FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Elita Betania de Andrade
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967
Resumo: The text presents reflections on school management, based on the contributions of Freire and other authors who provided theoretical support for quantitative-qualitative research, intending to identify the perceptions of teachers who work in basic education about their work during the context of the pandemic. The study used online questionnaires (110 respondents) and interviews with 7 teachers, over 5 days, bringing information about the working conditions in the ERE and the performance of school managers, showing mechanisms of control and oppression.
id UFRGS-22_236b44cb8761a516252a0c351e35fe4d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/115967
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTOFREIRE Y SUS CONTRIBUCIONES PARA PENSAR LA GESTIÓNESCOLAR EN EL CONTEXTO PANDÉMICOFREIRE E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA PENSAR GESTÃO ESCOLAR EM CONTEXTO DE PANDEMIAEducaçãoFreireGestãoGestão EscolarPandemiaEducationFreireSchool managementPandemicEducaciónFreireGestión EscolarPandemiaThe text presents reflections on school management, based on the contributions of Freire and other authors who provided theoretical support for quantitative-qualitative research, intending to identify the perceptions of teachers who work in basic education about their work during the context of the pandemic. The study used online questionnaires (110 respondents) and interviews with 7 teachers, over 5 days, bringing information about the working conditions in the ERE and the performance of school managers, showing mechanisms of control and oppression.El texto presenta reflexiones sobre la gestión escolar, a partir de los aportes de Freire y otros autores que dio soporte teórico para una investigación cuantitativa-cualitativa, con el objetivo de identificar las percepciones de los docentes que actúan en la educación básica sobre su trabajo en contexto de una pandemia. El estudio utilizó cuestionarios online (110 encuestados) y entrevistas a 7 docentes, durante 5 días, aportando información sobre las condiciones laborales en los ERE y sobre el desempeño de los directivos escolares, mostrando mecanismos de control y opresión.O texto apresenta reflexões sobre gestão escolar, a partir das contribuições de Freire e outros autores que forneceram aporte teórico para uma pesquisa quanti-qualitativa, com o objetivo de identificar as percepções de docentes que atuam na educação básica sobre o seu trabalho durante o contexto de pandemia. O estudo utilizou questionários online (110 respondentes) e entrevistas com 7 professores, ao longo de 5 dias, trazendo informações sobre as condições de trabalho no ERE e sobre a atuação dos gestores escolares, evidenciando mecanismos de controle e opressão.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa exploratória quanti-qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11596710.21573/vol39n12023.115967REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967/88123Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Elita Betania de Andrade2023-12-25T13:36:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/115967Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:25Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
FREIRE Y SUS CONTRIBUCIONES PARA PENSAR LA GESTIÓNESCOLAR EN EL CONTEXTO PANDÉMICO
FREIRE E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA PENSAR GESTÃO ESCOLAR EM CONTEXTO DE PANDEMIA
title FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
spellingShingle FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
Martins, Elita Betania de Andrade
Educação
Freire
Gestão
Gestão Escolar
Pandemia
Education
Freire
School management
Pandemic
Educación
Freire
Gestión Escolar
Pandemia
title_short FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
title_full FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
title_fullStr FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
title_full_unstemmed FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
title_sort FREIRE AND ITS CONTRIBUTIONS TO THINKING SCHOOLMANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXTO
author Martins, Elita Betania de Andrade
author_facet Martins, Elita Betania de Andrade
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Elita Betania de Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Freire
Gestão
Gestão Escolar
Pandemia
Education
Freire
School management
Pandemic
Educación
Freire
Gestión Escolar
Pandemia
topic Educação
Freire
Gestão
Gestão Escolar
Pandemia
Education
Freire
School management
Pandemic
Educación
Freire
Gestión Escolar
Pandemia
description The text presents reflections on school management, based on the contributions of Freire and other authors who provided theoretical support for quantitative-qualitative research, intending to identify the perceptions of teachers who work in basic education about their work during the context of the pandemic. The study used online questionnaires (110 respondents) and interviews with 7 teachers, over 5 days, bringing information about the working conditions in the ERE and the performance of school managers, showing mechanisms of control and oppression.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa exploratória quanti-qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967
10.21573/vol39n12023.115967
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.115967
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/115967/88123
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766372734992384