A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira Rocha, João Pedro
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Discente História.com
Texto Completo: http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849
Resumo: This article aims to present some reflections about a perspective that understands microhistory as a field of reflection for history teachers in the context of the teaching learning process. In order to do so, the literature is chosen as the source for the construction of the analyzes and with the objective of punctuating some issues considered pertinent for the teaching of History and for the challenges that are posed for the school community and society in general. Opting for this methodological course, the reflections will be focused on the work O Cortiço of the Brazilian writer Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo.
id UFRB-2_984746b1167e0a4b605c04c84b09bc34
oai_identifier_str oai:seer.www.ufrb.edu.br:article/849
network_acronym_str UFRB-2
network_name_str Revista Eletrônica Discente História.com
repository_id_str
spelling A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de HistóriaHistóriaMicro-HistóriaEnsino de HistóriaLiteraturaThis article aims to present some reflections about a perspective that understands microhistory as a field of reflection for history teachers in the context of the teaching learning process. In order to do so, the literature is chosen as the source for the construction of the analyzes and with the objective of punctuating some issues considered pertinent for the teaching of History and for the challenges that are posed for the school community and society in general. Opting for this methodological course, the reflections will be focused on the work O Cortiço of the Brazilian writer Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo.O presente artigo tem o objetivo de apresentar algumas reflexões acerca de uma perspectiva que entende a micro-história como campo de reflexão para professores de história no contexto do processo de ensino aprendizagem. Para tanto, elege-se a literatura como fonte para construção das análises e com objetivo de pontuar algumas questões entendidas como pertinentes para o ensino da História e para os desafios que se colocam para a comunidade escolar e a sociedade em geral. Optando por esse curso metodológico, as reflexões estarão debruçadas sobre a obra O Cortiço do escritor brasileiro Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo.Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)2019-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849Revista Eletrônica Discente História.com; v. 6 n. 11 (2019): Revista Eletrônica Discente História.com; 108-1232317-6989reponame:Revista Eletrônica Discente História.cominstname:Universidade Federal do Recôncavo da Bahiainstacron:UFRBporhttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849/716Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica Discente História.cominfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira Rocha, João Pedro2019-03-11T03:03:35Zoai:seer.www.ufrb.edu.br:article/849Revistahttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/indexONGhttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/oairevistaeletronicahistoria.com@gmail.com2317-69892317-6989opendoar:2019-03-11T03:03:35Revista Eletrônica Discente História.com - Universidade Federal do Recôncavo da Bahiafalse
dc.title.none.fl_str_mv A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
title A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
spellingShingle A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
Pereira Rocha, João Pedro
História
Micro-História
Ensino de História
Literatura
title_short A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
title_full A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
title_fullStr A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
title_full_unstemmed A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
title_sort A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
author Pereira Rocha, João Pedro
author_facet Pereira Rocha, João Pedro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira Rocha, João Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv História
Micro-História
Ensino de História
Literatura
topic História
Micro-História
Ensino de História
Literatura
description This article aims to present some reflections about a perspective that understands microhistory as a field of reflection for history teachers in the context of the teaching learning process. In order to do so, the literature is chosen as the source for the construction of the analyzes and with the objective of punctuating some issues considered pertinent for the teaching of History and for the challenges that are posed for the school community and society in general. Opting for this methodological course, the reflections will be focused on the work O Cortiço of the Brazilian writer Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849
url http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849/716
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica Discente História.com
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica Discente História.com
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Discente História.com; v. 6 n. 11 (2019): Revista Eletrônica Discente História.com; 108-123
2317-6989
reponame:Revista Eletrônica Discente História.com
instname:Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
instacron:UFRB
instname_str Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
instacron_str UFRB
institution UFRB
reponame_str Revista Eletrônica Discente História.com
collection Revista Eletrônica Discente História.com
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Discente História.com - Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
repository.mail.fl_str_mv revistaeletronicahistoria.com@gmail.com
_version_ 1754643307834638336