FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967 |
Resumo: | The text presents reflections on school management, based on the contributions of Freire and other authors who provided theoretical support for quantitative-qualitative research, intending to identify the perceptions of teachers who work in basic education about their work during the context of the pandemic. The study used online questionnaires (110 respondents) and interviews with 7 teachers, over 5 days, bringing information about the working conditions in the ERE and the performance of school managers, showing mechanisms of control and oppression. |
id |
UFRGS-22_236b44cb8761a516252a0c351e35fe4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/115967 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTOFREIRE Y SUS CONTRIBUCIONES PARA PENSAR LA GESTIÓNESCOLAR EN EL CONTEXTO PANDÉMICOFREIRE E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA PENSAR GESTÃO ESCOLAR EM CONTEXTO DE PANDEMIAEducaçãoFreireGestãoGestão EscolarPandemiaEducationFreireSchool managementPandemicEducaciónFreireGestión EscolarPandemiaThe text presents reflections on school management, based on the contributions of Freire and other authors who provided theoretical support for quantitative-qualitative research, intending to identify the perceptions of teachers who work in basic education about their work during the context of the pandemic. The study used online questionnaires (110 respondents) and interviews with 7 teachers, over 5 days, bringing information about the working conditions in the ERE and the performance of school managers, showing mechanisms of control and oppression.El texto presenta reflexiones sobre la gestión escolar, a partir de los aportes de Freire y otros autores que dio soporte teórico para una investigación cuantitativa-cualitativa, con el objetivo de identificar las percepciones de los docentes que actúan en la educación básica sobre su trabajo en contexto de una pandemia. El estudio utilizó cuestionarios online (110 encuestados) y entrevistas a 7 docentes, durante 5 días, aportando información sobre las condiciones laborales en los ERE y sobre el desempeño de los directivos escolares, mostrando mecanismos de control y opresión.O texto apresenta reflexões sobre gestão escolar, a partir das contribuições de Freire e outros autores que forneceram aporte teórico para uma pesquisa quanti-qualitativa, com o objetivo de identificar as percepções de docentes que atuam na educação básica sobre o seu trabalho durante o contexto de pandemia. O estudo utilizou questionários online (110 respondentes) e entrevistas com 7 professores, ao longo de 5 dias, trazendo informações sobre as condições de trabalho no ERE e sobre a atuação dos gestores escolares, evidenciando mecanismos de controle e opressão.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa exploratória quanti-qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11596710.21573/vol39n12023.115967REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967/88123Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Elita Betania de Andrade2023-12-25T13:36:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/115967Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:25Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO FREIRE Y SUS CONTRIBUCIONES PARA PENSAR LA GESTIÓNESCOLAR EN EL CONTEXTO PANDÉMICO FREIRE E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA PENSAR GESTÃO ESCOLAR EM CONTEXTO DE PANDEMIA |
title |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO |
spellingShingle |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO Martins, Elita Betania de Andrade Educação Freire Gestão Gestão Escolar Pandemia Education Freire School management Pandemic Educación Freire Gestión Escolar Pandemia |
title_short |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO |
title_full |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO |
title_fullStr |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO |
title_full_unstemmed |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO |
title_sort |
FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO |
author |
Martins, Elita Betania de Andrade |
author_facet |
Martins, Elita Betania de Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Elita Betania de Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Freire Gestão Gestão Escolar Pandemia Education Freire School management Pandemic Educación Freire Gestión Escolar Pandemia |
topic |
Educação Freire Gestão Gestão Escolar Pandemia Education Freire School management Pandemic Educación Freire Gestión Escolar Pandemia |
description |
The text presents reflections on school management, based on the contributions of Freire and other authors who provided theoretical support for quantitative-qualitative research, intending to identify the perceptions of teachers who work in basic education about their work during the context of the pandemic. The study used online questionnaires (110 respondents) and interviews with 7 teachers, over 5 days, bringing information about the working conditions in the ERE and the performance of school managers, showing mechanisms of control and oppression. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa exploratória quanti-qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967 10.21573/vol39n12023.115967 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.115967 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967/88123 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766372734992384 |