The Unappreciation of Teacher Remuneration in the Fight for the Municipal Public Fund: the case of Curitiba-PR
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/84842 |
Resumo: | This article aims to analyze the actions of unappreciation of Curitiba (state of Paraná, Brazil) municipal workers, with a focus on the remuneration between 2016 and April 2018. In a context of fight for the municipal public fund, the current demand for enhancement of teacher remuneration, and using the Fiscal Accountability Law (FAL) as a parameter, it was analyzed the expenditure by position, the municipal government debt, the total expenditure on personnel and its implications to the object of the work. The results showed that the political unappreciation processes of the municipality are not based on the FAL, as it was under control. The evidence leads to political decisions of public fund allocation that do not comprise the remuneration of the public worker as an investment, particularly those who are education providers. |
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The Unappreciation of Teacher Remuneration in the Fight for the Municipal Public Fund: the case of Curitiba-PRA Desvalorização da Remuneração Docente na Disputa pelo Fundo Público Municipal: o caso de Curitiba-PRFundo Público. Educação. Financiamento da Educação. Remuneração Docente. Lei de Responsabilidade Fiscal.Remuneração dos profissionais da educação e financiamento da educaçãoPublic Fund. Education. Education Funding. Teacher Remuneration. Fiscal Accountability Law.This article aims to analyze the actions of unappreciation of Curitiba (state of Paraná, Brazil) municipal workers, with a focus on the remuneration between 2016 and April 2018. In a context of fight for the municipal public fund, the current demand for enhancement of teacher remuneration, and using the Fiscal Accountability Law (FAL) as a parameter, it was analyzed the expenditure by position, the municipal government debt, the total expenditure on personnel and its implications to the object of the work. The results showed that the political unappreciation processes of the municipality are not based on the FAL, as it was under control. The evidence leads to political decisions of public fund allocation that do not comprise the remuneration of the public worker as an investment, particularly those who are education providers.Este artigo tem por objetivo analisar as ações de desvalorização dos servidores municipais de Curitiba-PR, particularizando a remuneração docente, com delimitação cronológica de 2016 a abril de 2018. Em um contexto de disputa pelo fundo público municipal, a demanda atual por valorização da remuneração docente e utilizando a Lei de Responsabilidade Fiscal (LRF) como parâmetro, foram analisadas as despesas por função, a dívida pública municipal, as despesas totais com pessoal e suas implicações ao objeto do trabalho. Os resultados evidenciaram que os processos políticos de desvalorização dos servidores do município não se baseiam no cumprimento da LRF, pois, já estava sob controle. Os indícios conduzem para decisões políticas de alocação do fundo público que não compreendem a remuneração do servidor público como investimento, particularmente dos profissionais da educação.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2020-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/84842FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 10 (2020)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/84842/56050Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcus Quintanilha da2020-12-23T22:08:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/84842Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-12-23T22:08:04FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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