DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jakimiu, Camila Campos de Lara
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Geografar
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054
Resumo: The high school education reform imposition through Law 13.415/2017 makes geography an optional subject within the training itinerary of applied human and social sciences, leading to a loss of its character as a mandatory curricular component as an integral part of student training. In this context, this article aims to investigate disputes surrounding geography teaching evidenced from the high school reform. Regarding methodological aspects, this study adopts the molds of a qualitative theoretical-bibliographic research covering geography teaching. The findings indicates that the reform promotes the erasure of geographic sciences in high school as geography ceases to be an isolated subject to become part of a knowledge area, resulting in the loss of its identity and scientific autonomy in the school space. Geography teaching is essential, as the study of geographic space and its relationships enables students to understand and transform the world, so an educational-critical practice must be established where contents and methodologies are aligned with this training project.Key words: geography teaching; school curriculum; high school reform.
id UFPR-7_c5d3354db67daf8f067b073ddffbf77d
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/86054
network_acronym_str UFPR-7
network_name_str Revista Geografar
repository_id_str
spelling DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIODISPUTES CONCERNING GEOGRAPHY TEACHING FOLLOWING THE HIGH SCHOOL REFORM TERRITORYensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio.The high school education reform imposition through Law 13.415/2017 makes geography an optional subject within the training itinerary of applied human and social sciences, leading to a loss of its character as a mandatory curricular component as an integral part of student training. In this context, this article aims to investigate disputes surrounding geography teaching evidenced from the high school reform. Regarding methodological aspects, this study adopts the molds of a qualitative theoretical-bibliographic research covering geography teaching. The findings indicates that the reform promotes the erasure of geographic sciences in high school as geography ceases to be an isolated subject to become part of a knowledge area, resulting in the loss of its identity and scientific autonomy in the school space. Geography teaching is essential, as the study of geographic space and its relationships enables students to understand and transform the world, so an educational-critical practice must be established where contents and methodologies are aligned with this training project.Key words: geography teaching; school curriculum; high school reform.A imposição da reforma do ensino médio por meio da Lei 13.415/2017 torna a geografia disciplina optativa no âmbito do itinerário formativo das ciências humanas e sociais aplicadas, a qual perde seu caráter de componente curricular obrigatório como parte integrante da formação dos estudantes. Neste sentido, o artigo tem como objetivo geral investigar as disputas em torno do ensino de geografia evidenciadas a partir da reforma do ensino médio. Quanto aos aspectos metodológicos, o presente estudo adota os moldes da pesquisa teórico-bibliográfica de cunho qualitativo, sendo a área de abrangência a do ensino de geografia. Do estudo realizado pode-se apontar que a reforma promove o apagamento da ciência geográfica no ensino médio ao deixar de ser disciplina isolada para se tornar parte de uma área de conhecimento, resultando na perda da sua identidade e autonomia científica no espaço escolar. O ensino de geografia é fundamental para que a partir do estudo do espaço geográfico e suas relações, os estudantes sejam capazes de entender e transformar o mundo, por isso deve estabelecer uma prática educativo-crítica onde conteúdos e metodologias estejam alinhados a este projeto formativo.UFPRCAPESJakimiu, Camila Campos de Lara2022-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/8605410.5380/geografar.v17i2.86054REVISTA GEOGRAFAR; v. 17, n. 2 (2022); 490-5081981-089X10.5380/geografar.v17i2reponame:Revista Geografarinstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48046https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48223Direitos autorais 2022 Camila Campos de Lara Jakimiuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-23T21:54:36Zoai:revistas.ufpr.br:article/86054Revistahttps://revistas.ufpr.br/geografarPUBhttps://revistas.ufpr.br/geografar/oai||geografar@ufpr.br1981-089X1981-089Xopendoar:2022-12-23T21:54:36Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
DISPUTES CONCERNING GEOGRAPHY TEACHING FOLLOWING THE HIGH SCHOOL REFORM TERRITORY
title DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
spellingShingle DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
Jakimiu, Camila Campos de Lara
ensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio.
title_short DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
title_full DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
title_fullStr DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
title_full_unstemmed DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
title_sort DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
author Jakimiu, Camila Campos de Lara
author_facet Jakimiu, Camila Campos de Lara
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv CAPES

dc.contributor.author.fl_str_mv Jakimiu, Camila Campos de Lara
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio.
topic ensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio.
description The high school education reform imposition through Law 13.415/2017 makes geography an optional subject within the training itinerary of applied human and social sciences, leading to a loss of its character as a mandatory curricular component as an integral part of student training. In this context, this article aims to investigate disputes surrounding geography teaching evidenced from the high school reform. Regarding methodological aspects, this study adopts the molds of a qualitative theoretical-bibliographic research covering geography teaching. The findings indicates that the reform promotes the erasure of geographic sciences in high school as geography ceases to be an isolated subject to become part of a knowledge area, resulting in the loss of its identity and scientific autonomy in the school space. Geography teaching is essential, as the study of geographic space and its relationships enables students to understand and transform the world, so an educational-critical practice must be established where contents and methodologies are aligned with this training project.Key words: geography teaching; school curriculum; high school reform.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-23
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054
10.5380/geografar.v17i2.86054
url https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054
identifier_str_mv 10.5380/geografar.v17i2.86054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48046
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48223
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Camila Campos de Lara Jakimiu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Camila Campos de Lara Jakimiu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA GEOGRAFAR; v. 17, n. 2 (2022); 490-508
1981-089X
10.5380/geografar.v17i2
reponame:Revista Geografar
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Revista Geografar
collection Revista Geografar
repository.name.fl_str_mv Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||geografar@ufpr.br
_version_ 1788990020149837824