WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385 |
Resumo: | The museums are popular non-formal learning environments that are visited by different subjects of society, but less explored by teachers. In this scenario, this paper presents purpose a reflection on the perceptions of high school students about a guided tour in two museums developed by undergraduate students in the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching. Through narratives produced by the high school students and analyzed according to Textual Discourse Analysis, it was possible to analyze different perceptions. Following this methodology, we obtained three categories: Association with experiences and previous knowledge, Museum as a space of junction, practice with theory, and PIBID's contribution in the guided visit. With this result, it was possible to conclude the importance of working in non-formal educational environments as the relevance of the project in the learning process of high school students. |
id |
IFMT_74eb5083dc37da4611b7d9354ad34054 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/385 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM¿QUÉ HAY EN EL MUSEO DE LA ENSEÑANZA? LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE SECUNDARIA SOBRE LA VISITA AL MUSEO DE CIENCIASO QUE TEM NO MUSEU PROFESSOR? PERCEPÇÕES DOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO SOBRE VISITA AO MUSEU DE CIÊNCIASEducação não formalFormação inicial docentePIBIDNon-formal educationPIBIDInitial teacher trainingEducación no formalFormación inicial del professoradoPIBIDThe museums are popular non-formal learning environments that are visited by different subjects of society, but less explored by teachers. In this scenario, this paper presents purpose a reflection on the perceptions of high school students about a guided tour in two museums developed by undergraduate students in the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching. Through narratives produced by the high school students and analyzed according to Textual Discourse Analysis, it was possible to analyze different perceptions. Following this methodology, we obtained three categories: Association with experiences and previous knowledge, Museum as a space of junction, practice with theory, and PIBID's contribution in the guided visit. With this result, it was possible to conclude the importance of working in non-formal educational environments as the relevance of the project in the learning process of high school students.Los museos son entornos populares de aprendizaje no formal que son visitados por diferentes sujetos de la sociedad, pero poco explorados por los profesores. En este escenario, este trabajo presenta como propósito una reflexión sobre las percepciones de los estudiantes de secundaria sobre una visita guiada en dos museos desarrollada por estudiantes del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia. A través de las narraciones producidas por los estudiantes de secundaria y analizadas según el Análisis Textual del Discurso fue posible analizar las diferentes percepciones. Siguiendo esta metodología, obtuvimos tres categorías: Asociación con experiencias y conocimientos previos, Museo como espacio de confluencia, práctica con teoría y aportación de PIBID en la visita guiada. Con este resultado se pudo concluir la importancia del trabajo en entornos educativos no formales como la relevancia del proyecto en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de secundaria.Os museus são ambientes de aprendizagens não formais populares que são visitados por diferentes sujeitos da sociedade, mas pouco explorado por professores. Neste cenário, este trabalho apresenta como propósito uma reflexão sobre as percepções de estudantes do ensino médio sobre uma visita guiada em dois museus desenvolvidos por licenciandos do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Por meio de narrativas produzidas pelos estudantes de ensino médio e analisadas segundo Análise Textual Discursiva foi possível analisar diferentes percepções. Seguindo está metodologia, obtivemos três categorias: Associação com vivências e conhecimentos prévios, Museu como espaço de junção, prática com a teoria e Contribuição do PIBID na visita guiada. Com esse resultado foi possível concluir a importância de se trabalhar em ambientais não formais de ensino como a relevância do projeto no processo de aprendizagem dos estudantes de ensino médio.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/38510.23926/RPD.2021.v6.n1.e22.id967Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0222526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385/376Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima de Oliveira, Caio Vitor Sales Cunha de Menezes, João Paulo2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/385Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM ¿QUÉ HAY EN EL MUSEO DE LA ENSEÑANZA? LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES DE SECUNDARIA SOBRE LA VISITA AL MUSEO DE CIENCIAS O QUE TEM NO MUSEU PROFESSOR? PERCEPÇÕES DOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO SOBRE VISITA AO MUSEU DE CIÊNCIAS |
title |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM |
spellingShingle |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales Educação não formal Formação inicial docente PIBID Non-formal education PIBID Initial teacher training Educación no formal Formación inicial del professorado PIBID |
title_short |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM |
title_full |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM |
title_fullStr |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM |
title_full_unstemmed |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM |
title_sort |
WHAT DO WE HAVE IN THE MUSEUM PROFESSOR? HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VISITING THE SCIENCE MUSEUM |
author |
Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales |
author_facet |
Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales Cunha de Menezes, João Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Cunha de Menezes, João Paulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima de Oliveira, Caio Vitor Sales Cunha de Menezes, João Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação não formal Formação inicial docente PIBID Non-formal education PIBID Initial teacher training Educación no formal Formación inicial del professorado PIBID |
topic |
Educação não formal Formação inicial docente PIBID Non-formal education PIBID Initial teacher training Educación no formal Formación inicial del professorado PIBID |
description |
The museums are popular non-formal learning environments that are visited by different subjects of society, but less explored by teachers. In this scenario, this paper presents purpose a reflection on the perceptions of high school students about a guided tour in two museums developed by undergraduate students in the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching. Through narratives produced by the high school students and analyzed according to Textual Discourse Analysis, it was possible to analyze different perceptions. Following this methodology, we obtained three categories: Association with experiences and previous knowledge, Museum as a space of junction, practice with theory, and PIBID's contribution in the guided visit. With this result, it was possible to conclude the importance of working in non-formal educational environments as the relevance of the project in the learning process of high school students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e22.id967 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e22.id967 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/385/376 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e022 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943163129856 |