EARLY CHILDHOOD EDUCATION COVERAGE AND SERVICE: CONTRADICTIONS, CHALLENGES AND PERSPECTIVES FOR THE NEW FUNDEB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Adelaide Alves
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Santos, Joedson Brito dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128444
Resumo: The text discusses the coverage and attendance of early childhood education considering the prospects for the New Fundeb. It uses the method of historical-dialectical materialism and the corpus of the research is data from PNAD and the School Census, partly systematized by the Laboratory of Educational Data/UFPR. The results point to advances in coverage and service indicators and EC funding policies, with the achievements of Novo Fundeb. But they also revealed contradictions and persistent challenges to guaranteeing the right to education for children, especially black, indigenous, and poor children.
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spelling EARLY CHILDHOOD EDUCATION COVERAGE AND SERVICE: CONTRADICTIONS, CHALLENGES AND PERSPECTIVES FOR THE NEW FUNDEBCOBERTURA Y ASISTENCIA DE LA EDUCACIÓN INFANTIL: CONTRADICCIONES, RETOS Y PERSPECTIVAS PARA EL NUEVO FUNDEBCOBERTURA E ATENDIMENTO DA EDUCAÇÃO INFANTIL: CONTRADIÇÕES, DESAFIOS E PERSPECTIVAS PARA O NOVO FUNDEBNew FundebRight to early childhood educationRoofAttendanceInequalityNovo FundebDireito à educação infantilCoberturaAtendimentoDesigualdadeNovo FundebDerecho a la educación en la primera infanciaCoberturaAsistenciaDesigualdadThe text discusses the coverage and attendance of early childhood education considering the prospects for the New Fundeb. It uses the method of historical-dialectical materialism and the corpus of the research is data from PNAD and the School Census, partly systematized by the Laboratory of Educational Data/UFPR. The results point to advances in coverage and service indicators and EC funding policies, with the achievements of Novo Fundeb. But they also revealed contradictions and persistent challenges to guaranteeing the right to education for children, especially black, indigenous, and poor children.El texto discute la cobertura y asistencia de la educación infantil considerando las perspectivas del Nuevo Fundeb. Utiliza el método del materialismo histórico-dialéctico y el corpus de la investigación son datos de la PNAD y del Censo Escolar, en parte sistematizados por el Laboratorio de Datos Educativos/UFPR. Los resultados mostraron avances en los indicadores de cobertura y asistencia y en las políticas de financiamiento de la CE, con los logros del Novo Fundeb. Sin embargo, también revelaron contradicciones y retos persistentes para garantizar el derecho a la educación de los niños, especialmente de los niños negros, indígenas y pobres.O texto discute a cobertura e atendimento da educação infantil considerando as perspectivas para o Novo Fundeb. Utiliza o método do materialismo histórico-dialético e o corpus da pesquisa são os dados da PNAD e do Censo Escolar, em parte sistematizados pelo Laboratório de Dados Educacionais/UFPR. Os resultados apontaram avanços nos indicadores de cobertura e atendimento e nas políticas de financiamento de EI, com as conquistas do Novo Fundeb. Mas também revelaram contradições e desafios persistentes à garantia do direito à educação das crianças, principalmente, as negras, indígenas e pobres.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2024-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12844410.21573/vol40n12024.128444REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128444/91562Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Adelaide AlvesSantos, Joedson Brito dos2024-03-15T19:49:06Zoai:seer.ufrgs.br:article/128444Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2024-03-15T19:49:06Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
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