How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maria Nunes, Dulce
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Wegner, Wiliam, Bottan, Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639
Resumo: This article partially describes a qualitative phenomenological study on teaching and practice of human care. The study was carried out in the Nursing Course of the Federal University of Rio Grande do Sul from 2004 to 2006. It is theoretically and philosophically based on Martin Heidegger’s work. Data was collected through semi-structured interviews, which guiding question was: “How does the professor of the Nursing School insert the theoretical content on human care in his/her discipline”? The phenomenological analysis revealed that professors consider that the theoretical content is developed along with practical teaching, with the interaction with the students, and it is based on the humanization of care.
id UFRGS-15_0705342e743a572545b7ec5db0d3a9bf
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4639
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.Como el docente incluye el contenido teórico sobre el cuidado humano en el desarrollo de su disciplina.Como o docente insere o conteúdo teórico sobre cuidado humano no desenvolvimento de sua disciplinaEducação em enfermagemEnsinoEnfermagem.This article partially describes a qualitative phenomenological study on teaching and practice of human care. The study was carried out in the Nursing Course of the Federal University of Rio Grande do Sul from 2004 to 2006. It is theoretically and philosophically based on Martin Heidegger’s work. Data was collected through semi-structured interviews, which guiding question was: “How does the professor of the Nursing School insert the theoretical content on human care in his/her discipline”? The phenomenological analysis revealed that professors consider that the theoretical content is developed along with practical teaching, with the interaction with the students, and it is based on the humanization of care.Se trata de un estudio cualitativo, fenomenológico, que tiene como objeto la enseñanza y la práctica del cuidado humano. Fue desarrollado en el Curso de Enfermería de la Universidad Federal del Rio Grande do Sul de 2004 a 2006. Tiene el soporte teórico y filosófico en Martin Heidegger. La toma de las informaciones, realizada por medio de entrevista semi-estructurada, tuvo como pregunta orientadora:”¿Cómo el docente de la Escuela de Enfermería -incluye el contenido teórico sobre el cuidado humano en el desarrollo de su disciplina?”. El análisis fenomenológico permitió desvelar que el docente incluye la teoría considerando que ésta se hace presente en la enseñanza práctica, en la interacción con el alumno y en la humanización del cuidadoEste artigo é parte de um estudo qualitativo, fenomenológico, que tem, como objeto, o ensino e a prática do cuidado humano. Foi desenvolvido no Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 2004 a 2006. Tem apoio teórico-filosófico em Martin Heidegger. A coleta das informações, realizada mediante entrevista semi-estruturada, teve como questão norteadora: “Como o docente da Escola de Enfermagem insere o conteúdo teórico sobre cuidado humano no desenvolvimento de sua disciplina?”. A análise fenomenológica permitiu desvelar que o docente insere a teoria a partir do ensino prático, da interação com o aluno e da humanização do cuidadoEscola de Enfermagem da UFRGS2008-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 4 (2006); 539Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 4 (2006); 5391983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639/2555Maria Nunes, DulceWegner, WiliamBottan, Gabrielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-26T17:47:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/4639Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2017-07-26T17:47:59Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
Como el docente incluye el contenido teórico sobre el cuidado humano en el desarrollo de su disciplina.
Como o docente insere o conteúdo teórico sobre cuidado humano no desenvolvimento de sua disciplina
title How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
spellingShingle How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
Maria Nunes, Dulce
Educação em enfermagem
Ensino
Enfermagem.
title_short How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
title_full How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
title_fullStr How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
title_full_unstemmed How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
title_sort How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
author Maria Nunes, Dulce
author_facet Maria Nunes, Dulce
Wegner, Wiliam
Bottan, Gabriela
author_role author
author2 Wegner, Wiliam
Bottan, Gabriela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maria Nunes, Dulce
Wegner, Wiliam
Bottan, Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Ensino
Enfermagem.
topic Educação em enfermagem
Ensino
Enfermagem.
description This article partially describes a qualitative phenomenological study on teaching and practice of human care. The study was carried out in the Nursing Course of the Federal University of Rio Grande do Sul from 2004 to 2006. It is theoretically and philosophically based on Martin Heidegger’s work. Data was collected through semi-structured interviews, which guiding question was: “How does the professor of the Nursing School insert the theoretical content on human care in his/her discipline”? The phenomenological analysis revealed that professors consider that the theoretical content is developed along with practical teaching, with the interaction with the students, and it is based on the humanization of care.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639/2555
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 4 (2006); 539
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 4 (2006); 539
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331163148288