Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292 |
Resumo: | The article discusses the mathematics teacher training, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course offered at UFMS - Federal University of Mato Grosso do Sul, CPTL - Três Lagoas Campus. The research links the teaching, research and extension categories inherent in the academic pedagogy, to the teaching knowledge, practice and identity categories, widely evidenced as characteristics of teacher education, by authors such as Shulman (1986), Fiorentini et al (1998), Tardif (2002). The work responds to the purpose of clarifying about the reach of these categories, as a political-pedagogical proposal of the university mathematics teacher training course. Methodologically, the research is structured as a dialectical exercise, through content analysis. The research points to a generic characterization of the teacher training proposal of the UFMS/CPTL Mathematics Course, arising from theoretical and methodological ambiguities. |
id |
UEPG-31_fab54a34e904ccc749d7582d1a635e20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/14292 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL courseLa pedagogia universitaria y la formación del profesor de matemática: un análisis del proyecto pedagógico del curso de la UFMS/CPTLA pedagogia universitária e a formação do professor de matemática: uma análise do projeto pedagógico do curso da UFMS/CPTLFormação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico.Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project.Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico.The article discusses the mathematics teacher training, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course offered at UFMS - Federal University of Mato Grosso do Sul, CPTL - Três Lagoas Campus. The research links the teaching, research and extension categories inherent in the academic pedagogy, to the teaching knowledge, practice and identity categories, widely evidenced as characteristics of teacher education, by authors such as Shulman (1986), Fiorentini et al (1998), Tardif (2002). The work responds to the purpose of clarifying about the reach of these categories, as a political-pedagogical proposal of the university mathematics teacher training course. Methodologically, the research is structured as a dialectical exercise, through content analysis. The research points to a generic characterization of the teacher training proposal of the UFMS/CPTL Mathematics Course, arising from theoretical and methodological ambiguities.El artículo discute la formación del profesor de matemática, a partir del análisis del Proyecto Pedagógico del Curso ofrecido en la UFMS – Universidad Federal de Mato Grosso do Sul, CPTL – Campus de Três Lagoas. La investigación vincula las categorías de enseñanza, investigación e extensión, inherentes a la pedagogía universitaria, a las categorías saberes docentes, práctica docente e identidad docente, ampliamente evidenciadas como características de la formación de profesores, por autores como Shulman (1986), Fiorentini (1998), Tardif (2002). El trabajo busca aclarar el alcance de las referidas categorías, como propuesta político-pedagógica del curso universitario de formación de los profesores de matemática. Metodológicamente, la investigación se estructura como ejercicio dialéctico, por medio del Análisis de Contenido. La investigación apunta hacia una caracterización genérica de la propuesta de formación de profesores en el Curso de Matemática de la UFMS/CPTL, que surge de ambigüedades teóricas y metodológicas. O artigo discute a formação do professor de matemática, a partir da análise do Projeto Pedagógico do Curso ofertado na UFMS – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, CPTL – Campus de Três Lagoas. A pesquisa vincula as categorias de ensino, pesquisa e extensão, inerentes à pedagógica universitária, às categorias saberes docentes, prática e identidade docentes, amplamente evidenciadas como características da formação de professores, por autores como Shulman (1986), Fiorentini (1998), Tardif (2002). O trabalho responde pelo objetivo de elucidar o alcance, das referidas categorias, como proposta político-pedagógica do curso universitário de formação dos professores de matemática. Metodologicamente, a pesquisa se estrutura como exercício dialético, por meio da Análise de Conteúdo. A pesquisa aponta para uma caracterização genérica da proposta de formação de professores no Curso de Matemática da UFMS/CPTL, advinda de ambiguidades teóricas e metodológicas.Editora UEPG2020-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1429210.5212/OlharProfr.v.22.0014Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-12Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-121984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209212931https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215972https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215973https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209216133Copyright (c) 2020 Paulo Fioravante Giareta, Eugenia Brunilda Opazo Uribe, Gerson dos Santos Fariasinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiareta, Paulo FioravanteUribe, Eugenia Brunilda OpazoFarias, Gerson dos Santos2022-03-19T20:08:03Zoai:uepg.br:article/14292Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:08:03Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course La pedagogia universitaria y la formación del profesor de matemática: un análisis del proyecto pedagógico del curso de la UFMS/CPTL A pedagogia universitária e a formação do professor de matemática: uma análise do projeto pedagógico do curso da UFMS/CPTL |
title |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course |
spellingShingle |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course Giareta, Paulo Fioravante Formação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico. Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project. Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico. |
title_short |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course |
title_full |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course |
title_fullStr |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course |
title_full_unstemmed |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course |
title_sort |
Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course |
author |
Giareta, Paulo Fioravante |
author_facet |
Giareta, Paulo Fioravante Uribe, Eugenia Brunilda Opazo Farias, Gerson dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Uribe, Eugenia Brunilda Opazo Farias, Gerson dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giareta, Paulo Fioravante Uribe, Eugenia Brunilda Opazo Farias, Gerson dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico. Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project. Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico. |
topic |
Formação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico. Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project. Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico. |
description |
The article discusses the mathematics teacher training, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course offered at UFMS - Federal University of Mato Grosso do Sul, CPTL - Três Lagoas Campus. The research links the teaching, research and extension categories inherent in the academic pedagogy, to the teaching knowledge, practice and identity categories, widely evidenced as characteristics of teacher education, by authors such as Shulman (1986), Fiorentini et al (1998), Tardif (2002). The work responds to the purpose of clarifying about the reach of these categories, as a political-pedagogical proposal of the university mathematics teacher training course. Methodologically, the research is structured as a dialectical exercise, through content analysis. The research points to a generic characterization of the teacher training proposal of the UFMS/CPTL Mathematics Course, arising from theoretical and methodological ambiguities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292 10.5212/OlharProfr.v.22.0014 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.22.0014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209212931 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215972 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215973 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209216133 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Paulo Fioravante Giareta, Eugenia Brunilda Opazo Uribe, Gerson dos Santos Farias info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Paulo Fioravante Giareta, Eugenia Brunilda Opazo Uribe, Gerson dos Santos Farias |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-12 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12 Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053496873189376 |