Entre o Fazer de Conta e o Fazer Acreditar: : as crianças e suas performances em instalações de jogo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Nathalia Scheuermann dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalho, Rodrigo Saballa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124009
Resumo: Based on Early Childhood Social Studies and Performance Studies, this article aims to analyze the ways in which children in Early Childhood Education, aged between 3 and 5 years old, produce performances during play in recreational play installations, as the result of a research project involving children. The methodology is based on the Mosaic Approach and on the proposition of recreational play installations. Through the analyses, two units were defined: a) make-believe performances; b) make-belief performances. Thus, it was possible to make inferences about the free movement of children between the make-believe and make-belief performances through their body modulations, gestures and voices.
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spelling Entre o Fazer de Conta e o Fazer Acreditar: : as crianças e suas performances em instalações de jogoEarly Childhood Education. Recreational play installation. Performance. Research involving children. Contemporary art.École maternelle. Mise en œuvre du jeu. Performance. Recherche avec enfants. Art Contemporain.Educação Infantil. Instalação de jogo. Performance. Pesquisa com crianças. Arte contemporânea.Based on Early Childhood Social Studies and Performance Studies, this article aims to analyze the ways in which children in Early Childhood Education, aged between 3 and 5 years old, produce performances during play in recreational play installations, as the result of a research project involving children. The methodology is based on the Mosaic Approach and on the proposition of recreational play installations. Through the analyses, two units were defined: a) make-believe performances; b) make-belief performances. Thus, it was possible to make inferences about the free movement of children between the make-believe and make-belief performances through their body modulations, gestures and voices.Basé sur les Études Sociales de l’Enfance et sur les Études de la Performance, l’article a comme but d’analyser les façons dont les enfants de l’École maternelle, âgés de 3 à 5 ans, produisent des performances pendant les jeux dans leurs mises en œuvre. Il s’agit d’une recherche avec des enfants dont la méthodologie est fondée sur l’Approche de la Mosaïque et sur la proposition des mises en œuvre du jeu. Après les analyses, deux unités ont été définies : a) performances de faire semblant ; b) performances de faire croire. Il a été ainsi possible d’inférer à propos du libre passage des enfants entre les performances de faire semblant et de faire croire, à travers leurs modulations corporelles, gestes et voix.Fundamentado nos Estudos Sociais da Infância e nos Estudos da Performance, o artigo objetiva analisar os modos como crianças da Educação Infantil, com idades entre 3 e 5 anos, produzem performances durante brincadeiras em instalações de j ogo. Trata-se de uma pesquisa com crianças cuja metodologia é pautada na Abordagem do Mosaico e na proposição de instalações de jogo. Mediante as análises, foram definidas duas unidades: a) performances de fazer de conta; b) performances de fazer acreditar. Assim, foi possível fazer inferências a respeito do livre trânsito das crianças entre as performanc es de fazer de conta e fazer acreditar, por meio de suas modulações corporais, gestos e vozes.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124009Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-33Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-33Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-33Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 1 (2023): Jan./Mar. 2023; 1-332237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/124009/87352Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Nathalia Scheuermann dosCarvalho, Rodrigo Saballa de2022-12-23T18:52:00Zoai:seer.ufrgs.br:article/124009Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2022-12-23T18:52Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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