Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcus Quintanilha da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708
Resumo: This article aimed to understand the scope of the Union's financial complementation to FUNDEB called Total Annual Value per Student – VAAT, in Brazil. Based on a documentary analysis, the quantitative exploration of the Interministerial Ordinance n. 2/2023 and a reading of the policy from a critical dialectical perspective, the evidence goes in the direction that, even in an ultra-liberal context and loss of working class rights, the VAAT in operation represents not only a victory, but the possibility to expand the conditions for financing education in Brazilian municipalities. It is noteworthy that, proportionally, the states that have the most municipalities covered by this policy are those that are already complemented by the calculation of the Minimum Annual Value per Student.
id UFRGS-27_a3911420a9abe729fb50ded9cadec77e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/129708
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023Complementación financiera de la Unión al Fundeb: un estudio sobre el VAAT en 2023Complementação financeira da União ao Fundeb: um estudo sobre o VAAT em 2023Novo Fundeb permanenteVAAT Política EducacionalFinanciamento da EducaçãoDesigualdadesNew permanent FundebVAAT Educational politicsEducation FinancingInequalitiesNuevo Fundeb permanenteVAAT Política EducativaFinanciamiento de la EducaciónDesigualdadesThis article aimed to understand the scope of the Union's financial complementation to FUNDEB called Total Annual Value per Student – VAAT, in Brazil. Based on a documentary analysis, the quantitative exploration of the Interministerial Ordinance n. 2/2023 and a reading of the policy from a critical dialectical perspective, the evidence goes in the direction that, even in an ultra-liberal context and loss of working class rights, the VAAT in operation represents not only a victory, but the possibility to expand the conditions for financing education in Brazilian municipalities. It is noteworthy that, proportionally, the states that have the most municipalities covered by this policy are those that are already complemented by the calculation of the Minimum Annual Value per Student.Este artículo tuvo como objetivo comprender el alcance de la complementación financiera de la Unión al Fundeb calculada por el Valor Anual Total por Estudiante - VAAT. Con base en un análisis documental, la exploración cuantitativa de la Ordenanza Interministerial n. 2/2023 y una lectura de la política desde una perspectiva dialéctica crítica, la evidencia va en la dirección de que, aun en un contexto ultraliberal y de pérdida de derechos de la clase trabajadora, el VAAT en funcionamiento representa no solo una victoria, sino la posibilidad ampliar las condiciones de financiación de la educación en los municipios brasileños. Cabe destacar que, proporcionalmente, los estados que tienen más municipios cubiertos por esta política son los que ya se complementan con el cálculo del Valor Mínimo Anual por Alumno.Este artigo teve como objetivo compreender qual a abrangência e o impacto financeiro da complementação financeira da União ao Fundeb calculada pelo Valor Anual Total por Aluno – VAAT. Pautado em uma análise documental, a exploração quantitativa da Portaria Interministerial n. 2/2023 e uma leitura da política a partir da perspectiva crítico dialética, as evidências caminham na direção de que, mesmo em um contexto ultraliberal e de perda de direitos da classe trabalhadora, o VAAT em operação representa não somente uma vitória, mas a possibilidade de ampliar as condições de financiamento da educação dos municípios brasileiros. Destaca-se que, proporcionalmente, os estados que mais têm municípios contemplados com essa política são os que já são complementados pelo cálculo do Valor Anual Mínimo por Aluno.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12970810.22491/2236-5907129708FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708/90568Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcus Quintanilha da2023-12-01T20:42:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/129708Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:36FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
Complementación financiera de la Unión al Fundeb: un estudio sobre el VAAT en 2023
Complementação financeira da União ao Fundeb: um estudo sobre o VAAT em 2023
title Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
spellingShingle Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
Silva, Marcus Quintanilha da
Novo Fundeb permanente
VAAT Política Educacional
Financiamento da Educação
Desigualdades
New permanent Fundeb
VAAT Educational politics
Education Financing
Inequalities
Nuevo Fundeb permanente
VAAT Política Educativa
Financiamiento de la Educación
Desigualdades
title_short Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
title_full Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
title_fullStr Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
title_full_unstemmed Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
title_sort Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
author Silva, Marcus Quintanilha da
author_facet Silva, Marcus Quintanilha da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcus Quintanilha da
dc.subject.por.fl_str_mv Novo Fundeb permanente
VAAT Política Educacional
Financiamento da Educação
Desigualdades
New permanent Fundeb
VAAT Educational politics
Education Financing
Inequalities
Nuevo Fundeb permanente
VAAT Política Educativa
Financiamiento de la Educación
Desigualdades
topic Novo Fundeb permanente
VAAT Política Educacional
Financiamento da Educação
Desigualdades
New permanent Fundeb
VAAT Educational politics
Education Financing
Inequalities
Nuevo Fundeb permanente
VAAT Política Educativa
Financiamiento de la Educación
Desigualdades
description This article aimed to understand the scope of the Union's financial complementation to FUNDEB called Total Annual Value per Student – VAAT, in Brazil. Based on a documentary analysis, the quantitative exploration of the Interministerial Ordinance n. 2/2023 and a reading of the policy from a critical dialectical perspective, the evidence goes in the direction that, even in an ultra-liberal context and loss of working class rights, the VAAT in operation represents not only a victory, but the possibility to expand the conditions for financing education in Brazilian municipalities. It is noteworthy that, proportionally, the states that have the most municipalities covered by this policy are those that are already complemented by the calculation of the Minimum Annual Value per Student.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708
10.22491/2236-5907129708
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907129708
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708/90568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275819683840