Funding for Basic Education in Portugal and Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539 |
Resumo: | The article aims to analyze the basic education financing models implemented in Brazil and Portugal. The financing guidelines in these countries and the application of resources as a percentage of the Gross Domestic Product (GDP) are presented. It is concluded that, in the set of similarities, there is the fact that they are adepts of the policies promoted by international organizations. Regarding the differences, the two countries assume different management perspectives and sources of resources. When comparing per capita spending on education, the current situation is limited by Brazil, that is, Portugal has a significantly higher investment per student. |
id |
UFRGS-27_95cf9612968ab0152efc35cd3da966c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/90539 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Funding for Basic Education in Portugal and BrazilO Financiamento da Educação Básica em Portugal e BrasilFinanciamento da educação básica. Brasil. Portugal.Basic Education Funding. Brazil. Portugal.The article aims to analyze the basic education financing models implemented in Brazil and Portugal. The financing guidelines in these countries and the application of resources as a percentage of the Gross Domestic Product (GDP) are presented. It is concluded that, in the set of similarities, there is the fact that they are adepts of the policies promoted by international organizations. Regarding the differences, the two countries assume different management perspectives and sources of resources. When comparing per capita spending on education, the current situation is limited by Brazil, that is, Portugal has a significantly higher investment per student.O artigo objetiva analisar os modelos de financiamento da educação básica implementados no Brasil e em Portugal. Apresentam-se as diretrizes do financiamento nesses países, a aplicação dos recursos em percentagem do Produto Interno Bruto (PIB). Conclui-se que, no conjunto de semelhanças, há o fato de serem adeptos das políticas promovidas pelos organismos internacionais. Relativo às diferenças, os dois países assumem perspectivas de gestão e fonte de recursos distintos. Ao comparar a despesa per capita em educação, o quadro atual é de limitação do Brasil, ou seja, Portugal apresenta um investimento por aluno significativamente superior.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2020-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 10 (2020)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539/56766Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Amilka Dayane Dias MeloFrança, Magna2020-12-23T22:11:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/90539Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-12-23T22:11:56FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil O Financiamento da Educação Básica em Portugal e Brasil |
title |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil |
spellingShingle |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil Lima, Amilka Dayane Dias Melo Financiamento da educação básica. Brasil. Portugal. Basic Education Funding. Brazil. Portugal. |
title_short |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil |
title_full |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil |
title_fullStr |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil |
title_full_unstemmed |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil |
title_sort |
Funding for Basic Education in Portugal and Brazil |
author |
Lima, Amilka Dayane Dias Melo |
author_facet |
Lima, Amilka Dayane Dias Melo França, Magna |
author_role |
author |
author2 |
França, Magna |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Amilka Dayane Dias Melo França, Magna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Financiamento da educação básica. Brasil. Portugal. Basic Education Funding. Brazil. Portugal. |
topic |
Financiamento da educação básica. Brasil. Portugal. Basic Education Funding. Brazil. Portugal. |
description |
The article aims to analyze the basic education financing models implemented in Brazil and Portugal. The financing guidelines in these countries and the application of resources as a percentage of the Gross Domestic Product (GDP) are presented. It is concluded that, in the set of similarities, there is the fact that they are adepts of the policies promoted by international organizations. Regarding the differences, the two countries assume different management perspectives and sources of resources. When comparing per capita spending on education, the current situation is limited by Brazil, that is, Portugal has a significantly higher investment per student. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/90539/56766 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 10 (2020) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 10 (2020) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275282812928 |