Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giareta, Paulo Fioravante
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Uribe, Eugenia Brunilda Opazo, Farias, Gerson dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292
Resumo: The article discusses the mathematics teacher training, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course offered at UFMS - Federal University of Mato Grosso do Sul, CPTL - Três Lagoas Campus. The research links the teaching, research and extension categories inherent in the academic pedagogy, to the teaching knowledge, practice and identity categories, widely evidenced as characteristics of teacher education, by authors such as Shulman (1986), Fiorentini et al (1998), Tardif (2002). The work responds to the purpose of clarifying about the reach of these categories, as a political-pedagogical proposal of the university mathematics teacher training course. Methodologically, the research is structured as a dialectical exercise, through content analysis. The research points to a generic characterization of the teacher training proposal of the UFMS/CPTL Mathematics Course, arising from theoretical and methodological ambiguities.
id UEPG-31_fab54a34e904ccc749d7582d1a635e20
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14292
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL courseLa pedagogia universitaria y la formación del profesor de matemática: un análisis del proyecto pedagógico del curso de la UFMS/CPTLA pedagogia universitária e a formação do professor de matemática: uma análise do projeto pedagógico do curso da UFMS/CPTLFormação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico.Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project.Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico.The article discusses the mathematics teacher training, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course offered at UFMS - Federal University of Mato Grosso do Sul, CPTL - Três Lagoas Campus. The research links the teaching, research and extension categories inherent in the academic pedagogy, to the teaching knowledge, practice and identity categories, widely evidenced as characteristics of teacher education, by authors such as Shulman (1986), Fiorentini et al (1998), Tardif (2002). The work responds to the purpose of clarifying about the reach of these categories, as a political-pedagogical proposal of the university mathematics teacher training course. Methodologically, the research is structured as a dialectical exercise, through content analysis. The research points to a generic characterization of the teacher training proposal of the UFMS/CPTL Mathematics Course, arising from theoretical and methodological ambiguities.El artículo discute la formación del profesor de matemática, a partir del análisis del Proyecto Pedagógico del Curso ofrecido en la UFMS – Universidad Federal de Mato Grosso do Sul, CPTL – Campus de Três Lagoas. La investigación vincula las categorías de enseñanza, investigación e extensión, inherentes a la pedagogía universitaria, a las categorías saberes docentes, práctica docente e identidad docente, ampliamente evidenciadas como características de la formación de profesores, por autores como Shulman (1986), Fiorentini (1998), Tardif (2002). El trabajo busca aclarar el alcance de las referidas categorías, como propuesta político-pedagógica del curso universitario de formación de los profesores de matemática. Metodológicamente, la investigación se estructura como ejercicio dialéctico, por medio del Análisis de Contenido. La investigación apunta hacia una caracterización genérica de la propuesta de formación de profesores en el Curso de Matemática de la UFMS/CPTL, que surge de ambigüedades teóricas y metodológicas. O artigo discute a formação do professor de matemática, a partir da análise do Projeto Pedagógico do Curso ofertado na UFMS – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, CPTL – Campus de Três Lagoas. A pesquisa vincula as categorias de ensino, pesquisa e extensão, inerentes à pedagógica universitária, às categorias saberes docentes, prática e identidade docentes, amplamente evidenciadas como características da formação de professores, por autores como Shulman (1986), Fiorentini (1998), Tardif (2002). O trabalho responde pelo objetivo de elucidar o alcance, das referidas categorias, como proposta político-pedagógica do curso universitário de formação dos professores de matemática. Metodologicamente, a pesquisa se estrutura como exercício dialético, por meio da Análise de Conteúdo. A pesquisa aponta para uma caracterização genérica da proposta de formação de professores no Curso de Matemática da UFMS/CPTL, advinda de ambiguidades teóricas e metodológicas.Editora UEPG2020-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1429210.5212/OlharProfr.v.22.0014Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-12Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-121984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209212931https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215972https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215973https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209216133Copyright (c) 2020 Paulo Fioravante Giareta, Eugenia Brunilda Opazo Uribe, Gerson dos Santos Fariasinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiareta, Paulo FioravanteUribe, Eugenia Brunilda OpazoFarias, Gerson dos Santos2022-03-19T20:08:03Zoai:uepg.br:article/14292Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:08:03Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
La pedagogia universitaria y la formación del profesor de matemática: un análisis del proyecto pedagógico del curso de la UFMS/CPTL
A pedagogia universitária e a formação do professor de matemática: uma análise do projeto pedagógico do curso da UFMS/CPTL
title Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
spellingShingle Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
Giareta, Paulo Fioravante
Formação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico.
Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project.
Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico.
title_short Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
title_full Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
title_fullStr Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
title_full_unstemmed Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
title_sort Academic pedagogy and mathematics teacher training: an analysis of the pedagogical project of the mathematics UFMS/CPTL course
author Giareta, Paulo Fioravante
author_facet Giareta, Paulo Fioravante
Uribe, Eugenia Brunilda Opazo
Farias, Gerson dos Santos
author_role author
author2 Uribe, Eugenia Brunilda Opazo
Farias, Gerson dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giareta, Paulo Fioravante
Uribe, Eugenia Brunilda Opazo
Farias, Gerson dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico.
Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project.
Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico.
topic Formação de professores. Curso de Matemática. Projeto Pedagógico.
Teacher Training. Math Course. Pedagogical Project.
Formación de profesores. Curso de Matemática. Proyecto Pedagógico.
description The article discusses the mathematics teacher training, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course offered at UFMS - Federal University of Mato Grosso do Sul, CPTL - Três Lagoas Campus. The research links the teaching, research and extension categories inherent in the academic pedagogy, to the teaching knowledge, practice and identity categories, widely evidenced as characteristics of teacher education, by authors such as Shulman (1986), Fiorentini et al (1998), Tardif (2002). The work responds to the purpose of clarifying about the reach of these categories, as a political-pedagogical proposal of the university mathematics teacher training course. Methodologically, the research is structured as a dialectical exercise, through content analysis. The research points to a generic characterization of the teacher training proposal of the UFMS/CPTL Mathematics Course, arising from theoretical and methodological ambiguities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292
10.5212/OlharProfr.v.22.0014
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209212931
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215972
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209215973
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14292/209209216133
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Paulo Fioravante Giareta, Eugenia Brunilda Opazo Uribe, Gerson dos Santos Farias
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Paulo Fioravante Giareta, Eugenia Brunilda Opazo Uribe, Gerson dos Santos Farias
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-12
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-12
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496873189376