Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701 |
Resumo: | This study problematizes the relationship between political-pedagogical projects (PPP) and the sciences of education in pedagogy courses in public Universities of RS. The study was qualitative with documentary and discursive analysis. As theoretical inspiration, the research followed clues from Foucauldian and curriculum studies. It argues that the distancing of educational sciences, in the PPP, may indicate a shift from humanist, progressive conceptions to utilitarian and pragmatic conceptions. |
id |
UFRGS-22_4dd5a969c5b217c2179a785e40b2edae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/135701 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciencesProyectos político-pedagógicos de cursos de pedagogía de RS y las ciencias de la educaciónProjetos político-pedagógico de cursos de pedagogia do RS e as ciências da educaçãopedagogy coursepolitical-pedagogical projectscience of educationpedagogy coursepolitical-pedagogical projectscience of educationcurso de pedagogiaprojeto político-pedagógicociências da educaçãocurso de pedagogiaprojeto político-pedagógicociências da educaçãocurso de pedagogíaproyecto político-pedagógicociencias de la educacióncurso de pedagogíaproyecto político-pedagógicociencias de la educaciónThis study problematizes the relationship between political-pedagogical projects (PPP) and the sciences of education in pedagogy courses in public Universities of RS. The study was qualitative with documentary and discursive analysis. As theoretical inspiration, the research followed clues from Foucauldian and curriculum studies. It argues that the distancing of educational sciences, in the PPP, may indicate a shift from humanist, progressive conceptions to utilitarian and pragmatic conceptions.Este trabajo problematiza la relación entre proyectos político-pedagógicos (PPP) y las ciencias de la educación en cursos de pedagogía de universidades públicas de RS. El estudio fue de naturaleza cualitativa con análisis documental y discursiva. Como inspiración teórica, la investigación se inspiró teóricamente en los estudios foucaultianos y curriculares. Argumento que la lejanía de las ciencias de la educación, en los PPP, puede indicar un desplazamiento de las concepciones humanistas y progresistas hacia concepciones utilitaristas y pragmáticas. Este trabalho problematiza a relação entre projetos político-pedagógicos (PPP) e as ciências da educação em cursos de pedagogia de universidades públicas do RS. O estudo foi de natureza qualitativa com análise documental e discursiva. Como inspiração teórica, a pesquisa seguiu pistas de estudos foucaultianos e sobre currículo. Argumento que o afastamento das ciências da educação, nos PPP, pode indicar um deslocamento das concepções humanistas, progressistas, para concepções utilitárias e pragmáticas.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2024-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/13570110.21573/vol40n12024.135701REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701/91566Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOsório, Mara Rejane Vieira2025-02-05T17:32:14Zoai:seer.ufrgs.br:article/135701Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2025-02-05T17:32:14Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences Proyectos político-pedagógicos de cursos de pedagogía de RS y las ciencias de la educación Projetos político-pedagógico de cursos de pedagogia do RS e as ciências da educação |
title |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences |
spellingShingle |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences Osório, Mara Rejane Vieira pedagogy course political-pedagogical project science of education pedagogy course political-pedagogical project science of education curso de pedagogia projeto político-pedagógico ciências da educação curso de pedagogia projeto político-pedagógico ciências da educação curso de pedagogía proyecto político-pedagógico ciencias de la educación curso de pedagogía proyecto político-pedagógico ciencias de la educación |
title_short |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences |
title_full |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences |
title_fullStr |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences |
title_full_unstemmed |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences |
title_sort |
Political-pedagogical projects for pedagogy courses in RS and educational sciences |
author |
Osório, Mara Rejane Vieira |
author_facet |
Osório, Mara Rejane Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Osório, Mara Rejane Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogy course political-pedagogical project science of education pedagogy course political-pedagogical project science of education curso de pedagogia projeto político-pedagógico ciências da educação curso de pedagogia projeto político-pedagógico ciências da educação curso de pedagogía proyecto político-pedagógico ciencias de la educación curso de pedagogía proyecto político-pedagógico ciencias de la educación |
topic |
pedagogy course political-pedagogical project science of education pedagogy course political-pedagogical project science of education curso de pedagogia projeto político-pedagógico ciências da educação curso de pedagogia projeto político-pedagógico ciências da educação curso de pedagogía proyecto político-pedagógico ciencias de la educación curso de pedagogía proyecto político-pedagógico ciencias de la educación |
description |
This study problematizes the relationship between political-pedagogical projects (PPP) and the sciences of education in pedagogy courses in public Universities of RS. The study was qualitative with documentary and discursive analysis. As theoretical inspiration, the research followed clues from Foucauldian and curriculum studies. It argues that the distancing of educational sciences, in the PPP, may indicate a shift from humanist, progressive conceptions to utilitarian and pragmatic conceptions. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701 10.21573/vol40n12024.135701 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol40n12024.135701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701/91566 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1825135023863365632 |