POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Osório, Mara Rejane Vieira
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701
Resumo: This study problematizes the relationship between political-pedagogical projects (PPP) and the sciences of education in pedagogy courses in public Universities of RS. The study was qualitative with documentary and discursive analysis. As theoretical inspiration, the research followed clues from Foucauldian and curriculum studies. It argues that the distancing of educational sciences, in the PPP, may indicate a shift from humanist, progressive conceptions to utilitarian and pragmatic conceptions.
id UFRGS-22_4dd5a969c5b217c2179a785e40b2edae
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/135701
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCESPROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DE CURSOS DE PEDAGOGÍA DE RS Y LAS CIENCIAS DE LA EDUCACIÓNPROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE CURSOS DE PEDAGOGIA DO RS E AS CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃOpedagogy coursepolitical-pedagogical projectscience of educationpedagogy coursepolitical-pedagogical projectscience of educationcurso de pedagogiaprojeto político-pedagógicociências da educaçãocurso de pedagogiaprojeto político-pedagógicociências da educaçãocurso de pedagogíaproyecto político-pedagógicociencias de la educacióncurso de pedagogíaproyecto político-pedagógicociencias de la educaciónThis study problematizes the relationship between political-pedagogical projects (PPP) and the sciences of education in pedagogy courses in public Universities of RS. The study was qualitative with documentary and discursive analysis. As theoretical inspiration, the research followed clues from Foucauldian and curriculum studies. It argues that the distancing of educational sciences, in the PPP, may indicate a shift from humanist, progressive conceptions to utilitarian and pragmatic conceptions.Este trabajo problematiza la relación entre proyectos político-pedagógicos (PPP) y las ciencias de la educación en cursos de pedagogía de universidades públicas de RS.  El estudio fue de naturaleza cualitativa con análisis documental y discursiva. Como inspiración teórica, la investigación se inspiró teóricamente en los estudios foucaultianos y curriculares. Argumento que la lejanía de las ciencias de la educación, en los PPP, puede indicar un desplazamiento de las concepciones humanistas y progresistas hacia concepciones utilitaristas y pragmáticas.  Este trabalho problematiza a relação entre projetos político-pedagógicos (PPP) e as ciências da educação em cursos de pedagogia de universidades públicas do RS.  O estudo foi de natureza qualitativa com análise documental e discursiva. Como inspiração teórica, a pesquisa seguiu pistas de estudos foucaultianos e sobre currículo. Argumento que o afastamento das ciências da educação, nos PPP, pode indicar um deslocamento das concepções humanistas, progressistas, para concepções utilitárias e pragmáticas.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2024-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/13570110.21573/vol40n12024.135701REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701/91566Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOsório, Mara Rejane Vieira2024-03-15T19:49:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/135701Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2024-03-15T19:49:03Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
PROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DE CURSOS DE PEDAGOGÍA DE RS Y LAS CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN
PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE CURSOS DE PEDAGOGIA DO RS E AS CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO
title POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
spellingShingle POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
Osório, Mara Rejane Vieira
pedagogy course
political-pedagogical project
science of education
pedagogy course
political-pedagogical project
science of education
curso de pedagogia
projeto político-pedagógico
ciências da educação
curso de pedagogia
projeto político-pedagógico
ciências da educação
curso de pedagogía
proyecto político-pedagógico
ciencias de la educación
curso de pedagogía
proyecto político-pedagógico
ciencias de la educación
title_short POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
title_full POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
title_fullStr POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
title_full_unstemmed POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
title_sort POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS FOR PEDAGOGY COURSES IN RS AND EDUCATIONAL SCIENCES
author Osório, Mara Rejane Vieira
author_facet Osório, Mara Rejane Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Osório, Mara Rejane Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogy course
political-pedagogical project
science of education
pedagogy course
political-pedagogical project
science of education
curso de pedagogia
projeto político-pedagógico
ciências da educação
curso de pedagogia
projeto político-pedagógico
ciências da educação
curso de pedagogía
proyecto político-pedagógico
ciencias de la educación
curso de pedagogía
proyecto político-pedagógico
ciencias de la educación
topic pedagogy course
political-pedagogical project
science of education
pedagogy course
political-pedagogical project
science of education
curso de pedagogia
projeto político-pedagógico
ciências da educação
curso de pedagogia
projeto político-pedagógico
ciências da educação
curso de pedagogía
proyecto político-pedagógico
ciencias de la educación
curso de pedagogía
proyecto político-pedagógico
ciencias de la educación
description This study problematizes the relationship between political-pedagogical projects (PPP) and the sciences of education in pedagogy courses in public Universities of RS. The study was qualitative with documentary and discursive analysis. As theoretical inspiration, the research followed clues from Foucauldian and curriculum studies. It argues that the distancing of educational sciences, in the PPP, may indicate a shift from humanist, progressive conceptions to utilitarian and pragmatic conceptions.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701
10.21573/vol40n12024.135701
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701
identifier_str_mv 10.21573/vol40n12024.135701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/135701/91566
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766369641693184