PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Odair Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mello, Ângela Rita Christofolo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697
Resumo: This article aims to present reflections focused on the actions of PIBID, a public policy for initial teacher training. As methodological support, analyses of legal documents were carried out that directed the program's actions in the period from 2007 to 2020. The discussion is based on the contributions of Avritzer (2018), Ball and Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), among others. The analysis denoted that the setbacks suffered in this policy in recent years, show a direction contrary to the democratic state and approaches the neoliberal logic.
id UFRGS-22_a87e773824a2ef787f9ffa5ad7fb7cf3
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/128697
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMASPIBID EN EL CONTEXTO DE LA FORMACIÓN DOCENTE: TRAYECTORIAS Y DILEMASO PIBID NO CONTEXTO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: TRAJETÓRIAS E DILEMASInitial Teacher EducationPIBIDRewind.Formação Inicial de ProfessoresPIBIDRetrocesso.Formación Inicial DocentePIBIDRetroceso.This article aims to present reflections focused on the actions of PIBID, a public policy for initial teacher training. As methodological support, analyses of legal documents were carried out that directed the program's actions in the period from 2007 to 2020. The discussion is based on the contributions of Avritzer (2018), Ball and Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), among others. The analysis denoted that the setbacks suffered in this policy in recent years, show a direction contrary to the democratic state and approaches the neoliberal logic.Este artículo tiene como objetivo presentar reflexiones centradas en las acciones del PIBID, una política pública para la formación inicial de profesores. Como soporte metodológico, se realizaron análisis de documentos legales que orientaron las acciones del programa en el período de 2007 a 2020. La discusión se basa en los aportes de Avritzer (2018), Ball y Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), entre otros. Los análisis denotaron que los retrocesos sufridos en esta política en los últimos años muestran un rumbo contrario al estado democrático y se acerca a la lógica neoliberal.Este artigo tem como objetivo apresentar reflexões voltadas para as ações do PIBID, uma política pública de formação inicial de professores. Como suporte metodológico, realizaram-se análises de documentos legais que direcionaram as ações do programa no período de 2007 a 2020. A discussão se embasa nos contributos de Avritzer (2018), Ball e Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), entre outros. As análises denotaram que os retrocessos sofridos nesta política, nos últimos anos, mostram uma direção contrária ao estado democrático e se aproximam da lógica neoliberal.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12869710.21573/vol39n12023.128697REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697/90811Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Odair AlvesMello, Ângela Rita Christofolo de2023-12-25T13:36:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/128697Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:03Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
PIBID EN EL CONTEXTO DE LA FORMACIÓN DOCENTE: TRAYECTORIAS Y DILEMAS
O PIBID NO CONTEXTO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: TRAJETÓRIAS E DILEMAS
title PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
spellingShingle PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
Vieira, Odair Alves
Initial Teacher Education
PIBID
Rewind.
Formação Inicial de Professores
PIBID
Retrocesso.
Formación Inicial Docente
PIBID
Retroceso.
title_short PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
title_full PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
title_fullStr PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
title_full_unstemmed PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
title_sort PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
author Vieira, Odair Alves
author_facet Vieira, Odair Alves
Mello, Ângela Rita Christofolo de
author_role author
author2 Mello, Ângela Rita Christofolo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Odair Alves
Mello, Ângela Rita Christofolo de
dc.subject.por.fl_str_mv Initial Teacher Education
PIBID
Rewind.
Formação Inicial de Professores
PIBID
Retrocesso.
Formación Inicial Docente
PIBID
Retroceso.
topic Initial Teacher Education
PIBID
Rewind.
Formação Inicial de Professores
PIBID
Retrocesso.
Formación Inicial Docente
PIBID
Retroceso.
description This article aims to present reflections focused on the actions of PIBID, a public policy for initial teacher training. As methodological support, analyses of legal documents were carried out that directed the program's actions in the period from 2007 to 2020. The discussion is based on the contributions of Avritzer (2018), Ball and Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), among others. The analysis denoted that the setbacks suffered in this policy in recent years, show a direction contrary to the democratic state and approaches the neoliberal logic.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697
10.21573/vol39n12023.128697
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.128697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697/90811
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373068439552