Funding for Basic Education in Portugal and Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Amilka Dayane Dias Melo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: França, Magna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539
Resumo: The article aims to analyze the basic education financing models implemented in Brazil and Portugal. The financing guidelines in these countries and the application of resources as a percentage of the Gross Domestic Product (GDP) are presented. It is concluded that, in the set of similarities, there is the fact that they are adepts of the policies promoted by international organizations. Regarding the differences, the two countries assume different management perspectives and sources of resources. When comparing per capita spending on education, the current situation is limited by Brazil, that is, Portugal has a significantly higher investment per student.
id UFRGS-27_95cf9612968ab0152efc35cd3da966c1
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/90539
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Funding for Basic Education in Portugal and BrazilO Financiamento da Educação Básica em Portugal e BrasilFinanciamento da educação básica. Brasil. Portugal.Basic Education Funding. Brazil. Portugal.The article aims to analyze the basic education financing models implemented in Brazil and Portugal. The financing guidelines in these countries and the application of resources as a percentage of the Gross Domestic Product (GDP) are presented. It is concluded that, in the set of similarities, there is the fact that they are adepts of the policies promoted by international organizations. Regarding the differences, the two countries assume different management perspectives and sources of resources. When comparing per capita spending on education, the current situation is limited by Brazil, that is, Portugal has a significantly higher investment per student.O artigo objetiva analisar os modelos de financiamento da educação básica implementados no Brasil e em Portugal. Apresentam-se as diretrizes do financiamento nesses países, a aplicação dos recursos em percentagem do Produto Interno Bruto (PIB). Conclui-se que, no conjunto de semelhanças, há o fato de serem adeptos das políticas promovidas pelos organismos internacionais. Relativo às diferenças, os dois países assumem perspectivas de gestão e fonte de recursos distintos. Ao comparar a despesa per capita em educação, o quadro atual é de limitação do Brasil, ou seja, Portugal apresenta um investimento por aluno significativamente superior.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2020-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 10 (2020)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539/56766Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Amilka Dayane Dias MeloFrança, Magna2020-12-23T22:11:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/90539Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-12-23T22:11:56FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
O Financiamento da Educação Básica em Portugal e Brasil
title Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
spellingShingle Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
Lima, Amilka Dayane Dias Melo
Financiamento da educação básica. Brasil. Portugal.
Basic Education Funding. Brazil. Portugal.
title_short Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
title_full Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
title_fullStr Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
title_full_unstemmed Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
title_sort Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
author Lima, Amilka Dayane Dias Melo
author_facet Lima, Amilka Dayane Dias Melo
França, Magna
author_role author
author2 França, Magna
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Amilka Dayane Dias Melo
França, Magna
dc.subject.por.fl_str_mv Financiamento da educação básica. Brasil. Portugal.
Basic Education Funding. Brazil. Portugal.
topic Financiamento da educação básica. Brasil. Portugal.
Basic Education Funding. Brazil. Portugal.
description The article aims to analyze the basic education financing models implemented in Brazil and Portugal. The financing guidelines in these countries and the application of resources as a percentage of the Gross Domestic Product (GDP) are presented. It is concluded that, in the set of similarities, there is the fact that they are adepts of the policies promoted by international organizations. Regarding the differences, the two countries assume different management perspectives and sources of resources. When comparing per capita spending on education, the current situation is limited by Brazil, that is, Portugal has a significantly higher investment per student.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539/56766
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 10 (2020)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275282812928