman in Treatise on argumentation. The conclusions suggest that although Dewey disagrees with Freud in many aspects, they both agree on certain issues. |
id |
UFPR-4_f744ba780a5925f269748c606c8ecbfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16861 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com FreudDewey's agreements and disagreements with FreudEducação; Fundamentos da EducaçãoJohn Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; RetóricaEducaçãoThis article exposes Sigmund Freud’s ideas concerning themes which are fundamental to the comprehension of the contemporary man: the psychic constitution; the formation and resolution of mental pathologies; the broad meaning of culture and education as mediating element between man and society. This paper aims to present the analysis proposed by John Dewey regarding the same themes based on the book Human nature and conduct. The comparisons between Freudian and Deweyan speeches are made through the methodology proposed by Chaïm Perelman in Treatise on argumentation. The conclusions suggest that although Dewey disagrees with Freud in many aspects, they both agree on certain issues.Este artigo expõe idéias de Sigmund Freud sobre temas que são fundamentais para compreender o homem contemporâneo: a constituição do psiquismo; a formação e a resolução das patologias mentais; a cultura em sentido amplo e a educação como elemento mediador entre o indivíduo e a sociedade. O objetivo é apresentar as análises feitas por John Dewey sobre esses mesmos temas, tomando por base o livro Human nature and conduct. As comparações entre os discursos freudiano e deweyano são feitas por meio da metodologia proposta por Chaïm Perelman em Tratado da argumentação. As conclusões sugerem que, embora Dewey discorde de Freud em vários aspectos, existem pontos de concordância entre ambos.UFPRAs pesquisas que originaram este trabalho foram subsidiadas pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).Andrade, Erika Natacha Fernandes deCunha, Marcus Vinicius da2012-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-2911984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/18537https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/30847info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:46:42Zoai:revistas.ufpr.br:article/16861Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:46:42Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud Dewey's agreements and disagreements with Freud |
title |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud |
spellingShingle |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud Andrade, Erika Natacha Fernandes de Educação; Fundamentos da Educação John Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; Retórica Educação |
title_short |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud |
title_full |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud |
title_fullStr |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud |
title_full_unstemmed |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud |
title_sort |
Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud |
author |
Andrade, Erika Natacha Fernandes de |
author_facet |
Andrade, Erika Natacha Fernandes de Cunha, Marcus Vinicius da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Marcus Vinicius da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
As pesquisas que originaram este trabalho foram subsidiadas pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Erika Natacha Fernandes de Cunha, Marcus Vinicius da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Fundamentos da Educação John Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; Retórica Educação |
topic |
Educação; Fundamentos da Educação John Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; Retórica Educação |
description |
This article exposes Sigmund Freud’s ideas concerning themes which are fundamental to the comprehension of the contemporary man: the psychic constitution; the formation and resolution of mental pathologies; the broad meaning of culture and education as mediating element between man and society. This paper aims to present the analysis proposed by John Dewey regarding the same themes based on the book Human nature and conduct. The comparisons between Freudian and Deweyan speeches are made through the methodology proposed by Chaïm Perelman in Treatise on argumentation. The conclusions suggest that although Dewey disagrees with Freud in many aspects, they both agree on certain issues. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/18537 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/30847 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291 Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291 Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711899264221184 |