Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Colomé, Juliana
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Leidens Corrêa De Oliveira, Dora Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6736
Resumo: In the field of health practices, there are different models of health education. The objective of this article was to identify undergraduates’ concepts of health education. This descriptive exploratory study used a qualitative approach. It was developed in the Undergraduate Nursing Courses of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil. Subjects were undergraduate students of the last semester before graduation. Data were collected using a semistructured interview, and submitted to thematic content analysis. The results suggest that the undergraduate nursing students’ training as health educators is permeated by concepts that are a mixture of traditional and modern assumptions on health education.
id UFRGS-15_3d270fcdf2f65fbe91e2d3e30d8faa4a
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6736
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.La educación en salud desde la perspectiva de los estudiantes del último año de Enfermería.A educação em saúde na perspectiva de graduandos de enfermagemEducação em saúdePromoção da saúdeEducação em enfermagem.In the field of health practices, there are different models of health education. The objective of this article was to identify undergraduates’ concepts of health education. This descriptive exploratory study used a qualitative approach. It was developed in the Undergraduate Nursing Courses of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil. Subjects were undergraduate students of the last semester before graduation. Data were collected using a semistructured interview, and submitted to thematic content analysis. The results suggest that the undergraduate nursing students’ training as health educators is permeated by concepts that are a mixture of traditional and modern assumptions on health education.En el campo de las acciones de salud existe una diversidad de modelos de educación en salud. Este artículo tuvo como objetivo identificar las concepciones de educación en salud de los estudiantes del último año de la carrera. Se trata de un estudio exploratorio descriptivo, estructurado a partir de un abordaje cualitativo. Los campos de desarrollo del estudio fueron la carrera universitaria de Enfermería de la Universidad Federal de Santa Maria y de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul, Brasil. Participaron del estudio los estudiantes del último semestre de los respectivos cursos. La recolección de datos se realizó por medio de entrevista semiestructurada y los datos obtenidos fueron sometidos al análisis de contenido temático. Los resultados sugieren que la formación del alumno en la carrera universitaria de enfermería como educador en salud, está impregnado por concepciones que mezclan presuposiciones tradicionales y otras más modernas de educación en salud.No campo das ações de saúde existe uma diversidade de modelos de educação em saúde. Este artigo teve como objetivo identificar as concepções de educação em saúde dos graduandos. Trata-se de um estudo exploratório descritivo, estruturado a partir de uma abordagem qualitativa. Os campos de desenvolvimento do estudo foram os Cursos de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria e da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Foram participantes da pesquisa os graduandos do último semestre dos respectivos cursos. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevista semi-estruturada e os dados obtidos foram submetidos à análise de conteúdo temática. Os resultados sugerem que o preparo do aluno de graduação em enfermagem como educador em saúde é permeado por concepções que mesclam pressupostos tradicionais, e pressupostos mais modernos de educação em saúde.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6736Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 3 (2008); 347Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 3 (2008); 3471983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6736/4038Silveira Colomé, JulianaLeidens Corrêa De Oliveira, Dora Luciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:53:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/6736Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:53:19Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
La educación en salud desde la perspectiva de los estudiantes del último año de Enfermería.
A educação em saúde na perspectiva de graduandos de enfermagem
title Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
spellingShingle Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
Silveira Colomé, Juliana
Educação em saúde
Promoção da saúde
Educação em enfermagem.
title_short Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
title_full Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
title_fullStr Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
title_full_unstemmed Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
title_sort Health education from the perspective of Nursing undergraduate students.
author Silveira Colomé, Juliana
author_facet Silveira Colomé, Juliana
Leidens Corrêa De Oliveira, Dora Lucia
author_role author
author2 Leidens Corrêa De Oliveira, Dora Lucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Colomé, Juliana
Leidens Corrêa De Oliveira, Dora Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em saúde
Promoção da saúde
Educação em enfermagem.
topic Educação em saúde
Promoção da saúde
Educação em enfermagem.
description In the field of health practices, there are different models of health education. The objective of this article was to identify undergraduates’ concepts of health education. This descriptive exploratory study used a qualitative approach. It was developed in the Undergraduate Nursing Courses of the Federal University of Santa Maria and Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil. Subjects were undergraduate students of the last semester before graduation. Data were collected using a semistructured interview, and submitted to thematic content analysis. The results suggest that the undergraduate nursing students’ training as health educators is permeated by concepts that are a mixture of traditional and modern assumptions on health education.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6736
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6736/4038
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 3 (2008); 347
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 3 (2008); 347
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331833188352