DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Geografar |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054 |
Resumo: | The high school education reform imposition through Law 13.415/2017 makes geography an optional subject within the training itinerary of applied human and social sciences, leading to a loss of its character as a mandatory curricular component as an integral part of student training. In this context, this article aims to investigate disputes surrounding geography teaching evidenced from the high school reform. Regarding methodological aspects, this study adopts the molds of a qualitative theoretical-bibliographic research covering geography teaching. The findings indicates that the reform promotes the erasure of geographic sciences in high school as geography ceases to be an isolated subject to become part of a knowledge area, resulting in the loss of its identity and scientific autonomy in the school space. Geography teaching is essential, as the study of geographic space and its relationships enables students to understand and transform the world, so an educational-critical practice must be established where contents and methodologies are aligned with this training project.Key words: geography teaching; school curriculum; high school reform. |
id |
UFPR-7_c5d3354db67daf8f067b073ddffbf77d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/86054 |
network_acronym_str |
UFPR-7 |
network_name_str |
Revista Geografar |
repository_id_str |
|
spelling |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIODISPUTES CONCERNING GEOGRAPHY TEACHING FOLLOWING THE HIGH SCHOOL REFORM TERRITORYensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio.The high school education reform imposition through Law 13.415/2017 makes geography an optional subject within the training itinerary of applied human and social sciences, leading to a loss of its character as a mandatory curricular component as an integral part of student training. In this context, this article aims to investigate disputes surrounding geography teaching evidenced from the high school reform. Regarding methodological aspects, this study adopts the molds of a qualitative theoretical-bibliographic research covering geography teaching. The findings indicates that the reform promotes the erasure of geographic sciences in high school as geography ceases to be an isolated subject to become part of a knowledge area, resulting in the loss of its identity and scientific autonomy in the school space. Geography teaching is essential, as the study of geographic space and its relationships enables students to understand and transform the world, so an educational-critical practice must be established where contents and methodologies are aligned with this training project.Key words: geography teaching; school curriculum; high school reform.A imposição da reforma do ensino médio por meio da Lei 13.415/2017 torna a geografia disciplina optativa no âmbito do itinerário formativo das ciências humanas e sociais aplicadas, a qual perde seu caráter de componente curricular obrigatório como parte integrante da formação dos estudantes. Neste sentido, o artigo tem como objetivo geral investigar as disputas em torno do ensino de geografia evidenciadas a partir da reforma do ensino médio. Quanto aos aspectos metodológicos, o presente estudo adota os moldes da pesquisa teórico-bibliográfica de cunho qualitativo, sendo a área de abrangência a do ensino de geografia. Do estudo realizado pode-se apontar que a reforma promove o apagamento da ciência geográfica no ensino médio ao deixar de ser disciplina isolada para se tornar parte de uma área de conhecimento, resultando na perda da sua identidade e autonomia científica no espaço escolar. O ensino de geografia é fundamental para que a partir do estudo do espaço geográfico e suas relações, os estudantes sejam capazes de entender e transformar o mundo, por isso deve estabelecer uma prática educativo-crítica onde conteúdos e metodologias estejam alinhados a este projeto formativo.UFPRCAPESJakimiu, Camila Campos de Lara2022-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/8605410.5380/geografar.v17i2.86054REVISTA GEOGRAFAR; v. 17, n. 2 (2022); 490-5081981-089X10.5380/geografar.v17i2reponame:Revista Geografarinstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48046https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48223Direitos autorais 2022 Camila Campos de Lara Jakimiuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-23T21:54:36Zoai:revistas.ufpr.br:article/86054Revistahttps://revistas.ufpr.br/geografarPUBhttps://revistas.ufpr.br/geografar/oai||geografar@ufpr.br1981-089X1981-089Xopendoar:2022-12-23T21:54:36Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO DISPUTES CONCERNING GEOGRAPHY TEACHING FOLLOWING THE HIGH SCHOOL REFORM TERRITORY |
title |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO |
spellingShingle |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO Jakimiu, Camila Campos de Lara ensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio. |
title_short |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO |
title_full |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO |
title_fullStr |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO |
title_full_unstemmed |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO |
title_sort |
DISPUTAS EM TORNO DO ENSINO DE GEOGRAFIA A PARTIR DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO |
author |
Jakimiu, Camila Campos de Lara |
author_facet |
Jakimiu, Camila Campos de Lara |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jakimiu, Camila Campos de Lara |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio. |
topic |
ensino de geografia; currículo escolar; reforma do ensino médio. |
description |
The high school education reform imposition through Law 13.415/2017 makes geography an optional subject within the training itinerary of applied human and social sciences, leading to a loss of its character as a mandatory curricular component as an integral part of student training. In this context, this article aims to investigate disputes surrounding geography teaching evidenced from the high school reform. Regarding methodological aspects, this study adopts the molds of a qualitative theoretical-bibliographic research covering geography teaching. The findings indicates that the reform promotes the erasure of geographic sciences in high school as geography ceases to be an isolated subject to become part of a knowledge area, resulting in the loss of its identity and scientific autonomy in the school space. Geography teaching is essential, as the study of geographic space and its relationships enables students to understand and transform the world, so an educational-critical practice must be established where contents and methodologies are aligned with this training project.Key words: geography teaching; school curriculum; high school reform. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054 10.5380/geografar.v17i2.86054 |
url |
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054 |
identifier_str_mv |
10.5380/geografar.v17i2.86054 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48046 https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/86054/48223 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2022 Camila Campos de Lara Jakimiu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2022 Camila Campos de Lara Jakimiu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA GEOGRAFAR; v. 17, n. 2 (2022); 490-508 1981-089X 10.5380/geografar.v17i2 reponame:Revista Geografar instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Revista Geografar |
collection |
Revista Geografar |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||geografar@ufpr.br |
_version_ |
1788990020149837824 |