Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Adriano Machado
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Tomazetti, Elisete Medianeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201
Resumo: ABSTRACT The current essay has the aim of reflecting upon a goods consuming culture incidence, as identified by several authors, in the meaning constructions by young and adolescents from high school. Taking as reference the philosopher Hannah Arendt’s, the sociologist Zygmunt Bauman’s and the psychoanalyst Jurandir Freire Costa’s perspectives, the authors tried to make analyses and interpretations, which combined with an educational view of contemporary school context, collaborated in the comprehension of young lack of interest in classroom activities.  In particular, from the behavior elements presented in a consumer society, it was outlined current sceneries in the Brazilian high school crises considering young and adolescents. The study concludes that, according to the present behavior requirements, given in a culture organized around the consumption, the young condition presented in schools has seemed resistant to meaning’s construction that considers high school learning inserted in a long term project. As a result, there is a predominance of an amusement culture in school spaces. Keywords: youth; adolescence; high school; consumption.
id UFPR-4_f9c57b1974d89c0f94cc3873e9d1bb57
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/17201
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino MédioWhen the consumers’ society goes to school: an essay on young condition in high school.Educação;Tópicos Específicos de Educação: juventude; adolescência; ensino médio; consumismoPsicologia Educacional ABSTRACT The current essay has the aim of reflecting upon a goods consuming culture incidence, as identified by several authors, in the meaning constructions by young and adolescents from high school. Taking as reference the philosopher Hannah Arendt’s, the sociologist Zygmunt Bauman’s and the psychoanalyst Jurandir Freire Costa’s perspectives, the authors tried to make analyses and interpretations, which combined with an educational view of contemporary school context, collaborated in the comprehension of young lack of interest in classroom activities.  In particular, from the behavior elements presented in a consumer society, it was outlined current sceneries in the Brazilian high school crises considering young and adolescents. The study concludes that, according to the present behavior requirements, given in a culture organized around the consumption, the young condition presented in schools has seemed resistant to meaning’s construction that considers high school learning inserted in a long term project. As a result, there is a predominance of an amusement culture in school spaces. Keywords: youth; adolescence; high school; consumption. RESUMOO presente artigo tem por objetivo refletir sobre a incidência de uma cultura de consumo de mercadorias, tal como diagnosticada por diversos autores, nas construções de sentido de jovens e adolescentes do ensino médio. Tomando-se como marco teórico as perspectivas da filósofa Hannah Arendt, do sociólogo Zygmunt Bauman e do psicanalista Jurandir Freire Costa, os autores buscaram tecer análises e interpretações que, coadunadas com um olhar educacional do contexto escolar contemporâneo, colaboram para a compreensão do desinteresse juvenil nas atividades de sala de aula. Em particular, a partir de elementos comportamentais presentes em uma sociedade de consumidores, são esboçados cenários presentes na crise do ensino médio brasileiro frente a jovens e adolescentes. O estudo conclui que, dadas as atuais demandas comportamentais presentes em uma cultura organizada em torno do consumo, a condição juvenil presentificada nas escolas têm se mostrado resistente a construções de sentido que vejam o aprendizado no ensino médio inserido em um projeto de longo prazo. Como resultado se tem, então, adesões distanciadas e o predomínio de uma cultura da diversão nos espaços escolares.Palavras-chave: juventude; adolescência; ensino médio; consumismo. UFPROliveira, Adriano MachadoTomazetti, Elisete Medianeira2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-2001984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/18498https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/30842https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17201/10504info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:46:42Zoai:revistas.ufpr.br:article/17201Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:46:42Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
When the consumers’ society goes to school: an essay on young condition in high school.
title Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
spellingShingle Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
Oliveira, Adriano Machado
Educação;Tópicos Específicos de Educação
: juventude; adolescência; ensino médio; consumismo
Psicologia Educacional
title_short Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
title_full Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
title_fullStr Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
title_full_unstemmed Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
title_sort Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio
author Oliveira, Adriano Machado
author_facet Oliveira, Adriano Machado
Tomazetti, Elisete Medianeira
author_role author
author2 Tomazetti, Elisete Medianeira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Adriano Machado
Tomazetti, Elisete Medianeira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação;Tópicos Específicos de Educação
: juventude; adolescência; ensino médio; consumismo
Psicologia Educacional
topic Educação;Tópicos Específicos de Educação
: juventude; adolescência; ensino médio; consumismo
Psicologia Educacional
description ABSTRACT The current essay has the aim of reflecting upon a goods consuming culture incidence, as identified by several authors, in the meaning constructions by young and adolescents from high school. Taking as reference the philosopher Hannah Arendt’s, the sociologist Zygmunt Bauman’s and the psychoanalyst Jurandir Freire Costa’s perspectives, the authors tried to make analyses and interpretations, which combined with an educational view of contemporary school context, collaborated in the comprehension of young lack of interest in classroom activities.  In particular, from the behavior elements presented in a consumer society, it was outlined current sceneries in the Brazilian high school crises considering young and adolescents. The study concludes that, according to the present behavior requirements, given in a culture organized around the consumption, the young condition presented in schools has seemed resistant to meaning’s construction that considers high school learning inserted in a long term project. As a result, there is a predominance of an amusement culture in school spaces. Keywords: youth; adolescence; high school; consumption.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-01
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/18498
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17201/30842
https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17201/10504
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200
Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200
Educar em Revista; v. 28, n. 44 (2012); p. 181-200
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711899253735424