Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708 |
Resumo: | This article aimed to understand the scope of the Union's financial complementation to FUNDEB called Total Annual Value per Student – VAAT, in Brazil. Based on a documentary analysis, the quantitative exploration of the Interministerial Ordinance n. 2/2023 and a reading of the policy from a critical dialectical perspective, the evidence goes in the direction that, even in an ultra-liberal context and loss of working class rights, the VAAT in operation represents not only a victory, but the possibility to expand the conditions for financing education in Brazilian municipalities. It is noteworthy that, proportionally, the states that have the most municipalities covered by this policy are those that are already complemented by the calculation of the Minimum Annual Value per Student. |
id |
UFRGS-27_a3911420a9abe729fb50ded9cadec77e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/129708 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023Complementación financiera de la Unión al Fundeb: un estudio sobre el VAAT en 2023Complementação financeira da União ao Fundeb: um estudo sobre o VAAT em 2023Novo Fundeb permanenteVAAT Política EducacionalFinanciamento da EducaçãoDesigualdadesNew permanent FundebVAAT Educational politicsEducation FinancingInequalitiesNuevo Fundeb permanenteVAAT Política EducativaFinanciamiento de la EducaciónDesigualdadesThis article aimed to understand the scope of the Union's financial complementation to FUNDEB called Total Annual Value per Student – VAAT, in Brazil. Based on a documentary analysis, the quantitative exploration of the Interministerial Ordinance n. 2/2023 and a reading of the policy from a critical dialectical perspective, the evidence goes in the direction that, even in an ultra-liberal context and loss of working class rights, the VAAT in operation represents not only a victory, but the possibility to expand the conditions for financing education in Brazilian municipalities. It is noteworthy that, proportionally, the states that have the most municipalities covered by this policy are those that are already complemented by the calculation of the Minimum Annual Value per Student.Este artículo tuvo como objetivo comprender el alcance de la complementación financiera de la Unión al Fundeb calculada por el Valor Anual Total por Estudiante - VAAT. Con base en un análisis documental, la exploración cuantitativa de la Ordenanza Interministerial n. 2/2023 y una lectura de la política desde una perspectiva dialéctica crítica, la evidencia va en la dirección de que, aun en un contexto ultraliberal y de pérdida de derechos de la clase trabajadora, el VAAT en funcionamiento representa no solo una victoria, sino la posibilidad ampliar las condiciones de financiación de la educación en los municipios brasileños. Cabe destacar que, proporcionalmente, los estados que tienen más municipios cubiertos por esta política son los que ya se complementan con el cálculo del Valor Mínimo Anual por Alumno.Este artigo teve como objetivo compreender qual a abrangência e o impacto financeiro da complementação financeira da União ao Fundeb calculada pelo Valor Anual Total por Aluno – VAAT. Pautado em uma análise documental, a exploração quantitativa da Portaria Interministerial n. 2/2023 e uma leitura da política a partir da perspectiva crítico dialética, as evidências caminham na direção de que, mesmo em um contexto ultraliberal e de perda de direitos da classe trabalhadora, o VAAT em operação representa não somente uma vitória, mas a possibilidade de ampliar as condições de financiamento da educação dos municípios brasileiros. Destaca-se que, proporcionalmente, os estados que mais têm municípios contemplados com essa política são os que já são complementados pelo cálculo do Valor Anual Mínimo por Aluno.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12970810.22491/2236-5907129708FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708/90568Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcus Quintanilha da2023-12-01T20:42:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/129708Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:36FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 Complementación financiera de la Unión al Fundeb: un estudio sobre el VAAT en 2023 Complementação financeira da União ao Fundeb: um estudo sobre o VAAT em 2023 |
title |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 |
spellingShingle |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 Silva, Marcus Quintanilha da Novo Fundeb permanente VAAT Política Educacional Financiamento da Educação Desigualdades New permanent Fundeb VAAT Educational politics Education Financing Inequalities Nuevo Fundeb permanente VAAT Política Educativa Financiamiento de la Educación Desigualdades |
title_short |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 |
title_full |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 |
title_fullStr |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 |
title_full_unstemmed |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 |
title_sort |
Union financial complementation to Fundeb: a study about the VAAT in 2023 |
author |
Silva, Marcus Quintanilha da |
author_facet |
Silva, Marcus Quintanilha da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcus Quintanilha da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Novo Fundeb permanente VAAT Política Educacional Financiamento da Educação Desigualdades New permanent Fundeb VAAT Educational politics Education Financing Inequalities Nuevo Fundeb permanente VAAT Política Educativa Financiamiento de la Educación Desigualdades |
topic |
Novo Fundeb permanente VAAT Política Educacional Financiamento da Educação Desigualdades New permanent Fundeb VAAT Educational politics Education Financing Inequalities Nuevo Fundeb permanente VAAT Política Educativa Financiamiento de la Educación Desigualdades |
description |
This article aimed to understand the scope of the Union's financial complementation to FUNDEB called Total Annual Value per Student – VAAT, in Brazil. Based on a documentary analysis, the quantitative exploration of the Interministerial Ordinance n. 2/2023 and a reading of the policy from a critical dialectical perspective, the evidence goes in the direction that, even in an ultra-liberal context and loss of working class rights, the VAAT in operation represents not only a victory, but the possibility to expand the conditions for financing education in Brazilian municipalities. It is noteworthy that, proportionally, the states that have the most municipalities covered by this policy are those that are already complemented by the calculation of the Minimum Annual Value per Student. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708 10.22491/2236-5907129708 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907129708 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/129708/90568 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275819683840 |