PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697 |
Resumo: | This article aims to present reflections focused on the actions of PIBID, a public policy for initial teacher training. As methodological support, analyses of legal documents were carried out that directed the program's actions in the period from 2007 to 2020. The discussion is based on the contributions of Avritzer (2018), Ball and Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), among others. The analysis denoted that the setbacks suffered in this policy in recent years, show a direction contrary to the democratic state and approaches the neoliberal logic. |
id |
UFRGS-22_a87e773824a2ef787f9ffa5ad7fb7cf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/128697 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMASPIBID EN EL CONTEXTO DE LA FORMACIÓN DOCENTE: TRAYECTORIAS Y DILEMASO PIBID NO CONTEXTO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: TRAJETÓRIAS E DILEMASInitial Teacher EducationPIBIDRewind.Formação Inicial de ProfessoresPIBIDRetrocesso.Formación Inicial DocentePIBIDRetroceso.This article aims to present reflections focused on the actions of PIBID, a public policy for initial teacher training. As methodological support, analyses of legal documents were carried out that directed the program's actions in the period from 2007 to 2020. The discussion is based on the contributions of Avritzer (2018), Ball and Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), among others. The analysis denoted that the setbacks suffered in this policy in recent years, show a direction contrary to the democratic state and approaches the neoliberal logic.Este artículo tiene como objetivo presentar reflexiones centradas en las acciones del PIBID, una política pública para la formación inicial de profesores. Como soporte metodológico, se realizaron análisis de documentos legales que orientaron las acciones del programa en el período de 2007 a 2020. La discusión se basa en los aportes de Avritzer (2018), Ball y Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), entre otros. Los análisis denotaron que los retrocesos sufridos en esta política en los últimos años muestran un rumbo contrario al estado democrático y se acerca a la lógica neoliberal.Este artigo tem como objetivo apresentar reflexões voltadas para as ações do PIBID, uma política pública de formação inicial de professores. Como suporte metodológico, realizaram-se análises de documentos legais que direcionaram as ações do programa no período de 2007 a 2020. A discussão se embasa nos contributos de Avritzer (2018), Ball e Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), entre outros. As análises denotaram que os retrocessos sofridos nesta política, nos últimos anos, mostram uma direção contrária ao estado democrático e se aproximam da lógica neoliberal.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12869710.21573/vol39n12023.128697REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697/90811Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Odair AlvesMello, Ângela Rita Christofolo de2023-12-25T13:36:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/128697Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:03Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS PIBID EN EL CONTEXTO DE LA FORMACIÓN DOCENTE: TRAYECTORIAS Y DILEMAS O PIBID NO CONTEXTO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: TRAJETÓRIAS E DILEMAS |
title |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS |
spellingShingle |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS Vieira, Odair Alves Initial Teacher Education PIBID Rewind. Formação Inicial de Professores PIBID Retrocesso. Formación Inicial Docente PIBID Retroceso. |
title_short |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS |
title_full |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS |
title_fullStr |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS |
title_full_unstemmed |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS |
title_sort |
PIBID IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: TRAJECTORIES AND DILEMMAS |
author |
Vieira, Odair Alves |
author_facet |
Vieira, Odair Alves Mello, Ângela Rita Christofolo de |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Ângela Rita Christofolo de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Odair Alves Mello, Ângela Rita Christofolo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Initial Teacher Education PIBID Rewind. Formação Inicial de Professores PIBID Retrocesso. Formación Inicial Docente PIBID Retroceso. |
topic |
Initial Teacher Education PIBID Rewind. Formação Inicial de Professores PIBID Retrocesso. Formación Inicial Docente PIBID Retroceso. |
description |
This article aims to present reflections focused on the actions of PIBID, a public policy for initial teacher training. As methodological support, analyses of legal documents were carried out that directed the program's actions in the period from 2007 to 2020. The discussion is based on the contributions of Avritzer (2018), Ball and Maguire (2016), Campelo (2019), Penin (2001), Zeichner (2003; 2013), among others. The analysis denoted that the setbacks suffered in this policy in recent years, show a direction contrary to the democratic state and approaches the neoliberal logic. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697 10.21573/vol39n12023.128697 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.128697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128697/90811 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766373068439552 |