Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298 |
Resumo: | Valuing teachers and employment conditions in Brazil and Chile are the object of study of this research. In this article, it is intended to expose the specificities of each country and the possible approaches, using the analysis of the legislation of both, as well as the bibliography that the theme proposes. It is noticed that the two nations have valuation mechanisms, however, the difference that arises in the perspective of this study is that the Chilean educational system is central, and in the Brazilian case, the federative system decentralizes such guidelines. Therefore, it is pointed out that in these nations the sanitary condition imposed by the pandemic times deepens the limits and weaknesses already placed in the teaching career. |
id |
UFRGS-27_7ee9b1c3ab41d99e52e13c4288951c73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/118298 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case studyValor de la enseñanza profesional en base a las condiciones de trabajo en cargos públicos: estudio de caso Brasil y ChileA valorização profissional docente a partir de condições de trabalho no cargo público: estudo de caso Brasil e ChileChile e BrasilValorização DocenteCondições de trabalhoDesenvolvimento ProfissionalAvaliação de DesempenhoPlanos de carreira e remuneração de professoresChile and BrazilValuing TeacherConditions of workingProfessional developmentPerformance evaluationChile y BrasilApreciación del DocenteCondiciones del trabajoDesarrollo ProfesionalEvaluación del DesempeñoValuing teachers and employment conditions in Brazil and Chile are the object of study of this research. In this article, it is intended to expose the specificities of each country and the possible approaches, using the analysis of the legislation of both, as well as the bibliography that the theme proposes. It is noticed that the two nations have valuation mechanisms, however, the difference that arises in the perspective of this study is that the Chilean educational system is central, and in the Brazilian case, the federative system decentralizes such guidelines. Therefore, it is pointed out that in these nations the sanitary condition imposed by the pandemic times deepens the limits and weaknesses already placed in the teaching career.La valoración de los docentes y las condiciones laborales en Brasil y Chile son el objeto de estudio de esta investigación. En este artículo se pretende exponer las especificidades de cada país y los posibles enfoques, utilizando el análisis de la legislación de ambos, así como la bibliografía que propone el tema. Se notó que las dos naciones cuentan con mecanismos de valoración, sin embargo, la diferencia que surge en la perspectiva de este estudio se centra en el hecho de que el sistema educativo chileno es central y, en el caso brasileño, el sistema federativo descentraliza dichos lineamientos. Por ello, se señaló que, en estas naciones, la condición sanitaria impuesta por la pandemia profundiza los límites y debilidades ya colocadas en la carrera docente.A valorização docente e as condições de emprego no Brasil e no Chile apresentam-se como objeto de estudo desta pesquisa. No presente artigo, pretende-se expor as especificidades de cada país e as aproximações possíveis, utilizando a análise da legislação de ambos, bem como a bibliografia a que o tema se propõe. Percebe-se que as duas nações possuem mecanismos de valorização, no entanto, a diferença que se põe na perspectiva deste estudo incide no fato de o sistema educacional chileno ser central e, no caso brasileiro, o sistema federativo descentraliza tais diretrizes. Portanto, aponta-se que nessas nações a condição sanitária imposta pela pandemia aprofunda os limites e as fragilidades já postas na carreira docente.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/11829810.22491/2236-5907118298FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298/87038Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlarcón-Leiva, Jorge AlbertoCarissimi, Aline VernickCardoso, Cristina2022-11-29T04:02:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/118298Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-11-29T04:02:18FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study Valor de la enseñanza profesional en base a las condiciones de trabajo en cargos públicos: estudio de caso Brasil y Chile A valorização profissional docente a partir de condições de trabalho no cargo público: estudo de caso Brasil e Chile |
title |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study |
spellingShingle |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study Alarcón-Leiva, Jorge Alberto Chile e Brasil Valorização Docente Condições de trabalho Desenvolvimento Profissional Avaliação de Desempenho Planos de carreira e remuneração de professores Chile and Brazil Valuing Teacher Conditions of working Professional development Performance evaluation Chile y Brasil Apreciación del Docente Condiciones del trabajo Desarrollo Profesional Evaluación del Desempeño |
title_short |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study |
title_full |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study |
title_fullStr |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study |
title_full_unstemmed |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study |
title_sort |
Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study |
author |
Alarcón-Leiva, Jorge Alberto |
author_facet |
Alarcón-Leiva, Jorge Alberto Carissimi, Aline Vernick Cardoso, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Carissimi, Aline Vernick Cardoso, Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alarcón-Leiva, Jorge Alberto Carissimi, Aline Vernick Cardoso, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Chile e Brasil Valorização Docente Condições de trabalho Desenvolvimento Profissional Avaliação de Desempenho Planos de carreira e remuneração de professores Chile and Brazil Valuing Teacher Conditions of working Professional development Performance evaluation Chile y Brasil Apreciación del Docente Condiciones del trabajo Desarrollo Profesional Evaluación del Desempeño |
topic |
Chile e Brasil Valorização Docente Condições de trabalho Desenvolvimento Profissional Avaliação de Desempenho Planos de carreira e remuneração de professores Chile and Brazil Valuing Teacher Conditions of working Professional development Performance evaluation Chile y Brasil Apreciación del Docente Condiciones del trabajo Desarrollo Profesional Evaluación del Desempeño |
description |
Valuing teachers and employment conditions in Brazil and Chile are the object of study of this research. In this article, it is intended to expose the specificities of each country and the possible approaches, using the analysis of the legislation of both, as well as the bibliography that the theme proposes. It is noticed that the two nations have valuation mechanisms, however, the difference that arises in the perspective of this study is that the Chilean educational system is central, and in the Brazilian case, the federative system decentralizes such guidelines. Therefore, it is pointed out that in these nations the sanitary condition imposed by the pandemic times deepens the limits and weaknesses already placed in the teaching career. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298 10.22491/2236-5907118298 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907118298 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298/87038 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275726360576 |