A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Discente História.com |
Texto Completo: | http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849 |
Resumo: | This article aims to present some reflections about a perspective that understands microhistory as a field of reflection for history teachers in the context of the teaching learning process. In order to do so, the literature is chosen as the source for the construction of the analyzes and with the objective of punctuating some issues considered pertinent for the teaching of History and for the challenges that are posed for the school community and society in general. Opting for this methodological course, the reflections will be focused on the work O Cortiço of the Brazilian writer Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo. |
id |
UFRB-2_984746b1167e0a4b605c04c84b09bc34 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.www.ufrb.edu.br:article/849 |
network_acronym_str |
UFRB-2 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Discente História.com |
repository_id_str |
|
spelling |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de HistóriaHistóriaMicro-HistóriaEnsino de HistóriaLiteraturaThis article aims to present some reflections about a perspective that understands microhistory as a field of reflection for history teachers in the context of the teaching learning process. In order to do so, the literature is chosen as the source for the construction of the analyzes and with the objective of punctuating some issues considered pertinent for the teaching of History and for the challenges that are posed for the school community and society in general. Opting for this methodological course, the reflections will be focused on the work O Cortiço of the Brazilian writer Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo.O presente artigo tem o objetivo de apresentar algumas reflexões acerca de uma perspectiva que entende a micro-história como campo de reflexão para professores de história no contexto do processo de ensino aprendizagem. Para tanto, elege-se a literatura como fonte para construção das análises e com objetivo de pontuar algumas questões entendidas como pertinentes para o ensino da História e para os desafios que se colocam para a comunidade escolar e a sociedade em geral. Optando por esse curso metodológico, as reflexões estarão debruçadas sobre a obra O Cortiço do escritor brasileiro Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo.Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)2019-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849Revista Eletrônica Discente História.com; v. 6 n. 11 (2019): Revista Eletrônica Discente História.com; 108-1232317-6989reponame:Revista Eletrônica Discente História.cominstname:Universidade Federal do Recôncavo da Bahiainstacron:UFRBporhttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849/716Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica Discente História.cominfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira Rocha, João Pedro2019-03-11T03:03:35Zoai:seer.www.ufrb.edu.br:article/849Revistahttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/indexONGhttp://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/oairevistaeletronicahistoria.com@gmail.com2317-69892317-6989opendoar:2019-03-11T03:03:35Revista Eletrônica Discente História.com - Universidade Federal do Recôncavo da Bahiafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História |
title |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História |
spellingShingle |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História Pereira Rocha, João Pedro História Micro-História Ensino de História Literatura |
title_short |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História |
title_full |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História |
title_fullStr |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História |
title_full_unstemmed |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História |
title_sort |
A Literatura como possibilidade para pensar a Micro-História nas aulas de História |
author |
Pereira Rocha, João Pedro |
author_facet |
Pereira Rocha, João Pedro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira Rocha, João Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História Micro-História Ensino de História Literatura |
topic |
História Micro-História Ensino de História Literatura |
description |
This article aims to present some reflections about a perspective that understands microhistory as a field of reflection for history teachers in the context of the teaching learning process. In order to do so, the literature is chosen as the source for the construction of the analyzes and with the objective of punctuating some issues considered pertinent for the teaching of History and for the challenges that are posed for the school community and society in general. Opting for this methodological course, the reflections will be focused on the work O Cortiço of the Brazilian writer Aluísio Tancredo Gonçalves de Azevedo. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849 |
url |
http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/historiacom/article/view/849/716 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica Discente História.com info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica Discente História.com |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Discente História.com; v. 6 n. 11 (2019): Revista Eletrônica Discente História.com; 108-123 2317-6989 reponame:Revista Eletrônica Discente História.com instname:Universidade Federal do Recôncavo da Bahia instacron:UFRB |
instname_str |
Universidade Federal do Recôncavo da Bahia |
instacron_str |
UFRB |
institution |
UFRB |
reponame_str |
Revista Eletrônica Discente História.com |
collection |
Revista Eletrônica Discente História.com |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Discente História.com - Universidade Federal do Recôncavo da Bahia |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeletronicahistoria.com@gmail.com |
_version_ |
1754643307834638336 |