From Fundef to Fundeb: evaluating the past to think about the future: a case study in the municipality of Pirapozinho - SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Regina Celia
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Di Giorgi, Cristiano Amaral
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/436
Resumo: This article, which involves a combination of quantitative and qualitative procedures,provides survey results that examined the impact of Fundef in structuring the municipal school network of Pirapozinho-SP, and shows how these results provide subsidies to a more appropriate functioning of current policy education funding. It was found that,even without increasing the financial resources of school, Fundef rationalized and made   more efficient implementation, reducing waste and diversion, and that the constitution of Fundef opened the possibility of deploying Fundeb currently in effect and that the improvement in their functioning is related to increased participation of society in the decisions of educational policy and investment in skills of such participation.
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spelling From Fundef to Fundeb: evaluating the past to think about the future: a case study in the municipality of Pirapozinho - SPDel Fundef al Fundeb: evaluacion del pasado para pensar el futuro: un estudio de caso en el municipio de Pirapozinho - SPDo Fundef ao Fundeb: avaliando o passado para pensar o futuro: um estudo de caso no municipio de Pirapozinho-SPPoliticas públicas; Financiamento da educação; Fundef; FundebPublic policy; Education funding; Fundef; FundebPoliticas públicas; Financiacion de la educacion; FUNDEF; FUNDEBThis article, which involves a combination of quantitative and qualitative procedures,provides survey results that examined the impact of Fundef in structuring the municipal school network of Pirapozinho-SP, and shows how these results provide subsidies to a more appropriate functioning of current policy education funding. It was found that,even without increasing the financial resources of school, Fundef rationalized and made   more efficient implementation, reducing waste and diversion, and that the constitution of Fundef opened the possibility of deploying Fundeb currently in effect and that the improvement in their functioning is related to increased participation of society in the decisions of educational policy and investment in skills of such participation.Este artículo, que combina procedimientos cuantitativos y cualitativos, ofrece resultados de encuesta que analizo el impacto del FUNDEF en la estructuracion de la red municipal de Pirapozinho-SP, Brasil, y muestra como estos resultados proporcionan subsidios para un funcionamiento mas adecuado de la politica actual de financiacion de la educacion. Se verifico que, aun sin aumentar los recursos financieros de la enseñanza fundamental, el FUNDEF hizo una aplicacion mas eficiente, y redujo el mal uso. Tambien que el establecimiento de los Consejos de Supervision y Control Social proporcionan una mayor participacion popular en la supervision del poder ejecutivo y aumentan la transparencia del gasto en educacion, que la constitucion del FUNDEF abrio la posibilidad de implantacion del FUNDEB actualmente en vigor y la mejora de su funcionamiento esta relacionado con una mayor participacion de la sociedad en las decisiones de politica educativa y la inversion en competencias de dicha participacion .Este artigo, que envolve a combinação de procedimentos quantitativos e qualitativos, traz resultados de pesquisa que analisou o impacto do Fundef na estruturação da rede municipal de ensino de Pirapozinho-SP, e mostra como estes resultados trazem subsidios para um funcionamento mais adequado da atual politica de financiamento da educação. Constatou-se que, mesmo sem aumentar os recursos financeiros do ensino fundamental, o Fundef racionalizou e tornou mais eficiente a sua aplicação, diminuindo desvios e desperdicios, e que a instituicao dos Conselhos de Acompanhamento e Controle Social possibilitou maior participação popular na fiscalização do executivo aumentando a transparencia dos gastos com educação, que a constituicao do Fundef abriu a possibilidade de implantação do Fundeb atualmente em vigor e que a melhoria no funcionamento deste esta relacionada ao aumento da participação da sociedade nas decisoes da politica educacional e ao investimento na qualificação desta participação.Fundação CesgranrioRamos, Regina CeliaDi Giorgi, Cristiano Amaral2011-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/436Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 72 (2011): Revista Ensaio - Jul./Set.; 623-6501809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:18Zoai:ojs.localhost:article/436Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:18Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
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