Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Mônica Medeiros
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683
Resumo: This text presents a reflection on the possibility of incorporating devices potentially able to evoke sensory experiences in dance education. Based on ethnoscenological studies, on literature review and on a careful observation of Thembi Rosa’s work, Verdades Inventadas, one could regard somaesthetics and affective proprioception as important notions to think about dance. Somaesthetics seem to promote the construction of identity in dance, due to its ability to evoke pleasure in movement, connecting the individual with action.
id UFRGS-17_3db9cf276b7ed8ba6fd82201e94f5cc5
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/25683
network_acronym_str UFRGS-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository_id_str
spelling Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroomLe Plaisir Esthétique: un laboratoire somaesthétique dans la clase de danseO Prazer Estético: um laboratório somaestético na sala de aula de dançaPercepçãoSomaestéticaDançaPrazerPerceptionSomaesthetics.DancePleasure.PerceptionSomaesthétiqueDansePlaisirThis text presents a reflection on the possibility of incorporating devices potentially able to evoke sensory experiences in dance education. Based on ethnoscenological studies, on literature review and on a careful observation of Thembi Rosa’s work, Verdades Inventadas, one could regard somaesthetics and affective proprioception as important notions to think about dance. Somaesthetics seem to promote the construction of identity in dance, due to its ability to evoke pleasure in movement, connecting the individual with action.Ce texte propose une réflexion sur la possibilité d’une incorporation de dispositifs capables de produire des expériences sensorielles dans les pratiques pédagogiques de la danse. En s’appuyant sur des études ethnoscénologiques, sur une révision de la littérature et sur l’observation attentive de l’oeuvre Verdades Inventadas de Thembi Rosa, il est possible de considérer la somaesthétique et la proprioception affective comme des notions très importantes pour réfléchir sur la danse. La pratique somaesthétique semble promouvoir la notion d’auteur dans le travail du danseur, par sa capacité d’engendrer le plaisir du mouvement, connectant le sujet à l’action.Este texto apresenta uma reflexão sobre a possibilidade de incorporação de dispositivos com potencial de provocação de experiências sensoriais em práticas de dança-educação. Baseando-se nos estudos etnocenológicos, na revisão da literatura e observação atenta da obra Verdades Inventadas, de Thembi Rosa, pode-se considerar a somaestética e a propriocepção afetiva como noções importantes para se pensar a dança. A prática somaestética parece promover a construção da autoralidade na dança, devido à capacidade de gerar prazer no movimento, conectando sujeito e ação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 2 No. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 2 No. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 2 No 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 2 n. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-1462237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683/50163Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Mônica Medeiros2022-10-19T12:48:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/25683Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-10-19T12:48:24Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
Le Plaisir Esthétique: un laboratoire somaesthétique dans la clase de danse
O Prazer Estético: um laboratório somaestético na sala de aula de dança
title Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
spellingShingle Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
Ribeiro, Mônica Medeiros
Percepção
Somaestética
Dança
Prazer
Perception
Somaesthetics.
Dance
Pleasure.
Perception
Somaesthétique
Danse
Plaisir
title_short Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
title_full Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
title_fullStr Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
title_full_unstemmed Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
title_sort Aesthetic Pleasure: a somaesthetic laboratory in a dance classroom
author Ribeiro, Mônica Medeiros
author_facet Ribeiro, Mônica Medeiros
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Mônica Medeiros
dc.subject.por.fl_str_mv Percepção
Somaestética
Dança
Prazer
Perception
Somaesthetics.
Dance
Pleasure.
Perception
Somaesthétique
Danse
Plaisir
topic Percepção
Somaestética
Dança
Prazer
Perception
Somaesthetics.
Dance
Pleasure.
Perception
Somaesthétique
Danse
Plaisir
description This text presents a reflection on the possibility of incorporating devices potentially able to evoke sensory experiences in dance education. Based on ethnoscenological studies, on literature review and on a careful observation of Thembi Rosa’s work, Verdades Inventadas, one could regard somaesthetics and affective proprioception as important notions to think about dance. Somaesthetics seem to promote the construction of identity in dance, due to its ability to evoke pleasure in movement, connecting the individual with action.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683
url https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/25683/50163
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presença
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 2 No. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 2 No. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 2 No 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146
Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 2 n. 1 (2012): jan./jun. 2012; 133-146
2237-2660
reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
collection Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.presenca@gmail.com
_version_ 1799766306771173376