Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201 |
Resumo: | ABSTRACT The current essay has the aim of reflecting upon a goods consuming culture incidence, as identified by several authors, in the meaning constructions by young and adolescents from high school. Taking as reference the philosopher Hannah Arendt’s, the sociologist Zygmunt Bauman’s and the psychoanalyst Jurandir Freire Costa’s perspectives, the authors tried to make analyses and interpretations, which combined with an educational view of contemporary school context, collaborated in the comprehension of young lack of interest in classroom activities. In particular, from the behavior elements presented in a consumer society, it was outlined current sceneries in the Brazilian high school crises considering young and adolescents. The study concludes that, according to the present behavior requirements, given in a culture organized around the consumption, the young condition presented in schools has seemed resistant to meaning’s construction that considers high school learning inserted in a long term project. As a result, there is a predominance of an amusement culture in school spaces. Keywords: youth; adolescence; high school; consumption. |
id |
UFPR-4_f9c57b1974d89c0f94cc3873e9d1bb57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/17201 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino MédioWhen the consumers’ society goes to school: an essay on young condition in high school.Educação;Tópicos Específicos de Educação: juventude; adolescência; ensino médio; consumismoPsicologia Educacional ABSTRACT The current essay has the aim of reflecting upon a goods consuming culture incidence, as identified by several authors, in the meaning constructions by young and adolescents from high school. Taking as reference the philosopher Hannah Arendt’s, the sociologist Zygmunt Bauman’s and the psychoanalyst Jurandir Freire Costa’s perspectives, the authors tried to make analyses and interpretations, which combined with an educational view of contemporary school context, collaborated in the comprehension of young lack of interest in classroom activities. In particular, from the behavior elements presented in a consumer society, it was outlined current sceneries in the Brazilian high school crises considering young and adolescents. The study concludes that, according to the present behavior requirements, given in a culture organized around the consumption, the young condition presented in schools has seemed resistant to meaning’s construction that considers high school learning inserted in a long term project. As a result, there is a predominance of an amusement culture in school spaces. Keywords: youth; adolescence; high school; consumption. RESUMOO presente artigo tem por objetivo refletir sobre a incidência de uma cultura de consumo de mercadorias, tal como diagnosticada por diversos autores, nas construções de sentido de jovens e adolescentes do ensino médio. Tomando-se como marco teórico as perspectivas da filósofa Hannah Arendt, do sociólogo Zygmunt Bauman e do psicanalista Jurandir Freire Costa, os autores buscaram tecer análises e interpretações que, coadunadas com um olhar educacional do contexto escolar contemporâneo, colaboram para a compreensão do desinteresse juvenil nas atividades de sala de aula. Em particular, a partir de elementos comportamentais presentes em uma sociedade de consumidores, são esboçados cenários presentes na crise do ensino médio brasileiro frente a jovens e adolescentes. O estudo conclui que, dadas as atuais demandas comportamentais presentes em uma cultura organizada em torno do consumo, a condição juvenil presentificada nas escolas têm se mostrado resistente a construções de sentido que vejam o aprendizado no ensino médio inserido em um projeto de longo prazo. Como resultado se tem, então, adesões distanciadas e o predomínio de uma cultura da diversão nos espaços escolares.Palavras-chave: juventude; adolescência; ensino médio; consumismo. UFPROliveira, Adriano MachadoTomazetti, Elisete Medianeira2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-2001984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/18498https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/30842https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17201/10504info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:46:42Zoai:revistas.ufpr.br:article/17201Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:46:42Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio When the consumers’ society goes to school: an essay on young condition in high school. |
title |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio |
spellingShingle |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio Oliveira, Adriano Machado Educação;Tópicos Específicos de Educação : juventude; adolescência; ensino médio; consumismo Psicologia Educacional |
title_short |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio |
title_full |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio |
title_fullStr |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio |
title_sort |
Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio |
author |
Oliveira, Adriano Machado |
author_facet |
Oliveira, Adriano Machado Tomazetti, Elisete Medianeira |
author_role |
author |
author2 |
Tomazetti, Elisete Medianeira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adriano Machado Tomazetti, Elisete Medianeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação;Tópicos Específicos de Educação : juventude; adolescência; ensino médio; consumismo Psicologia Educacional |
topic |
Educação;Tópicos Específicos de Educação : juventude; adolescência; ensino médio; consumismo Psicologia Educacional |
description |
ABSTRACT The current essay has the aim of reflecting upon a goods consuming culture incidence, as identified by several authors, in the meaning constructions by young and adolescents from high school. Taking as reference the philosopher Hannah Arendt’s, the sociologist Zygmunt Bauman’s and the psychoanalyst Jurandir Freire Costa’s perspectives, the authors tried to make analyses and interpretations, which combined with an educational view of contemporary school context, collaborated in the comprehension of young lack of interest in classroom activities. In particular, from the behavior elements presented in a consumer society, it was outlined current sceneries in the Brazilian high school crises considering young and adolescents. The study concludes that, according to the present behavior requirements, given in a culture organized around the consumption, the young condition presented in schools has seemed resistant to meaning’s construction that considers high school learning inserted in a long term project. As a result, there is a predominance of an amusement culture in school spaces. Keywords: youth; adolescence; high school; consumption. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/18498 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/30842 https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17201/10504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200 Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200 Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711899253735424 |