Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683 |
Resumo: | This text presents a reflection on the possibility of incorporating devices potentially able to evoke sensory experiences in dance education. Based on ethnoscenological studies, on literature review and on a careful observation of Thembi Rosa’s work, Verdades Inventadas, one could regard somaesthetics and affective proprioception as important notions to think about dance. Somaesthetics seem to promote the construction of identity in dance, due to its ability to evoke pleasure in movement, connecting the individual with action. |
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Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroomLe Plaisir Esthétique: un laboratoire somaesthétique dans la clase de danseO Prazer Estético: um laboratório somaestético na sala de aula de dançaPercepçãoSomaestéticaDançaPrazerPerceptionSomaesthetics.DancePleasure.PerceptionSomaesthétiqueDansePlaisirThis text presents a reflection on the possibility of incorporating devices potentially able to evoke sensory experiences in dance education. Based on ethnoscenological studies, on literature review and on a careful observation of Thembi Rosa’s work, Verdades Inventadas, one could regard somaesthetics and affective proprioception as important notions to think about dance. Somaesthetics seem to promote the construction of identity in dance, due to its ability to evoke pleasure in movement, connecting the individual with action.Ce texte propose une réflexion sur la possibilité d’une incorporation de dispositifs capables de produire des expériences sensorielles dans les pratiques pédagogiques de la danse. En s’appuyant sur des études ethnoscénologiques, sur une révision de la littérature et sur l’observation attentive de l’oeuvre Verdades Inventadas de Thembi Rosa, il est possible de considérer la somaesthétique et la proprioception affective comme des notions très importantes pour réfléchir sur la danse. La pratique somaesthétique semble promouvoir la notion d’auteur dans le travail du danseur, par sa capacité d’engendrer le plaisir du mouvement, connectant le sujet à l’action.Este texto apresenta uma reflexão sobre a possibilidade de incorporação de dispositivos com potencial de provocação de experiências sensoriais em práticas de dança-educação. Baseando-se nos estudos etnocenológicos, na revisão da literatura e observação atenta da obra Verdades Inventadas, de Thembi Rosa, pode-se considerar a somaestética e a propriocepção afetiva como noções importantes para se pensar a dança. A prática somaestética parece promover a construção da autoralidade na dança, devido à capacidade de gerar prazer no movimento, conectando sujeito e ação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 2 No. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 2 No. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 2 No 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 2 n. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-1462237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683/50163Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Mônica Medeiros2022-10-19T12:48:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/25683Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-19T12:48:24Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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