Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alarcón-Leiva, Jorge Alberto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carissimi, Aline Vernick, Cardoso, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298
Resumo: Valuing teachers and employment conditions in Brazil and Chile are the object of study of this research. In this article, it is intended to expose the specificities of each country and the possible approaches, using the analysis of the legislation of both, as well as the bibliography that the theme proposes. It is noticed that the two nations have valuation mechanisms, however, the difference that arises in the perspective of this study is that the Chilean educational system is central, and in the Brazilian case, the federative system decentralizes such guidelines. Therefore, it is pointed out that in these nations the sanitary condition imposed by the pandemic times deepens the limits and weaknesses already placed in the teaching career.
id UFRGS-27_7ee9b1c3ab41d99e52e13c4288951c73
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/118298
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case studyValor de la enseñanza profesional en base a las condiciones de trabajo en cargos públicos: estudio de caso Brasil y ChileA valorização profissional docente a partir de condições de trabalho no cargo público: estudo de caso Brasil e ChileChile e BrasilValorização DocenteCondições de trabalhoDesenvolvimento ProfissionalAvaliação de DesempenhoPlanos de carreira e remuneração de professoresChile and BrazilValuing TeacherConditions of workingProfessional developmentPerformance evaluationChile y BrasilApreciación del DocenteCondiciones del trabajoDesarrollo ProfesionalEvaluación del DesempeñoValuing teachers and employment conditions in Brazil and Chile are the object of study of this research. In this article, it is intended to expose the specificities of each country and the possible approaches, using the analysis of the legislation of both, as well as the bibliography that the theme proposes. It is noticed that the two nations have valuation mechanisms, however, the difference that arises in the perspective of this study is that the Chilean educational system is central, and in the Brazilian case, the federative system decentralizes such guidelines. Therefore, it is pointed out that in these nations the sanitary condition imposed by the pandemic times deepens the limits and weaknesses already placed in the teaching career.La valoración de los docentes y las condiciones laborales en Brasil y Chile son el objeto de estudio de esta investigación. En este artículo se pretende exponer las especificidades de cada país y los posibles enfoques, utilizando el análisis de la legislación de ambos, así como la bibliografía que propone el tema. Se notó que las dos naciones cuentan con mecanismos de valoración, sin embargo, la diferencia que surge en la perspectiva de este estudio se centra en el hecho de que el sistema educativo chileno es central y, en el caso brasileño, el sistema federativo descentraliza dichos lineamientos. Por ello, se señaló que, en estas naciones, la condición sanitaria impuesta por la pandemia profundiza los límites y debilidades ya colocadas en la carrera docente.A valorização docente e as condições de emprego no Brasil e no Chile apresentam-se como objeto de estudo desta pesquisa. No presente artigo, pretende-se expor as especificidades de cada país e as aproximações possíveis, utilizando a análise da legislação de ambos, bem como a bibliografia a que o tema se propõe. Percebe-se que as duas nações possuem mecanismos de valorização, no entanto, a diferença que se põe na perspectiva deste estudo incide no fato de o sistema educacional chileno ser central e, no caso brasileiro, o sistema federativo descentraliza tais diretrizes. Portanto, aponta-se que nessas nações a condição sanitária imposta pela pandemia aprofunda os limites e as fragilidades já postas na carreira docente.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/11829810.22491/2236-5907118298FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298/87038Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlarcón-Leiva, Jorge AlbertoCarissimi, Aline VernickCardoso, Cristina2022-11-29T04:02:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/118298Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-11-29T04:02:18FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
Valor de la enseñanza profesional en base a las condiciones de trabajo en cargos públicos: estudio de caso Brasil y Chile
A valorização profissional docente a partir de condições de trabalho no cargo público: estudo de caso Brasil e Chile
title Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
spellingShingle Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
Alarcón-Leiva, Jorge Alberto
Chile e Brasil
Valorização Docente
Condições de trabalho
Desenvolvimento Profissional
Avaliação de Desempenho
Planos de carreira e remuneração de professores
Chile and Brazil
Valuing Teacher
Conditions of working
Professional development
Performance evaluation
Chile y Brasil
Apreciación del Docente
Condiciones del trabajo
Desarrollo Profesional
Evaluación del Desempeño
title_short Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
title_full Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
title_fullStr Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
title_full_unstemmed Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
title_sort Professional teaching value based on working conditions in the public position: Brazil and Chile case study
author Alarcón-Leiva, Jorge Alberto
author_facet Alarcón-Leiva, Jorge Alberto
Carissimi, Aline Vernick
Cardoso, Cristina
author_role author
author2 Carissimi, Aline Vernick
Cardoso, Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alarcón-Leiva, Jorge Alberto
Carissimi, Aline Vernick
Cardoso, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Chile e Brasil
Valorização Docente
Condições de trabalho
Desenvolvimento Profissional
Avaliação de Desempenho
Planos de carreira e remuneração de professores
Chile and Brazil
Valuing Teacher
Conditions of working
Professional development
Performance evaluation
Chile y Brasil
Apreciación del Docente
Condiciones del trabajo
Desarrollo Profesional
Evaluación del Desempeño
topic Chile e Brasil
Valorização Docente
Condições de trabalho
Desenvolvimento Profissional
Avaliação de Desempenho
Planos de carreira e remuneração de professores
Chile and Brazil
Valuing Teacher
Conditions of working
Professional development
Performance evaluation
Chile y Brasil
Apreciación del Docente
Condiciones del trabajo
Desarrollo Profesional
Evaluación del Desempeño
description Valuing teachers and employment conditions in Brazil and Chile are the object of study of this research. In this article, it is intended to expose the specificities of each country and the possible approaches, using the analysis of the legislation of both, as well as the bibliography that the theme proposes. It is noticed that the two nations have valuation mechanisms, however, the difference that arises in the perspective of this study is that the Chilean educational system is central, and in the Brazilian case, the federative system decentralizes such guidelines. Therefore, it is pointed out that in these nations the sanitary condition imposed by the pandemic times deepens the limits and weaknesses already placed in the teaching career.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298
10.22491/2236-5907118298
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907118298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/118298/87038
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275726360576