How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639 |
Resumo: | This article partially describes a qualitative phenomenological study on teaching and practice of human care. The study was carried out in the Nursing Course of the Federal University of Rio Grande do Sul from 2004 to 2006. It is theoretically and philosophically based on Martin Heidegger’s work. Data was collected through semi-structured interviews, which guiding question was: “How does the professor of the Nursing School insert the theoretical content on human care in his/her discipline”? The phenomenological analysis revealed that professors consider that the theoretical content is developed along with practical teaching, with the interaction with the students, and it is based on the humanization of care. |
id |
UFRGS-15_0705342e743a572545b7ec5db0d3a9bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4639 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline.Como el docente incluye el contenido teórico sobre el cuidado humano en el desarrollo de su disciplina.Como o docente insere o conteúdo teórico sobre cuidado humano no desenvolvimento de sua disciplinaEducação em enfermagemEnsinoEnfermagem.This article partially describes a qualitative phenomenological study on teaching and practice of human care. The study was carried out in the Nursing Course of the Federal University of Rio Grande do Sul from 2004 to 2006. It is theoretically and philosophically based on Martin Heidegger’s work. Data was collected through semi-structured interviews, which guiding question was: “How does the professor of the Nursing School insert the theoretical content on human care in his/her discipline”? The phenomenological analysis revealed that professors consider that the theoretical content is developed along with practical teaching, with the interaction with the students, and it is based on the humanization of care.Se trata de un estudio cualitativo, fenomenológico, que tiene como objeto la enseñanza y la práctica del cuidado humano. Fue desarrollado en el Curso de Enfermería de la Universidad Federal del Rio Grande do Sul de 2004 a 2006. Tiene el soporte teórico y filosófico en Martin Heidegger. La toma de las informaciones, realizada por medio de entrevista semi-estructurada, tuvo como pregunta orientadora:”¿Cómo el docente de la Escuela de Enfermería -incluye el contenido teórico sobre el cuidado humano en el desarrollo de su disciplina?”. El análisis fenomenológico permitió desvelar que el docente incluye la teoría considerando que ésta se hace presente en la enseñanza práctica, en la interacción con el alumno y en la humanización del cuidadoEste artigo é parte de um estudo qualitativo, fenomenológico, que tem, como objeto, o ensino e a prática do cuidado humano. Foi desenvolvido no Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 2004 a 2006. Tem apoio teórico-filosófico em Martin Heidegger. A coleta das informações, realizada mediante entrevista semi-estruturada, teve como questão norteadora: “Como o docente da Escola de Enfermagem insere o conteúdo teórico sobre cuidado humano no desenvolvimento de sua disciplina?”. A análise fenomenológica permitiu desvelar que o docente insere a teoria a partir do ensino prático, da interação com o aluno e da humanização do cuidadoEscola de Enfermagem da UFRGS2008-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 4 (2006); 539Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 4 (2006); 5391983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639/2555Maria Nunes, DulceWegner, WiliamBottan, Gabrielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-26T17:47:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/4639Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2017-07-26T17:47:59Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. Como el docente incluye el contenido teórico sobre el cuidado humano en el desarrollo de su disciplina. Como o docente insere o conteúdo teórico sobre cuidado humano no desenvolvimento de sua disciplina |
title |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. |
spellingShingle |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. Maria Nunes, Dulce Educação em enfermagem Ensino Enfermagem. |
title_short |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. |
title_full |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. |
title_fullStr |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. |
title_full_unstemmed |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. |
title_sort |
How nursing professors insert the theoretical content on human care in the development of his/her discipline. |
author |
Maria Nunes, Dulce |
author_facet |
Maria Nunes, Dulce Wegner, Wiliam Bottan, Gabriela |
author_role |
author |
author2 |
Wegner, Wiliam Bottan, Gabriela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maria Nunes, Dulce Wegner, Wiliam Bottan, Gabriela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem Ensino Enfermagem. |
topic |
Educação em enfermagem Ensino Enfermagem. |
description |
This article partially describes a qualitative phenomenological study on teaching and practice of human care. The study was carried out in the Nursing Course of the Federal University of Rio Grande do Sul from 2004 to 2006. It is theoretically and philosophically based on Martin Heidegger’s work. Data was collected through semi-structured interviews, which guiding question was: “How does the professor of the Nursing School insert the theoretical content on human care in his/her discipline”? The phenomenological analysis revealed that professors consider that the theoretical content is developed along with practical teaching, with the interaction with the students, and it is based on the humanization of care. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4639/2555 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 4 (2006); 539 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 4 (2006); 539 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766331163148288 |