Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Erika Natacha Fernandes de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Cunha, Marcus Vinicius da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861
Resumo: This article exposes Sigmund Freud’s ideas concerning themes which are fundamental to the comprehension of the contemporary man: the psychic constitution; the formation and resolution of mental pathologies; the broad meaning of culture and education as mediating element between man and society. This paper aims to present the analysis proposed by John Dewey regarding the same themes based on the book Human nature and conduct. The comparisons between Freudian and Deweyan speeches are made through the methodology proposed by Chaïm Perelman in Treatise on argumentation. The conclusions suggest that although Dewey disagrees with Freud in many aspects, they both agree on certain issues.
id UFPR-4_f744ba780a5925f269748c606c8ecbfc
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16861
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Concordâncias e discordâncias de Dewey com FreudDewey's agreements and disagreements with FreudEducação; Fundamentos da EducaçãoJohn Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; RetóricaEducaçãoThis article exposes Sigmund Freud’s ideas concerning themes which are fundamental to the comprehension of the contemporary man: the psychic constitution; the formation and resolution of mental pathologies; the broad meaning of culture and education as mediating element between man and society. This paper aims to present the analysis proposed by John Dewey regarding the same themes based on the book Human nature and conduct. The comparisons between Freudian and Deweyan speeches are made through the methodology proposed by Chaïm Perelman in Treatise on argumentation. The conclusions suggest that although Dewey disagrees with Freud in many aspects, they both agree on certain issues.Este artigo expõe idéias de Sigmund Freud sobre temas que são fundamentais para compreender o homem contemporâneo: a constituição do psiquismo; a formação e a resolução das patologias mentais; a cultura em sentido amplo e a educação como elemento mediador entre o indivíduo e a sociedade. O objetivo é apresentar as análises feitas por John Dewey sobre esses mesmos temas, tomando por base o livro Human nature and conduct. As comparações entre os discursos freudiano e deweyano são feitas por meio da metodologia proposta por Chaïm Perelman em Tratado da argumentação. As conclusões sugerem que, embora Dewey discorde de Freud em vários aspectos, existem pontos de concordância entre ambos.UFPRAs pesquisas que originaram este trabalho foram subsidiadas pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).Andrade, Erika Natacha Fernandes deCunha, Marcus Vinicius da2012-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-2911984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/18537https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/30847info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:46:42Zoai:revistas.ufpr.br:article/16861Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:46:42Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
Dewey's agreements and disagreements with Freud
title Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
spellingShingle Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
Andrade, Erika Natacha Fernandes de
Educação; Fundamentos da Educação
John Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; Retórica
Educação
title_short Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
title_full Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
title_fullStr Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
title_full_unstemmed Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
title_sort Concordâncias e discordâncias de Dewey com Freud
author Andrade, Erika Natacha Fernandes de
author_facet Andrade, Erika Natacha Fernandes de
Cunha, Marcus Vinicius da
author_role author
author2 Cunha, Marcus Vinicius da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv As pesquisas que originaram este trabalho foram subsidiadas pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Erika Natacha Fernandes de
Cunha, Marcus Vinicius da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Fundamentos da Educação
John Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; Retórica
Educação
topic Educação; Fundamentos da Educação
John Dewey; Sigmund Freud; Discurso Psicológico; Educação; Retórica
Educação
description This article exposes Sigmund Freud’s ideas concerning themes which are fundamental to the comprehension of the contemporary man: the psychic constitution; the formation and resolution of mental pathologies; the broad meaning of culture and education as mediating element between man and society. This paper aims to present the analysis proposed by John Dewey regarding the same themes based on the book Human nature and conduct. The comparisons between Freudian and Deweyan speeches are made through the methodology proposed by Chaïm Perelman in Treatise on argumentation. The conclusions suggest that although Dewey disagrees with Freud in many aspects, they both agree on certain issues.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/18537
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16861/30847
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291
Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291
Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 275-291
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711899264221184